Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaGamtaKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Gamta
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Vienas paslaptingiausių vitaminų

Jau kurį laiką jaučiatės nuolat pavargę, prastėja atmintis ir darosi vis sunkiau susikaupti? Manote, kad paprasčiausiai trūksta poilsio? O gal vitamino B12? Megaloblastinė anemija, dar vadinama vitamino B12 stokos mažakraujyste, – tyliai progresuojantis sveikatos sutrikimas, pasireiškiantis, kai organizmui trūksta šio gyvybiškai svarbaus, bet mažai kam pažįstamo vitamino.

Mažėja kraujo kūnelių

Kaip pasakoja gydytoja Inga Lapūnienė, B12 – vienas sudėtingiausių ir paslaptingiausių vitaminų, dalyvaujančių daugybėje viso organizmo procesų nuo pat gyvybės užsimezgimo, o dėl jo trūkumo sutrinka ne viena organizmo funkcija ir net gali atsirasti negrįžtamų pakitimų.

„Pirmiausia, šis vitaminas itin svarbus vienos iš organizme vykstančių reakcijų – aminorūgščių homocisteino sintezei į metioniną, jos metu išsiskiria biologiškai aktyvi folio rūgšties forma, labai svarbi kraujodaros sistemai. Organizme trūkstant folio rūgšties, slopinama sintezė kraują gaminančiose kamieninėse ląstelėse, sutrinka jų dalijimasis. Dėl to sumažėja kraujo kūnelių: eritrocitų, trombocitų kiekis, mažėja hemoglobino koncentracija“, – aiškina gydytoja.

Pasak jos, itin svarbi vitamino B12 funkcija – dalyvavimas riebalų rūgščių sintezės procesuose, kuriems sutrikus, sutrinka ir nervinių ląstelių dengiamojo sluoksnio mielino susidarymas bei atsinaujinimas, prasideda anomalių riebalų rūgščių sintetinimas, jos įsiterpia į nervinių ląstelių membranas. Kitaip tariant, vitaminas B12 yra itin svarbus visos nervų sistemos funkcionavimui.

Svarbūs signalai

Pasak gydytojos, vitamino B12 trūkumą, o vėliau ir atsirandančią piktybinę mažakraujystę išduoda įvairūs nespecifiniai požymiai, todėl juos sunku atskirti nuo kitų ligų. „Dažniausiai pasitaikantis simptomas, kuriuo skundžiasi didžioji dalis dėl vitamino B12 stokos mažakraujyste sergančių žmonių, – nuovargis. Dažną taip pat kamuoja mieguistumas, bendras ar raumenų silpnumas. Neretai su šio vitamino trūkumu susidūrę žmonės skundžiasi apatija, pablogėjusia atmintimi ar koncentracijos stoka. Taip pat neretai pasireiškia tokie nemalonūs pojūčiai kaip galūnių dilgčiojimas ar tirpimas, gali sutrikti rega. Vitamino B12 trūkumą organizme rodo ir odos pablyškimas, opelės gleivinėje, liežuvio įtrūkimai, plaukų slinkimas. Vaikams sulėtėja augimo ir vystymosi procesai, vyresniame amžiuje B12 trūkumas gali prisidėti prie Alzheimerio ligos atsiradimo, demencijos progresavimo“, – pasakoja šeimos gydytoja. Jaučiantiems bent vieną iš šių simptomų ji pataria pasitikrinti, ar organizme pakanka šio svarbaus vitamino.

Įdomu tai, kad kepenys geba sukaupti šio vitamino atsargų, kurių pakanka net keleriems metams. Dėl to, net ir esant B12 deficitui, dar kurį laiką galite nejausti jokių simptomų. Vis dėlto mažėjant šio vitamino atsargoms organizme pamažu vystosi megaloblastinė anemija. Megaloblastinė anemija, arba B12 mažakraujystė, labiau būdinga vyresnio amžiaus žmonėms.

Bendro tyrimo nepakanka

Gydytojos teigimu, šį sutrikimą ne visada paprasta pastebėti, net ir reguliariai atliekant tyrimus: „Bendras kraujo tyrimas gali tik padėti užvesti ant kelio ir įtarti vitamino B12 stokos mažakraujystę. Vertinant bendro kraujo tyrimo rezultatus, apie tai sufleruoja sumažėjusi hemoglobino koncentracija, eritrocitų ir trombocitų skaičiaus sumažėjimas kraujyje, tačiau tai leidžia tik įtarti, kad organizme galimai trūksta šio svarbaus vitamino. Tiksliai įvertinti ir diagnozuoti megaloblastinę anemiją galima tik įvertinus klinikinius simptomus, atlikus bendrus kraujo ir vitamino B12 tyrimus.“

Pasak jos, atliekant vitamino B12 tyrimą, kartu rekomenduojama išsitirti ir dėl galimo folio rūgšties trūkumo, nes šie du junginiai yra glaudžiai susiję, o B12 trūkumas gali sukelti ir biologiškai aktyvios folio rūgšties trūkumą.

Vitamino B12 šaltinis

Nors įprasta manyti, kad, siekiant užtikrinti reikiamą vitaminų kiekį organizme, reikia valgyti pakankamai daržovių ir vaisių, I.Lapūnienė atkreipia dėmesį į tai, kad, skirtingai nei kitų vitaminų, B12 yra tik gyvūninės kilmės maisto produktuose.

„Vitamino B12 yra mėsoje, pavyzdžiui, kiaulienoje ir paukštienoje, taip pat kiaušiniuose, pieno produktuose. Daugiausia šio vitamino yra gyvūnų kepenyse, inkstuose, taip pat žuvyje. Deja, augalinės kilmės produktuose vitamino B12 paprastai nėra, todėl reguliariai atlikti šio vitamino tyrimą ypač rekomenduojama praktikuojantiems vegetarinę ir veganinę mitybą“, – sako gydytoja.

Rekomenduojami video