Nors eismo įvykiai gali įvykti bet kurioje vietoje, kur vyksta eismas ir juda transporto priemonės, draudikų statistika atskleidžia, jog pati avaringiausia Vilniuje yra Ukmergės gatvė. „Lietuvos draudimo“ duomenimis, praėjusiais metais šioje gatvėje buvo fiksuota 790 avarijų. Iš viso Vilniaus mieste pernai buvo registruota kone 18 tūkst. eismo įvykių, vidutiniškai po 49 per vieną dieną, rodo bendrovės duomenys.
Pavojingiausios gatvės
„Lietuvos draudimo“ Transporto žalų skyriaus vadovas Giedrius Petrikas pažymi, kad Ukmergės gatvė išlaiko avaringiausios gatvės sostinėje vardą – ji jau ne vienus metus išlieka pavojingiausia eismo dalyviams dėl didelio čia įvykstančių avarijų skaičiaus. Taip pat nesikeičia ir kitos į sostinės penkių pačių pavojingiausių sąrašą patenkančios gatvės.
Bendrovės duomenimis, didesnio atidumo vairuotojams reikėtų važiuojant ne tik Ukmergės gatve, bet ir Savanorių prospektu (587 eismo įvykiai) bei Geležinio Vilko gatve (425 įvykiai). Avaringiausių sostinės gatvių penketuke už jų rikiuojasi taip pat intensyviu eismu išsiskiriančios Ozo ir Žirmūnų gatvės, atitinkamai, 423 ir 380 avarijų per metus.
„Aukštą avaringumą Ukmergės ir kitose gatvėse lemia ne vienas veiksnys. Pavyzdžiui, Geležinio Vilko gatvėje leidžiamas didesnis greitis, todėl vairuotojai ne visada tinkamai įvertina stabdymo kelią bei atstumus manevruojant. Tuo metu Savanorių prospektas ir Ukmergės gatvė išsiskiria intensyviu automobilių srautu, jose nemažai išvažiavimų iš šalutinių gatvių, kurie didina susidūrimų riziką. Svarbus ir viešojo transporto eismas – spūsčių metu vairuotojai neretai bando aplenkti autobusus ar troleibusus, neįvertina jų gabaritų ir manevravimo ypatybių“, – pažymi G.Petrikas.
Eksperto teigimu, tokiose intensyvaus eismo zonose avarijų riziką dažniausiai lemia ne tik eismo sąlygos, bet ir vairuotojų dėmesingumas, gebėjimas susitelkti į kelią bei vairavimo kultūra.
Kaip pastebi G.Petrikas, vidutinė avarijos metu Vilniuje patirtos žalos suma pernai siekė 1,4 tūkst. eurų. Bendra registruotų avarijų Vilniaus gatvėse žalų suma bendrovėje praėjusiais metais viršijo 23 mln. eurų.
Avaringiausi mėnesiai
Nors neretai vyrauja įsitikinimas, kad didžiausias avaringumas turėtų būti fiksuojamas esant blogam orui, prastam matomumui ir slidžiai kelio dangai, bendrovės statistika atskleidžia, jog avarijų skaičius išauga ne tik šaltojo sezono mėnesiais (sausį bei kovą), bet ir atšilus orams – gegužę, kai vairuotojai tampa mažiau atsargūs, dažniau viršija greitį.
„Pasibaigus slidžiam ir tamsiam žiemos sezonui, vairuotojai susiduria su kitais iššūkiais. Po žiemos dažnai suprastėja kelių būklė – atsiveria duobės ir dangos įtrūkimai, o rytais susiformuojantis plikledis vairuotojams tampa nemalonia staigmena. Be to, šylančios dienos skatina atsipalaidavimą kelyje – vairuotojai dažniau viršija greitį, mažiau dėmesio skiria aplinkai, o tai didina eismo įvykių tikimybę“, – tvirtina G.Petrikas.
Ekspertas pažymi, kad pavasarėjant vairuotojus trikdo ir akinanti saulės šviesa, kurios žiemą nebuvo matyti, taip pat reikia iš naujo priprasti prie eisme atsirandančių dviratininkų, motociklininkų bei paspirtukų vairuotojų.
Vis dėlto, net ir budrūs vairuotojai ne visada gali išvengti netikėtų situacijų kelyje. Eismo įvykius kartais lemia ne tik vairavimo klaidos ar sudėtingos eismo sąlygos, bet ir gamtos stichijos. Pavyzdžiui, viena didžiausių žalų Vilniaus gatvėse fiksuota praėjusių metų liepos pabaigoje, kai siaučiant stipriam vėjui ant Tauro gatve važiavusio automobilio užvirto medis. Šio įvykio padariniai siekė 53 tūkst. eurų.
Avarijų rekordininkai
Automobilių duomenų įmonės „carVertical“ atliktas tyrimas parodė, kokių gamintojų modeliai Lietuvoje į avarijas patenka dažniausiai.
