„Nė vienas žmogus nėra tarsi atskira sala; kiekvienas esame gabalėlis kontinento, žemės dalis. Jeigu jūra grumstą nuplautų, Europa jau liktų mažesnė; taip pat, jei užlietų iškyšulį arba dvarą tavo ar tavo draugų. Bet kurio žmogaus mirtis nusineša dalelę manęs, kadangi aš priklausau visai žmonijai. Ir todėl niekada neklausk, kam skambina varpai – jie skambina tau.“
John Donne
1572–1631 m.
Muzikos instrumentas varpas, manoma, kilęs iš Azijos. Pasak varpų tyrinėtojų, jais galima išgauti iki pusšimčio skirtingų skambesių, priklausomai nuo varpo formos. Anuomet buvo tikima, kad varpas, žemės ir dangaus simbolis, jo skambėjimas nuveja piktąsias dvasias, kviečia melstis, susikaupti, prireikus perteikia svarbią žinią, perspėja apie pavojų, taip pat ir kažkieno mirtį. Atitinkamai žiniai varpai skambėdavo skirtingomis melodijomis, ritmais.
Katalikų Bažnyčioje varpais pradėta skambinti prieš keturis šimtmečius. Varpais skambinama kviečiant į šv. Mišias, į „Viešpaties Angelo“ maldą, per iškilmingas procesijas, per svarbius religinio gyvenimo įvykius. Varpo skambėjimas daugeliui tikinčiųjų prilygsta Dievo balsui.
Ar mokame jį išgirsti?
Žmonių ir istorinių šaltinių liudijimai
„Aš dar menu senus laikus, kai kaimeliuose, miesteliuose bažnyčių ir varpinių varpai skambėdavo tris kartus per dieną. Pakeleiviai ir vietiniai gyventojai, išgirdę varpo garsą, nusiimdavo kepures ir kalbėdavo arba giedodavo maldą-giesmę „Viešpaties Angelas”. Dabar retai išgirsi skambinant varpais net ir ten, kur yra ne viena Dievo šventovė“, – pastebi devintą dešimtį įpusėjusi Marijona.
Aštuntą dešimtį pradėjusi Aldona mena, kaip kiekvieną sekmadienį su močiute į Ūdrijos bažnyčią skubėjusi. „Jei nenumatydavome tikslesnio išėjimo laiko, sulėtindavome žingsnius, pakeliui kažkur užtrukdavome ir varpai suskambėdavo dar nesant bažnyčios prieigose, lėkte lėkdavome močiutės raginami. Pavėluoti buvo negražu. Paprastai varpai į pamaldas kviesdavo likus 10–15 minučių iki Mišių“, – pasakoja Aldona.
Kiti pakalbinti tikintieji sakė, kad miestai, o ypač miesteliai, be varpų skambėjimo tampa bedvasiai. Dažnam bažnyčios varpų skambėjimas suteikia tvarkos, net ramybės pojūtį, kitiems – nostalgiją praeičiai, kai kam asocijuojasi su iškilmingumu, net suteikia apylinkėms orumo, vertės bažnytkaimiui. Ne vienas tikino, kad bažnyčios varpų gausmas – tarsi tikinčiųjų dvasinis paveldas.
Istoriniai šaltiniai liudija, kad Lietuvoje pranciškonų ir dominikonų vienuolijų pastangomis, lenkų pavyzdžiu, formavosi paprotys skambinti varpais po vakarinio „Viešpaties Angelo” bei dar maždaug per vieną maldos „Sveika Marija” laiko tarpą suskambinti devynis kartus (3x3) už mirusiuosius ir žuvusiuosius karuose.
Vėlesniais laikais, varpams kviečiant melstis už mirusiuosius, kiekvienas melsdavosi apskritai už visus mirusiuosius, prie maldos „Viešpaties Angelas” pridėdamas ir „Amžinąjį atilsį”. Kai caro valdžia uždraudė bažnyčiose skambinti varpais, varpo garsą pakeitė maldos-giesmės „Viešpaties Angelas” ir „Amžinąjį atilsį” žodžiai.
Nuo XX a. pradžios, kai po gedulingų maldų bažnyčioje ir kapinėse imta laikytis Romos ritualo, šias giesmes imta naudoti kaip maldas už mirusiuosius. Šią pamaldumo išraišką greitai perėmė liaudis. Nuo tada liaudies tradicija tapęs „Viešpaties Angelo” ir „Amžinąjį atilsį” giedojimas buvo lyg varpo garsas, palydint mirusiuosius amžinojon kelionėn.
