Šiandien degalinėse benzinas yra žymimas apskritimu ir raide E šalia nurodant skaičių – E5 arba E10. Šie skaičiai pasako, koks maksimalus biodegalų (etanolio) kiekis procentais yra benzine. Nors šis benzinas populiariausias šalyje, tikrai ne visi žino, ką reiškia šis žymėjimas ir kokios įtakos jis gali turėti variklio alyvai. Ekspertai pasidalijo įžvalgomis, į ką vairuotojams reikėtų atkreipti dėmesį.
E10 – automobiliams skirti biologinės kilmės degalai, ES pradėti naudoti kaip viena iš priemonių siekiant sumažinti automobilių išmetamų dujų kiekį.
„E10 turi 10 proc. etanolio ir 90 proc. benzino. Dar prieš kelerius metus visoje ES šis žymėjimas buvo suvienodintas – jis pakeitė iki tol vyravusį E95 žymėjimą, kur 95 reiškia oktaninį skaičių, parodantį benzino atsparumą detonacijai – kuo didesnis skaičius, tuo atsparesni degalai. Detonacija vyksta variklyje, kuomet degalai dėl tam tikrų variklyje susidariusių nepalankių sąlygų ima sproginėti“, – aiškina Vilniaus autoserviso automechanikas Pranas Mitkus.
Specialistas atkreipia dėmesį, jog degalinėse šiandien vis dar pasitaiko sutikti naujų vairuotojų, kurie pasiteirauja, ar teisingas jų degalų pasirinkimas.
„Į degalų baką reikia pilti ne mažesnio oktaninio skaičiaus benziną, nei nurodė automobilio gamintojas, o renkantis konkrečią degalų rūšį rekomenduojama pasitikrinti automobilio techninėje dokumentacijoje, kokią degalų rūšį atitinkamam automobiliui rekomenduoja naudoti automobilio gamintojas ar jo pardavėjas“, – pataria P.Mitkus.
Pasak ekspertų, šiuolaikinių alyvų gamintojų produktai yra pritaikyti sąveikai su degalinėse esančiais biodegalais.
„Pilant E10 degalus didesnį dėmesį reikėtų atkreipti į stipriai susidėvėjusius variklius, hibridinius automobilius ir automobilius, kurie naudojami išskirtinai beveik tik mieste – tokiais atvejais patariame sutrumpinti intervalus tarp alyvos keitimų“, – sako Andrzejus Husiatynskis, „Total Energies“ Techninio skyriaus vadovas.
Ekspertas pasakoja, kad kiekviename vidaus degimo variklyje nedidelis degalų kiekis patenka į alyvą. Kiek šių degalų yra, priklauso nuo konstrukcinių detalių ir variklio nusidėvėjimo laipsnio.
„Ekstremaliais atvejais, esant prastai variklio techninei būklei ir dažnai paleidžiant šaltą variklį, alyva paprastai būna maždaug 10 proc. praskiesta degalais. E10 degaluose esantis bioetanolis yra higroskopiškas, o tai gali turėti įtakos kalcio ar fosforo ir cinko priedų irimui, tačiau kad tokie reiškiniai pasireikštų, vandens kiekis turi būti didesnis nei 0,1 proc. Vis dėlto, E10 esantys 10 proc. etanolio šiam reiškiniui turi mažiau įtakos, nei dažnas šaltas variklio užvedimas ir važiavimas nepakankamai sušilusiu varikliu. Tai gali pasitaikyti mieste eksploatuojamuose hibridiniuose automobiliuose arba transporto priemonėse, kurios dažnai užvedamos ir eksploatuojamos nedideliais atstumais“, – įspėja „Total Energies“ ekspertas.
Todėl, pasak eksperto, anksčiau minėtiems automobiliams visada rekomenduojama trumpinti intervalus tarp alyvos keitimų, o E10 degalų naudojimas tam gali būti papildomas argumentas.
Siekiant mažinti aplinkos taršą, nuo 2009 m. E10 benzinas buvo palaipsniui diegiamas visoje Europoje ir šiuo metu šiuos degalus galima įsigyti daugiau nei 18-oje ES šalių: Austrijoje, Belgijoje, Bulgarijoje, Čekijoje, Danijoje, Estijoje, Suomijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Airijoje, Latvijoje, Lietuvoje, Liuksemburge, Nyderlanduose, Rumunijoje, Slovakijoje, Švedijoje ir kt.