„Kaip atrodo tikras karo žurnalistas?“ – svarstė Trečiojo amžiaus universiteto (TAU) klausytojai prieš susitikimą su Ričardu Lapaičiu. Lazdijų rajone gyvenantis, karštuose planetos taškuose patirties turintis reporteris patyrė, ką reiškia atsidurti karo zonoje, būdamas vos 20-ies. Tiesa, pirmą kartą jis nuvyko ten atsitiktinai, o vėliau tai tapo gyvenimo būdu ir profesija.
Kaip ir garsi rašytoja, Nobelio premijos laureatė Svetlana Aleksijevič, beje, taip pat žurnalistė, Ričardas karuose ieškojo paprasto mažo žmogaus likimo. Tik S.Aleksijevič savo dokumentiniuose romanuose kalbino Černobylio avarijos liudininkus, Afganistano karo dalyvių artimuosius, o R.Lapaitis karinį konfliktą Kalnų Karabache bei Čečėnijos karą matė savo akimis, pagal jo dienoraščius buvo sukurtas dokumentinis filmas „Begalinis koridorius“.
„Kai neturi patirties ir nebijai mirties, visi keliai vienodai geri“
„Reikia būti stipriam dvasiškai ir išmokti nesinešti bagažo – prisiminimų apie namus“, – sako R.Lapaitis, paklaustas, kokių savybių reikia karštuosiuose taškuose dirbančiam žurnalistui. Ir pataria atkreipti dėmesį, kai rodomi reportažai iš karo zonų: dažnai net jį rengusio, gyvybe rizikavusio žurnalisto pavardės ekrane nelieka, tik naujienų agentūros pavadinimas.
„Už visų karų – žmonių likimai, mamos ir vaikai, kurie galėjo tapti mokytojais, gydytojais, mokslininkais. Bet netapo. Matęs karą, aš noriu kalbėti ne apie politiką, bet apie žmones, man tai yra svarbu. Net kai jūsų nebus, kažkas jumis didžiuosis“, – tikina Ričardas.
Neretai kviečiamas į susitikimus, prašomas papasakoti apie žurnalisto patirtį karo zonose, jis atvirai kalba apie tai, kad nemėgsta grįžti ten prisiminimuose, vartyti nuotraukų, įamžinusių unikalius, bet žmogiškumą paminančius kadrus.
Kaip viskas prasidėjo? „Kai neturi patirties ir nebijai mirties, visi keliai vienodai geri“, – sako pašnekovas, prisimindamas 1992 metų vasarį, kai jis atvyko į Baku. 23-ejų metų vaikinas iš Lietuvos planavo pakeliauti po Vidurinę Aziją, bet sutiko iš Kalnų Karabacho kilusį bendraamžį, kurio pasakojimas apie gimtą šalį paskatino norą ją pamatyti.
1992 metais į Azerbaidžaną jis atvyko kaip turistas ir pateko į dramatiškų įvykių sūkurį – tapo Chodžaly skerdynių liudininku. Tai buvo vienas žiauriausių teroro aktų, kokie tik buvo organizuoti prieš civilius gyventojus XX amžiuje. Per vieną naktį armėnų ir rusų kariškiai, padedami armėnų teroristinių organizacijų, nužudė 613 azerbaidžaniečių, tarp žuvusiųjų buvo daug vaikų, moterų ir senelių.
Dzūką nuo Lazdijų įgarsino Jeremy Ironsas
Asmeniniu fotoaparatu 1992 metais ėmęs fiksuoti kraupius įvykius kaip turistas, R.Lapaitis ilgainiui tapo profesionaliu karo žurnalistu Kaukazo regione.
„Kalnų Karabacho mieste Agdame patekau į visišką peklą, patyriau tokį šoką, kad dingo net laiko nuovoka ir tik pagal dienoraštį atsirenku datas. Iš išorės atrodžiau jaunas vaikinas, o viduje jaučiausi visiškas senis“, – dramatiškus išgyvenimus prisimena R.Lapaitis.
Iš Kalnų Karabacho į Baku jis grįžo su unikaliais fotografijos kadrais ir dienoraščiu. „Sūneli, nežinau, iš kur tu atvykęs, bet grįžk į savo šalį ir parašyk tiesos žodį“, – tokie prašymai palydėjo lietuvį.
Reportažus iš Kalnų Karabacho apie dramatiškus 1992-ųjų pradžios įvykius žurnalistas tuomet yra publikavęs taip pat ir laikraštyje „Alytaus naujienos“. Atsitiktinai patekęs į dramatiškų įvykių sūkurį, jis suprato savo priedermę kaip žmogaus, kuris gali skleisti tiesos žodį – tai buvo ypač svarbu prieš ketvirtį amžiaus, kai dar nebuvo ne tik socialinių tinklų, bet ir mobiliųjų telefonų.
2013 metais pastatytas nekomercinis dokumentinis Mindaugo Urbonavičiaus filmas „Begalinis koridorius“ (angl. „Endless Corridor“), kurį įkvėpė R.Lapaičio dienoraščiuose papasakota Chodžaly tragedija. Juosta iškeliavo į Angliją, ten buvo adaptuota užsieniui, ją įgarsino britų kino žvaigždė J.Ironsas.