XI–XIV a. triskart per dieną Dievo tauta palikdavo nuošaly savo kasdienius užsiėmimus, kad pakeltų savo dvasią dievop ir kontempliuotų gailestingumo slėpinį: Dievo Sūnaus įsikūnijimą Mergelės Marijos įsčiose.
Tai istorinių šaltinių liudijimas, o kokia šiandienė bažnyčių praktika?
Alovėje pazvanai skamba iki šiolei
„Šiandien daug krikščionių iš naujo atranda šią maldą ir kalba ją taikos bei ramybės intencija. Nors laikui bėgant gyvenimo aplinkybės kito, tačiau daugumos žmonių gyvenime išliko trys svarbiausi dienos momentai: rytas, vidurdienis ir vakaras. Jie ir kviečia padaryti pertrauką tarp darbų ir paskirti laiko maldai.
Varpų garsai mano bažnytėlėje skamba sekmadieniais prieš sumą, mirusįjį išlydint į kapus. Anksčiau, net ir sovietmečiu, buvo paprotys varpais pranešti apie mirtį. Vadinamųjų pazvanų (paskambinimo varpais už sielą – A.K.) šiemet manęs paprašė tik vienas žmogus. Atėjo jis ir sako, kad mirė tėvas, klebone, praneškite apie tai pazvanais. Pranešiau. Pazvanai skiriasi nuo varpų skambesio kitomis progomis. Skambinti reikia tris kartus su pertraukomis, sukalbant tris „Sveika Marija“ ir vėl tris kartus, sukalbant „Amžinąjį atilsį“. Žmonės supranta, kad skambinama už mirusįjį“, – kalba Alovės klebonas, monsinjoras Stanislovas Stankevičius. Prieš pamaldas varpais skambinama vienodai, be pertraukų.
Yra sena tradicija kiekvienam bažnyčios varpui suteikti vardą, simbolinį ženklą, įrašą lotynų kalba, paprastai sakinį iš Šventojo Rašto. Įprasta puošti ornamentais, herbais. Kunigas Stanislovas sako, kad kartais tenka girdėti ar skaityti apie šventinamus varpus. Jo teigimu, varpai ne šventinami, jie krikštijami, tepant aliejais duodami vardai. Alovės Švč. Trejybės bažnyčioje yra du varpai – Simonas ir Tadas Judas. Dvasininkas patikina, kad ne to Judo, kuris Kristų išdavė, bet kito, kurio vardadienis švenčiamas spalio 28 dieną.
Varpo vardas, Miroslavo klebono, teologijos mokslų daktaro Miroslavo Dovdos teigimu, užrašomas jį liejant. Anksčiau visada buvo rašomas lotynų kalba, šiandien, pasak dvasininko, ant naujų išlietų varpų jų vardai jau būna išrašyti ir gimtąja kalba.
Alovės bažnyčia varpininko neturi. Varpais skambina vargonininkas Henrikas Janukaitis. „Aš kartais sugalvoju paskambinti pazvanus, jei sužinau apie labai pažįstamo žmogaus mirtį“, – sako klebonas.
Dvasininkas mena, kad tarybinės santvarkos metu, kai jis tarnavo Punios bažnyčioje, saugumiečių buvo liepta be reikalo varpais neskambinti, tik į pamaldas. Teigta, kad gyventojams reikia ramybės. Bet, S.Stankevičiaus tikinimu, tokia varpininkė moterėlė skambino tris kartus per dieną ir nieko neatsitiko. „Aš pasiaiškindavau, kad pats neskambinu. Man tuomet liepė varpininkei pasakyti, kad taip dažnai neskambintų, bet kadangi prašydavo nepagarsinti, kad prašo valdžia, tai aš niekam nieko taip ir nesakiau. Dabar nesu girdėjęs, jog kažkam varpų garsai nepatiktų, kad kažkas draustų skambinti. Tik naktimis nereikia jų liesti, kad sąmyšio nesukeltų“, – teigia klebonas S.Stankevičius.
Dvasininkas iki šių dienų mena seminarijos laikus, kai vidudieniais, 12 valandą, buvo galima išgirsti Kaune skambant penkių bažnyčių varpus.