Bendrovės platformoje lietuviai kasmet patikrina tūkstančių automobilių istoriją. Šie duomenys padeda sudaryti išsamų šalies naudotų transporto priemonių rinkos paveikslą.
Iš visų 2024 metais tikrintų automobilių daugiausia apgadinimų buvo patyrę „Porsche“ modeliai – net 78 proc. visų šios markės automobilių turėjo žalų įrašų. Toliau sąraše rikiuojasi BMW (65,3 proc.), „Subaru“ (64,5 proc.), „Hyundai“ (59,5 proc.) ir „Land Rover“ (55,4 proc.).
Vairuotojai, besidomintys šių gamintojų automobiliais, turėtų būti itin atsargūs ir išsiaiškinti su pardavėju, kokius apgadinimus automobilis patyrė bei kaip buvo vykdomi remonto darbai. Priešingu atveju tokie modeliai gali tapti tikru galvos skausmu naujiesiems savininkams ir reikalauti didelių investicijų.
„Dažnai automobilis apgadinamas vienoje šalyje, o tada importuojamas į kitą, pigiai sutvarkomas ir parduodamas. Nemažai automobilių po smarkių eismo įvykių į Europą atkeliauja iš JAV. Statistiškai net ir šalies viduje eksploatuojami automobiliai kas 5 ar 10 metų patenka į eismo įvykius. Kadangi lietuviai tikrina vidutiniškai 12,1 metų senumo modelius, galima teigti, kad toks automobilis jau bent vieną kartą bus patekęs į eismo įvykį“, – sako automobilių rinkos ekspertas ir bendrovės komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Rečiausiai į eismo įvykius pakliūva nedideli miesto automobiliai: „Fiat“ (32,6 proc), „Peugeot“ (35,6 proc.) ir „Renault“ (36,5 proc.). Apgadinimų vertė gali siekti ir 12 tūkst. eurų. Į eismo įvykį patekusio automobilio patirtos žalos dydis labai priklauso nuo jo markės.
Ekonominės klasės automobilius suremontuoti pigiau, todėl natūralu, kad jų apgadinimų remonto sąmata bus mažesnė. O štai prabangaus visureigio remontas net ir po smulkaus techninio eismo įvykio gali atsieiti tūkstančius eurų.
„Porsche“ automobilių Lietuvoje patirtą žalą draudimo bendrovės įvertino vidutiniškai 12 532 eurais – tai didžiausia apgadinimų vertė iš visų „carVertical“ tikrintų markių.
Kitų prekių ženklų automobilių vidutinė žalos suma gerokai mažesnė: „Mercedes-Benz“ – 4 874 eurai, o „Land Rover“ – 4 598 eurai. „Porsche“ turėjo vidutiniškai 1,9 žalų įrašų, „Mercedes-Benz“ – 1,7, o „Land Rover“ – 1,8. Mažiausia vidutine apgadinimų verte tyrime pasižymėjo „Honda“ (2 104 eurai), „Seat“ (2 197 eurai) ir „Opel“ (2 373 eurai).
Apgadinimų tendencijos panašios ir kitose šalyse. Įvertinus duomenis iš visų tyrime dalyvavusių šalių, daugiausiai apgadinimų turėjo BMW automobiliai (66,7 proc). Toliau rikiuojasi „Hyundai“ (62,1 proc.) ir „Subaru“ (59,5 proc.). BMW pirmoje labiausiai apgadinamų automobilių sąrašo vietoje buvo ir praėjusiais metais (67,4 proc.). Į trejetuką taip pat pateko „Dodge“ (67,2 proc.) ir „Tesla“ (65,2 proc.).
Automobilių istorinius įrašus bendrovė apdoroja naudodama informaciją iš daugiau nei 900 duomenų bazių skirtingose šalyse. Tiek Lietuvoje, tiek kitose tyrimo šalyse galima įžvelgti tendenciją, kad dažniau apgadinami galingi automobiliai. Tai rodo, jog ne visi vairuotojai sugeba įvertinti savo vairavimo įgūdžius ir kartais yra linkę pernelyg stipriai spustelėti akceleratoriaus pedalą.
„Automobilių pirkėjai dažnai svajoja apie kokį nors konkretų automobilį ir neretai norėdami sutaupyti renkasi praeityje apgadintą modelį. Ne kiekvienas apgadinimas būtinai reiškia, kad automobilio reikia vengti, tačiau istorijos ataskaitoje aptikus žalos įrašų visuomet reikėtų dėl to pasikonsultuoti autoservise“, – sako M.Buzelis.
Šiame tyrime analizuojamos įmonės klientų įsigytos automobilių istorijos ataskaitos nuo 2023 metų spalio iki 2024 metų spalio. Ataskaitose aptikti žalų įrašai buvo atrinkti pagal automobilių markes, išanalizuoti, paversti į procentus ir surikiuoti pagal dydį.