„Pradėję filmuoti filmą, mes iš vietinių gyventojų sužinojome, kad 1992 metais įvykių liudininkas buvo ir jaunas vaikinas iš Lietuvos Ričardas. „Saugokitės, tai labai pavojinga“, – įspėjo jį vietiniai, bet smalsaus vaikino tai nesulaikė. Į Agdamo miestą jis atvyko po to, kai naktį įvyko Chodžaly žudynės, – ir pateko tiesiai į bėglių, kraujo ir lavonų srautą. Aplink tvyrojo panika, niekas nesuprato, kas įvyko, kilo įvairiausių versijų. Užsienio žurnalistus nuo įvykio buvo stengiamasi atstumti, išsiųsti iš teritorijos, bet Ričardas pasislėpė viešbutyje ir liko. Jo istorija visus įvykius tvarkingai suveria ant vieno siūlo“, – viename interviu yra pasakojęs filmo režisierius M.Urbonavičius.
R.Lapaitį filmo kūrėjai surado vienkiemyje Lazdijų kaime, jis neiškart sutiko tapti filmo herojumi, jo prisiminimai buvo tokie sunkūs, kad nesinorėjo į juos grįžti. „Ir jau tikrai niekada negalėjau pagalvoti, kad filme mane, dzūką iš Lazdijų vienkiemio, įgarsins tokia kino žvaigždė kaip Jeremy Ironsas“, – šypteli žurnalistas.
Paprastiems žmonėms padeda į juos panašūs
„Mirtis tave pririša ir traukia, taip ir važinėjau po pasaulį. Žurnalisto gyvybė karo zonoje neturi didelės vertės, bet vertinga yra medžiaga, kurią jis gauna“, – sako R.Lapaitis, kuriam išbandymu tapo ne tik buvimas karštuosiuose taškuose, bet ir grįžimas į taikų gyvenimą, o iššūkiu – gebėjimas prie jo pritapti.
„Kai 1994 metais grįžau į Lietuvą, man reikėjo psichologo. Mama sunerimusi pastebėjo, kad neinu į parduotuvę, neperku maisto produktų. Niekaip negalėjau sugrįžti į lietuvišką realybę, ir visos bėdos, kurios anuomet kamavo tėvynainius, man atrodė visai menkos“, – prisimena R.Lapaitis.
Jau tų pačių metų pabaigoje jis išvyko į karą Čečėnijoje, kaip pats sako, suprasdamas ir įvertindamas, kaip daug praranda Lietuvoje – merginą ir karjerą populiariame dienraštyje, tačiau jam tuo metu svarbiausia buvo laisvė judėti po pasaulį. Bendradarbiavimui R.Lapaitis rinkosi tas žiniasklaidos priemones, kurios galėjo jam pasiūlyti komandiruočių, jo reportažus publikavo „Respublika“, „Lietuvos rytas“.
Kai išsipildė iš Dzūkijos kilusio žurnalisto svajonė gyvam pasiekti karo zoną Čečėnijoje, jis garsiai niekam nesakė turintis ir kitą – grįžti gyvas ir sveikas namo. Čečėnijos kare lietuviui teko matyti kolegės žurnalistės iš JAV žūtį ir pačiam susimąstyti apie savo darbo prasmę ten, kur žmogaus gyvybė tėra plunksna – pūstelsi ir neliks.
„Čečėnijos karo zonoje teko kalbinti vienos ligoninės gydytojus, kurie operavo ir gydė ir čečėnus, ir rusus, vienoje lovoje teko matyti sužeistus abiejų tautų vaikus. Vienas mano kolega žurnalistas tada pasakė, kad nori mesti šitą darbą, nes nebemato prasmės“, – prisimena Ričardas.
Jis pats karštuosiuose pasaulio taškuose ne tik jautėsi liudininku, turinčiu papasakoti tiesą pasauliui apie tai, kas čia vyksta, koks blogis yra karas, bet ir padėti įvykių sūkuryje atsidūrusiems žmonėms. Tapęs jaunutės medicinos seselės žūties karo lauke liudininku, aplankė jos šeimą Baku, susitiko su mama ir dukra. Šiuos žmones jis dar kartą aplankė ir po 20 metų, nustebo sužinojęs, kad mergaitė išsaugojo jo kadaise dovanotą kryželį.
„Man visuomet rūpėjo sužinoti, kaip klostosi mano pažintų žmonių likimai, ar jie sulaukia pagalbos ir kas jiems padeda. Patyriau, kad paprastiems žmonėms labdara renkama per paprastus žmones. Mačiau politikų, kurie daug kalba apie vaikų gelbėjimą, bet taip nieko jų labui ir nepadaro“, – teigia R.Lapaitis, kuris, vykdamas į karštus pasaulio taškus, visuomet pirkdavo kelionės bilietą tik į vieną pusę.
Saulė PINKEVIČIENĖ