„Miroslavo parapijos bažnyčia turi du varpus: Šv. Juozapo varpas dedikuotas Lietuvos nepriklausomybės 1918 metų proga, tokiu įrašu jis tituluotas, bei Šv. Jono.
Bažnyčios varpo skambėjimas skiriamas jos bendruomenei: dažniausiai jis skamba prieš šv. Mišias, kviečia jose dalyvauti. Skambinama prieš atvykstant laidotuvių procesijai į bažnyčią, pranešant apie Mišių už mirusiojo sielą aukojimą (dažniausiai kaimuose, kur karstas nešamas į bažnyčią Mišioms).
Pagal seną tradiciją varpas buvo ir žmonių sušaukimo, pranešimo apie nelaimę, dažniausiai gaisrą, ženklas. Šiandien tam varpo gaudesys jau nenaudojamas. Varpais skambinama ir džiugiomis progomis, per parapijos jubiliejus, atlaidus, belaukiant vyskupo. Kalėdų metu, kai liturgija būna vėliau vakare, o kitos dienos ryte anksčiau negu įprasta, tai ir varpas apie tai praneša žmonėms, skambėdamas kitu laiku. Kai kur, ypač pagal Rytų šalių tradicijas, varpų skambėjimas iškilmingesnis būna per Velykas, kada skamba visos melodijos ir daug varpų vienu metu.
Iki šiol dar nesusidūrėme, kad varpas kam nors skambesiu trukdytų. Nors ir nepriimta, keletą kartų jaunavedžiai prašė, kad varpų skambėjimas juos atvykstančius į bažnyčią tuoktis pasitiktų. Kadangi Santuokos sakramentą jie planavo priimti per šv. Mišių liturgiją, tai varpas skambėjo.
Kaimuose varpo skambėjimas yra savotiškas laiko patikslinimas, o seniems žmonėms, kurie namie meldžiasi prie Marijos radijo, varpo dūžiai yra ryšys su savo parapija“, – žiniomis dalijasi kun. Miroslavas.
Alytaus bažnyčios varpai turi savo istoriją
Šiandien varpus skambant girdime rečiau. Seniau, sovietmečiu, ką patvirtino ir kun. S.Stankevičius, jų tylą buvo galima paaiškinti draudimais. Kodėl varpai pritilę šiandien? Pasak tikinčiųjų, teigti, kad varpai neskamba iš viso, negalima. Jie skamba, gal ne visada, nes kartais nebūna kam paskambinti, o šiuo metu dažnoje bažnyčioje įrengtas programinis varpų valdymo mechanizmas genda. Be to, ne visiems varpų skambėjimas yra mielas, buvę prašymų neskambinti taip dažnai.
Alytaus dekanas Arūnas Užupis sako, kad tokių prašymų pastaruoju metu nesulaukia. Šventų Angelų Sargų bažnyčios varpai skamba tik du kartus – ryte ir vakare, ir trumpai, apie minutę. Dvyliktą valandą suskamba Šv. Kazimiero bažnyčios 800 kilogramų varpas. Vidzgiryje esanti Švč. Mergelės Marijos Krikščionių Pagalbos bažnyčia taip pat turi didelį varpą. Alytaus Šv. Brunono Kverfurtiečio koplyčia varpo neturi. Koplyčioms nebūtini varpai, liturgija nesiremia vien į varpus. „Norisi kartais skambinti varpais“, – atvirai sako šios koplyčios klebonas, Alytaus pataisos namų kapelionas Valdas Simanaitis.
Buvęs Vilkaviškio vyskupas J.E. Juozas Žemaitis, 1996 metų sausį Alytuje krikštydamas tris naujus Šventų Angelų Sargų bažnyčios varpus, nulietus Lenkijoje, Felczynskių liejykloje, prisiminė, kad pirmieji jo pakrikštyti varpai buvo pokaryje parvežti Simno bažnyčiai iš Karaliaučiaus. O Alytuje minėti varpai buvo vieni iš pirmųjų, po sovietinės okupacijos nulieti užsienyje konkrečiai Lietuvos bažnyčiai.
Šventų Angelų Sargų bažnyčios varpinėje sumontuoti trys Felczynskių varpai, bet, pasak dekano, skambinama vienu.
