Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Vaistas nuo nugaros skausmo – judėjimas

Netikėtai užklupęs nugaros skausmas dažnai ne tik sujaukia visus planus, priverčia atidėti darbus, bet ir itin pablogina gyvenimo kokybę, bendrą žmogaus savijautą. Tačiau net jei nugarą „surakina“ labai ne laiku, griebtis įvairių tepalų ar nuskausminamųjų vaistų – ne geriausia išeitis, tikina medikai. „Šalinti būtina ne pasekmes, o nugaros skausmo priežastis“, – tokia taisykle vadovaujasi kineziterapijos klinikos „Sveikatos gama“ kineziterapeutas Andrius Fedosejevas.

Per mažai judame

Specialisto teigimu, daugumą pacientų kamuoja paprastas nugaros skausmas. „Tai skausmas, kai nėra jokios patologijos, struktūrinių pakitimų, jį sukelia raumenų pertempimas ar nuovargis. Toks skausmas diagnozuojamas net devyniais atvejais iš dešimties. Ir tik vienu atveju iš dešimties, kaip rodo statistika, į medikus pagalbos kreipiasi pacientai, kenčiantys nuo simptominės stuburo išvaržos, kuri provokuoja rimtesnius neurologinius simptomus“, – teigia jis.

Labai dažnai nugaros skausmus sukelia mažas fizinis aktyvumas. „Kai žmogaus kūnas ilgą laiką būna toje pačioje statiškoje padėtyje, ilgos valandos praleidžiamos sėdint viena poza, ilgainiui tai ima provokuoti nugaros skausmą. Mokslininkai jau seniai atrado ryšį tarp mažo fizinio aktyvumo, raumenų nusilpimo ir nugaros skausmo“, – pabrėžia pašnekovas.

Andrius Fedosejevas

Pasak A.Fedosejevo, net ėmę prastai jaustis tik nedaugelis pacientų būna linkę keisti savo gyvenimo būdą. „Tik maža dalis nugaros skausmus jaučiančių žmonių koreguoja gyvenseną iš esmės ar bent jau ima reguliariai mankštintis. Reikėtų nepamiršti, kad nugaros skausmas – dar ne nuosprendis, daugeliu atvejų gali padėti fizinis aktyvumas. Per tūkstančius metų trukusią evoliuciją žmogaus kūnas sutvirtėjo ir priprato prie judėjimo, o dabar daugelis ilgas valandas praleidžia sėdėdami, tad ir juosmenį ar pečių juostą gali pradėti skaudėti būtent todėl, kad raumenys nusilpę ir neatlaiko krūvio“, – sako jis.

Paklaustas, kas lemia nugaros skausmo paūmėjimą, specialistas atsako, kad tam įtakos gali turėti koks nors neįprastas žmogui fizinis krūvis. „Pavyzdžiui, jei sporto salėje sportuojama netaisyklingai – netinkama pratimų atlikimo ergonomika, tai taip pat gali išprovokuoti skausmą. Ilgos sėdimo darbo valandos ar kelionės, kurių metu ilgai sėdima kūną veikiant vibracijai, ir net stresas gali paveikti savijautą ir paskatinti skausmo paūmėjimą“, – perspėja A.Fedosejevas.

Specialistas primena, kad jei skausmo priežastys yra ne psichologinės kilmės ir nėra akivaizdžių nugaros srities pažeidimų, kūnas pats linkęs gyti, per kelias savaites skausmas sumažėja ar išnyksta.

„Sveikatos būklė gali pagerėti vien dėl to, kad žmogus ima dažniau ir daugiau vaikščioti. Ypač veiksmingas greitas ėjimas, taip pat dažnos judrios pertraukėlės darbo metu“, – sako jis.

Mitas

Paauglystėje išstypusius greičiau negu bendraamžiai ir pradėjusius kūprintis vaikus ne vienas įspėja, kad dėl to iškryps stuburas. Vėliau dažnas susiformavusią netaisyklingą laikyseną sieja su atsiradusiais nugaros skausmais, tačiau mano, kad šios problemos jau nebepavyks ištaisyti, esą įvykę pakitimai yra negrįžtami. Todėl ir su skaudama nugara belieka kaip nors susigyventi.

Pašnekovo manymu, taip galvojantieji yra neteisūs. „XXI amžiaus mitas, kad netaisyklinga laikysena ir iškrypęs stuburas gali sukelti skausmą. Šiandien mokslininkai neranda sąsajos tarp iškrypusio stuburo ar netaisyklingos laikysenos ir nugaros skausmo“, – aiškina gydytojas kineziterapeutas. Anot jo, būna pacientų, kurių stubure esama didelių pakitimų, bet skausmo jie nejaučia, nes ne visi mūsų organizme galimai įvykstantys pakitimai yra skausmingi. „Pavyzdžiui, osteochondrozė, vadinamieji stuburo senėjimo procesai, ir didelė dalis išvaržų išlieka besimptomiais negalavimais“, – aiškina jis.

