Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Žiemos laikas neišsklaido rudens nuovargio

Paskutinįjį spalio sekmadienį, spalio 25 d., laikrodį pasuksime atgal – bus įvestas vadinamasis žiemos laikas. Miegaliai džiaugiasi galimybe valandą ilgiau pasivartyti pataluose, tačiau psichologai perspėja, kad rudeninio nuovargio taip nepavyks išsklaidyti.

„Laiko pokyčiai sutrikdo normalią žmogaus biologinių procesų laikrodžio, reguliuojančio jo elgesį ir miegą, veiklą“, – teigė Kauno technologijos universiteto (KTU) Filosofijos ir psichologijos katedros lektorė Milda Perminienė. Psichologės manymu, labiausiai dėl žiemos laiko įvedimo kenčia žmonės, kurie keliasi vėliau, nes diena jiems dar sutrumpėja. Nors rudenį miegame daugiau, miego kokybė prastesnė, dažnai jaučiame nuovargis. Be to, dėl saulės šviesos trūkumo ir sumažėjusios hormono melatonino gamybos kai kurie žmonės rudenį gali susidurti su sezoniniu emociniu sutrikimu, kurio simptomai panašūs į depresijos: „Įvairūs moksliniai tyrimai rodo, kad sezoniniai pokyčiai veikia žmogų. Tai gali būti susiję su pakitusiu gamtos ritmu, pavyzdžiui, rudenį trumpėja dienos ir ilgėja naktys. Kita vertus, sugrįžus į darbą po atostogų, užgriūva darbai ir atsakomybė“, – aiškino M. Perminienė.

Rudenį automobilių srautas gatvėse išauga kelis kartus. KTU Filosofijos ir psichologijos katedros psichologės teigimu, dėl šios priežasties bei dėl prasto oro išauga ir eismo įvykių skaičius. „Lietuvos statistika rodo, kad kiekvienais metais  automobilių katastrofose sužeistų ir žuvusių žmonių skaičius būna didžiausias rudenį“, – sakė M.Perminienė.

Rudenį pastebimas didesnis ir mirtingumas. M.Perminienės teigimu, sezoninis emocinis sutrikimas, arba sezoninė depresija,  kyla ir dėl šviesos trūkumo, ir dėl streso, kurį sukelia padidėjęs darbo tempas.

Rudenį reikia stengtis prisitaikyti prie gamtos pokyčių ir išlaikyti įprastą aktyvumą. Geriausios priemonės tam – sportas ir šviesa.

„Beveik visi mano kolegos iš Norvegijos kabinetuose turi įsirengę dienos šviesos lempas. Tai būdas išgyventi dažno lietaus ir retai matomos saulės šviesos periodu“, – teigė M.Perminienė.

Psichologė rekomenduoja kuo daugiau laiko praleisti gryname ore, šviesoje ir reguliariai mankštintis. Anot jos, daugeliui kūrėjų – muzikų, rašytojų, dailininkų –  rudenį geriausia užsiimti kūrybine veikla. Psichologė siūlo išnaudoti rudenišką melancholiją, mėgautis šio metų laiko ramybe.

Eglė Šliurpaitė

Rekomenduojami video