Muzikologas Arvydas Karaška yra sakęs, kad varpai visada kabojo aukštai ir žiūrėjo į žmones, bet žmonės žavėjosi tik didelėje erdvėje įspūdingai vibruojančiu jų garsu, nematydami, kaip varpai atrodo. Daugelio Lietuvos bažnyčių varpinėse ir bokštuose kabo labai vertingi istorijos, dailės ir raštijos paminklai.
Alytaus Šv. Liudviko bažnyčios pastatas ne tik seniausias pastatas šiame rajone. Jo bokšte skamba istorinio meno vertybė – vieno garsiausių Lietuvos varpų liejikų Johanneso Delamarso varpas, nulietas Vilniuje 1669 metais. Šio varpo garsas daugeliui labai gražus.
Šv. Kazimiero bažnyčios varpui, kaip teigė klebonas Darius Vasiliauskas, 2006-ųjų vasario 26-ąją suteiktas Šv. Benedikto vardas.
„Varpą puošia užrašas „Kantrūs sielvarte“ ir data – 1921 m. bei kas jį dovanojo. Varpas yra gautas iš Vokietijos, tarpininkaujant Šakių evangelikų liuteronų parapijos klebonui kun. Virginijui Kelertui“, – teigia klebonas D.Vasiliauskas.
Naujuosius metus sutinka Eucharistinio Jėzaus artumoje
Pivašiūnų Mergelės Marijos Ėmimo į dangų šventovės varpas karo metais buvo paimtas. „Mano žiniomis, jį iš kareivių išpirko Marcinkonių parapijiečiai ir jis dabar yra Marcinkonių parapijos varpinėje, o Pivašiūnuose yra kitas.
Ant senosios varpinės yra buvęs įdomus užrašas, tačiau ji 1973 metais sudegė“, – mena klebonas, monsinjoras Vincas Baublys.
Pivašiūnų parapijoje varpais skambinama pusę valandos prieš šv. Mišias. Varpas čia taip pat skamba gavus žinią apie parapijiečių mirtį, mirusįjį lydint į bažnyčią ir iš bažnyčios į kapus, į Amžinojo poilsio vietą.
Išskirtinai varpai čia aidi prieš Velykas, o per Kalėdas tokio jų gaudesio nebūna. Kaip teigia klebonas, pagal tradiciją kiekvienais metais gruodžio 31 dieną, baigiant kalendorinius metus, pusę valandos prieš vidurnaktį vyksta Padėkos pamaldos Švč. Sakramento adoracija – garbinimas, dėkojama Dievui už patirtas malones, o vidurnaktį, 24 val., pasitinkant Naujuosius metus – šv. Mišios. Meldžiama Viešpatį, kad laimintų ir ateinančius metus.
„Ir šiais metais tikintieji sutiks Naujuosius metus Eucharistinio Jėzaus artumoje. Kiekvienais metais ateina skirtingai maldininkų, tačiau nėra mažai“, – pastebi dvasininkas.
„Kaip ir pernai, Naujuosius metus švęsime bažnyčioje, vyks padėkos šv. Mišios, kuriose gros parapijos jaunimas. Mišių yra kviečiami visi, pernai dalyvavo apie 60 žmonių. Laukiame visų ir šiemet, kad kuo daugiau žmonių tą bendrystę norėtų išgyventi su Kristumi. Sekmadieniais Eucharistiją Miroslavo Švč. Trejybės bažnyčioje lanko apie 350–400 žmonių, tai apie 14 proc. parapijiečių. Lietuvos vidurkis – apie 7 proc., skaičiuojami tie, kurie deklaruoja save katalikais.
Kaimuose daug senų ir ligotų žmonių, kurie dėl sveikatos negali atvykti, tad kartą per mėnesį lankome juos namuose, nuolat aplankomų yra apie 45, dar dešimt lankome pagal galimybes. Tad galime pasidžiaugti, kad mūsų parapijoje šis procentas gana neblogas, aišku, negalime lygintis su kaimynine Lenkija, kur apie pusę žmonių kiekvieną sekmadienį švenčia Eucharistiją. Bet jų kitokia tradicija ir praeities politinė situacija, kaimynai buvo laisvesni ir tvirti išsaugoti savo tikėjimą. Mes džiaugiamės, kad nors ir lėtai, po truputį, parapijos tikinčiųjų bendruomenė gausėja“, – savo įžvalgomis pasidalijo Miroslavo klebonas M.Dovda.
Aldona KUDZIENĖ