Medikas pasakoja, kad į specialistus kreipiasi nemažai pacientų, kurie nori pagerinti savo laikyseną – atrodyti estetiškiau ir geriau jaustis. Ir tai gerai, tačiau vien noro neužtenka. „Atlikdami specialius pratimus galite pasiekti puikių rezultatų, tačiau noriu įspėti, kad tai – sunkus darbas, kuriam turi pasiryžti pats pacientas. Pratimus būtina atlikti reguliariai, nes raumenų sistema labai gretai prisitaiko prie mūsų kūno padėčių“, – apie laikysenos korekcijas sako pašnekovas.

Simptomų visuma

Nepaisant to, kad nugaros skausmas yra labai nemalonus negalavimas, kartais verčiantis atsisakyti mėgstamų veiklų ir mažinantis darbingumą, didžioji dalis pacientų, užuot kantriai mankštinęsi, linkę saujomis gerti vaistus nuo skausmo ir skaudamas vietas teptis skausmą malšinančiais tepalais.

Bandantieji sau padėti natūraliomis priemonėmis susiduria su dilema – šildyti ar šaldyti skaudamą nugaros vietą? Pasak specialisto, tai priklauso nuo skausmo pobūdžio. „Jei tai tik raumenų patempimas, jaučiamas raumenų spazmas, šiluma gali padėti, tačiau ūmaus uždegimo atveju daugiau naudos atneštų šaldymas. Iš tiesų labai sunku nuspręsti, kaip geriau būtų elgtis, tad rekomenduoju savigyda neužsiimti“, – sako gydytojas.

Pajutus ūmų nugaros skausmą, A.Fedosejevas pataria susirasti patogią kūno padėtį poilsiui, bet tuo nepiktnaudžiauti. „Reikėtų kiek įmanoma išlikti aktyviems ir per ilgai lovoje neužsigulėti. Jei žmogus visą dieną guli lovoje ir mažai juda– gijimo rezultatai blogesni, procesas vyksta lėčiau. Ūmaus skausmo atveju rekomenduojama vartoti vaistus nuo uždegimo, o jei skausmas per kelias dienas nesiliauja, reikia kreiptis į mediką“, – teigia pašnekovas.

A.Fedosejevas aiškina, kad nesvarbu, kokios priežastys sukelia nugaros skausmą, – geriau jo neignoruoti ir neslopinti vaistais nuo skausmo, bet ieškoti negalavimo priežasčių. Gydytojas sako, kad nors nugaros skausmas yra ne liga, o simptomų visuma, būtent šis skausmas linkęs pereiti į lėtinį.

„Dažnai skausmas praeina savaime, bet jis gali kartotis. Jei žmogus jaučia ūmų skausmą, verta prisiminti, kad kūnas pats geba gydytis, o stuburas yra labai stipri struktūra ir po kelių savaičių skausmas tikriausiai dings, bet vėliau jis vis dažniau pasikartos, o ateityje gal net taps kasdieniu gyvenimo palydovu“, – sako specialistas.

Gulėdamas neišgysi

Pasak A.Fedosejevo, pacientai, bandydami išsivaduoti nuo nugaros skausmo, dažniausiai stengiasi daugiau gulėti ir tarsi „neerzinti“ nugaros skausmo, bet tai neskatina gijimo. „Kartais dėl nugaros skausmo imama vengti tam tikros veiklos, judesių. Bet taip elgdamasis žmogus daro sau meškos paslaugą, skausmas gali užsitęsti. Dažnai žmonės vartoja per daug skausmą malšinančių vaistų, susiranda daug įvairios informacijos, bet „atradimai“ internete neretai pacientus dar labiau išgąsdina, nes jie patys sau prisitaiko daug įvairių diagnozių.“

Medikas priduria, kad vos pajutus nugaros skausmą nereikėtų skubėti atlikti, pavyzdžiui, magnetinio rezonanso. „Dažnai tyrimai parodo pakitimus – osteochondrozę, išvaržas ir pan., bet gal tai neprovokuoja skausmo? Gal tai tik nugaros patempimas ar raumenų nuovargis? O žmogus, matydamas pakitimus, įsivaizduoja, kad tai sukelia skausmą, su kuriuo teks gyventi visą likusį gyvenimą... Dažnai ir gydytojai gąsdina, kad štai jauno žmogaus stuburas kaip 60-mečio, bet tai tik padidina žmogaus baimę“, – sako kineziterapeutas.

Pasak A.Fedosejevo, skubėti atlikti radiologinius tyrimus reikia tuomet, kai nugaros skausmas ima plisti į koją, pradeda tirpti galūnės, paaštrėja neurologiniai dirgikliai. Jei žmogus turi stuburo išvaržą ar kenčia nuo kitų negalavimų, būtina atlikti išsamius tyrimus.

 

Viktorija Mitkutė

 

Rekomenduojami video