Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Jei skauda sąnarius

„Kaip padėti sau ir ką vartoti, jeigu kamuoja sąnarių skausmas? Kokių profilaktinių priemonių imtis, siekiant stabdyti jų degeneraciją?“ – tai tik keletas iš klausimų, kuriuos kasdien tenka išgirsta sveikatos specialistams.  

Vaistininkė Julija Aganauskaitė-Žukaitė nurodo tris priežastis, dėl kurių dažniausiai skundžiamasi sąnarių skausmais.

Sėdimas darbas ir aktyvaus judėjimo trūkumas. „Sąnarių skausmas gali varginti ir dėl staigaus fizinio aktyvumo pokyčio. Tai ypač būdinga pavasarį, kai po sėslaus gyvenimo žiemą, daugiau laiko praleidžiame lauke, tvarkydamiesi sode ar darže. Tada sąnariai gauna didesnį krūvį, prie kurio yra nepripratę, ir atsiranda jų problemos“, – aiškina vaistininkė.

Traumos, patirtos sportuojant. „Bėgiojant ar šokinėjant labiausiai pažeidžiamas kelio sąnarys, nes jis sugeria visą kūno svorį ir sugeneruotą papildomą jėgą, todėl sportuojantys žmonės dažnai jį pasikreipia, pasisuka ar susitrenkia, o tada atsiranda pažeidimai, lemiantys sveikatos problemas. Be to, sąnario skausmą gali sukelti pažeisti jo elementai: plyšęs raištis, sausgyslė ar įtrūkusi kremzlė“, – teigia J.Aganauskaitė-Žukaitė.

Išsivystęs artritas, kuris pažeidžia kelių, klubų ir smulkiuosius rankų sąnarius. „Skiriamos dvi pagrindinės artrito formos. Pirmoji – osteoartritas. Tai liga, dėl kurios po truputį yra sąnarį supančios kremzlės, kaulai ima trintis vienas į kitą, o dėl to gali atsirasti sąnario girgždėjimas ir sustingimas. Antroji – reumatoidinis artritas, sukeliantis sąnarių uždegimą ir dažniausiai pasireiškiantis moterims bei jaunesnio amžiaus žmonėms. Dėl šios ligos sąnariai ištinsta, tampa skausmingi, gali atsirasti jų paraudimas ar rytinis sąstingis“, – sako vaistininkė.

Kaip sau padėti?

Pasirūpinti pirmąja pagalba namie. „Jeigu sąnario pažeidimai nėra dideli, pirmiausia jums reikia ramybės: skirkite laiko poilsiui ir nedarykite to, kas kelia diskomfortą. Taip pat galite sąnarį sutvarstyti ir dėti ant jo šaltus kompresus. Tačiau labai svarbu poilsiaujant nepersistengti, nes dėl ilgą laiką trunkančio nejudrumo, silpsta sąnarį supantys raumenys“, – sako vaistininkė.

Poilsis gali padėti ir tuo atveju, kai jaučiate klubo sąnario skausmą dėl jo uždegimo, tačiau ne visada. Tokiu atveju prireiks vartoti priešuždegiminius vaistus ar šaldančius gelius, tačiau ir jie gali neišspręsti problemos, tik numalšinti skausmą. Tada pacientui teks kreiptis į gydytoją, kad būtų nustatyta skausmą sukėlusi priežastis ir sudarytas gydymo planas.

Atlikite mankštas ir fizinius pratimus, kurie gerina kraujo cirkuliaciją ir sąnarių aprūpinimą reikalingomis medžiagomis. „Svarbu, kad pratimai būtų atliekami atsargiai, taisyklingai, o krūvis didinamas palaipsniui, nes kitu atveju galite ne tik nepagerinti savo sveikatos, bet dar labiau jai pakenkti. Jeigu nežinote, kaip tinkamai mankštintis, kaip teisingai atlikti pratimus, kreipkitės į specialistus“, – pataria J.Aganauskaitė-Žukaitė.

Jeigu sąnarių skausmas nėra labai stiprus, atlikite masažą. Jis šildo raumenis ir gerina kraujotaką.

Pasirūpinkite tinkama mityba, kuri slopina jaučiamus simptomus ir mažina uždegiminius procesus.

„Rinkitės neriebų maistą, valgykite mažiau mėsos ir daugiau žuvies, racioną papildykite riešutais, vaisiais bei daržovėmis“, – pataria vaistininkė ir išskiria keletą produktų.

Tunas, lašiša, upėtakis, kitos žuvys ir riešutai, pavyzdžiui, pistacijos ar migdolai, yra omega-3 rūgščių šaltinis. Moksliškai įrodyta, kad jos slopina uždegiminius procesus ir mažina jų skausmą. Česnakai pasižymi stipriomis uždegimą slopinančiomis savybėmis ir mažiną riziką susirgti osteoartritu. Brokolių sudėtyje yra medžiaga, kuri mažina skausmą ir slopina reumatoidinio artrito simptomus. Nesaldžios vyšnios ar nesaldintos jų sultys padeda sergantiems osteoartritu: malšina skausmą ir mažina uždegimą.

Anot vaistininkės, jeigu sąnarių pažeidimai stiprūs ar išsivysčiusios jų ligos progresuoja, mitybos pokyčiai gali tik sumažinti uždegimą, tačiau sveikatos problemų neišspręs.

Pasikonsultuokite dėl maisto papildų

Vaistininkė sako, kad vitaminai ir maisto papildai ne tik padeda atsinaujinti kremzlinio audinio ląstelėms, bet ir mažina atsiradusį sąnarių uždegimą. Todėl juos patariama vartoti ne tik jaučiant simptomus, bet ir prevenciškai. Tik labai svarbu užtikrinti, kad vitaminų ar maisto papildų sudėtyje būtų reikiamas teigiamą poveikį turinčių medžiagų kiekis, o preparatai būtų vartojami ne trumpiau nei du mėnesius.

Anot J. Aganauskaitės-Žukaitės, šios medžiagos yra svarbiausios:

·         Chondroitino sulfatas ir gliukozaminas, kurie mažina sąnarių skausmą, sustingimą, gali sulėtinti ir sustabdyti jų pažeidimo progresą.

·         Kolagenas, kuris palaiko audinių struktūrą, elastingumą ir lankstumą, padeda palaikyti sąnarinės kremzlės vientisumą.

·         Vitaminas C, kuris palaiko natūraliai organizme sintetinamo kolageno procesą ir apsaugo ląsteles nuo oksidacinės pažaidos.

·         Metilsulfonilmetanas (MSM), kuris skatina sąnarinės kremzlės atsinaujinimą ir mažina sąnarių skausmą, atsiradusį dėl jų degeneracijos.

·         Hialurono rūgštis, kuri aprūpina sąnarinę kremzlę maisto medžiagomis ir deguonimi, saugo nuo sąnarius nuo mechaninės trinties, dėvėjimosi ir mažina jiems tenkančias apkrovas.

·         Omega-3 riebalų rūgštys, kurios greitina sąnarių gijimą, mažina jų skausmus ir tinimus.

·         Erškėtuogės, kurios pasižymi nuskausminamuoju poveikiu ir apsaugo ląsteles nuo oksidacinės pažaidos.

Foto

J.Aganauskaitė-Žukaitė: „Trys priežastys, dėl kurių dažniausiai skundžiamasi sąnariais – tai sėdimas darbas ir aktyvaus judėjimo trūkumas, traumos, patirtos sportuojant, ir jau išsivystęs artritas.“

Rekomenduojami video