Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Į pagalbą sveikatai – ajurveda

Lietuvoje populiarėjant alternatyviajai medicinai, išaugo ir domėjimasis senąja Indijos medicina – ajurveda. Kaip, naudodamiesi šiuo mokslu, gydančiu protą, kūną ir dvasią, galime po žiemos pagerinti sveikatą? Patarimais pasidalijo papildomosios ir alternatyviosios medicinos magistrė, besispecializuojanti ajurvedos srityje, Jūratė Noack.

Kas yra ajurveda? Kuo šiais laikais ji gali būti aktuali?

Ajurveda, išvertus iš sanskrito kalbos, reiškia žinios apie gyvenimą. Ajurveda teigia, kad, remiantis gamtoje egzistuojančiais principais, galima palaikyti harmoniją tarp žmogaus kūno, proto ir sielos. Šios žinios moko mus ne tik kaip išlikti fiziškai sveikiems, bet ir kaip būti laimingiems. Šiais laikais žmonės yra labai pavargę nuo įtampų, didžiulio gyvenimo tempo, yra labiau nei bet kada atitolę nuo gamtos, serga ne tik fiziškai, bet ir dvasiškai, visko turi, bet yra nelaimingi. Ajurvedoje galima rasti labai daug atsakymų., pvz., apie gyvenseną, ligų prevenciją, mitybą, įvairius nusiraminimo būdus, kad žmogus jaustųsi visapusiškai geriau, atrastų harmoniją tarp kūno, proto ir sielos.

Kas, pagal ajurvedą, sukelia ligas?

Ajurveda teigia, kad mes turėtume gyventi pagal mūsų individualią prigimtį. Žmogus turi būti ne tik fiziškai, bet ir dvasiškai sveikas, jis turi jaustis laimingas. Kiekvienas žmogus turi savo individualų konstitucinį tipą, dar vadinamą doša: vata, pita ir kapha. Jeigu dėl netinkamo gyvenimo būdo, netinkamo dienos režimo, nesubalansuotos mitybos, netinkamo darbo, sporto, užspaustų emocijų ar kūno poreikių šios došos išsibalansuoja, mes sergame.

Protas serga, jei išsibalansuoja atitinkamos jo savybės, ajurvedoje vadinamos rajas ir tamas. Rajas savybės – pyktis, choleriškas būdas, pavydas, keršto troškimas, per didelis susirūpinimas, baimės ir pan., o tamas – letargija, depresija, tingulys. Liga dažniausiai yra procesas, kuris trunka savaites, mėnesius ir net metus, kol tampa matoma.

Ar ajurvedoje galima rasti patarimų, kurie žmonėms būtų svarbūs pavasarį?

Taip. Pavasaris yra puikus laikas valyti organizmą, nes žiemą valgome sunkesnį maistą, mažiau judame. Rekomenduojama pirmoje dienos pusėje gerti imbierų arbatą. Reikėtų tiesiog 5–10 minučių pavirti kelis imbiero šaknies griežinėlius ir dar šiltą mažais gurkšniukais išgerti. Labai tinka vartoti  kiaulpienes (pvz., salotose), į sriubas, troškinius dėti dilgelių. Tinkamiausi skoniai pavasarį yra kartus, aštrus, sutraukiantis, jie valo žarnyną, tirpdo per žiemą susikaupusias gleives, o tai pavasarį yra labai aktualu, nes padaugėja peršalimų, kamuoja pavasarinė alergija. Tam puikiai tinka visi kartumynai, salotos, ridikėliai, gražgarstės, garšvos, švieži kopūstai. Svarbu vengti saldžių, sūrių, riebių patiekalų (pvz., kugelio, cepelinų), o ypač pieno produktų ir labiausiai – fermentinio sūrio, jogurto, ledų ir pan. Labiau tinka lengvi daržovių troškiniai, šviežios salotos, šviežios žolelės (svogūnų laiškai, meškinis česnakas, bazilikas, petražolės, kresas).

Daugelis šį pavasarį jaučia jėgų trūkumą, nuovargį, išgyvena streso dėl koronaviruso pandemijos suvaržymų, karo Ukrainoje pasekmes. Kaip atgauti jėgas?

Pirmiausia ajurveda pataria pradėti nuo mitybos: mažiau riebaus, sunkaus maisto, pieno produktų, o daugiau šviežių žolelių. Kasdien suvalgykime po saujelę kiaulpienių ar garšvų, dilgėlių, salotų, ridikėlių, šviežių kopūstų, gerkime šiltą vandenį.

Labai svarbu yra dienos ir mitybos režimas. Eikime anksti miegoti, anksti kelkimės – apie 05.30 val. Reguliariu laiku valgykime pusryčius, pietus, vakarienę; maistas tegu būna šiltas, skanus ir lengvai virškinamas, toks, kuris suteikia energijos, žvalumo. Pietūs turėtų būti 6 skonių (saldaus, sūraus, aštraus, kartaus, sutraukiančio, rūgštaus), kurie patenkina visas skirtingas mūsų emocijas, tuomet mažiau norisi užkandžiauti ar valgyti nesveiko maisto. Maistas turi atitikti mūsų konstitucinį tipą.

Labai svarbu reguliariai aktyviai judėti, skirti laiko meditacijai. Jei neišmokote medituoti, nusiraminti gali padėti kvėpavimo pratimai. Pats paprasčiausias kvėpavimo pratimas, kuris puikiai nuramina bet kokioje situacijoje, yra toks: atsisėdame tiesiai, ramiai įkvepiame, mūsų pilvukas išsipučia, ir lėtai skaičiuojame iki 4, tuomet, vėl skaičiuodami iki 4, ramiai iškvepiame, pilvukas susitraukia. Kartojame kelis kartus, sekame savo kvėpavimą, būname čia ir dabar.

Ajurvedoje daug reikšmės teikiama aliejams. Kaip ir kokius aliejus galime panaudoti namų sąlygomis?

Labiausiai vertinamas sezamo, ypač juodojo sezamo aliejus aliejus. Vasarą labai tinka naudoti kokosų aliejų, nes jis turi vėsinančių savybių. Senoviniuose ajurvedos tekstuose rašoma, kad kasdienis savimasažas aliejumi stabdo senatvę, stiprina kūną, tiesiogiai maitindamas odą, raumenis, sąnarius ir sausgysles, didina fizinę ištvermę, šalina toksinus, stiprina imuninę ir nervų sistemas. Ajurvedos požiūriu, savimasažas aliejumi veiksmingai balansuoja vata došą, kuri pasireiškia nerimu, nemiga, depresija, vidurių užkietėjimu, dujomis, skrandžio veiklos sutrikimais, odos sausumu ir šiurkštumu, priešmenstruaciniu sindromu, lėtiniu nuovargiu, depresija.

Ajurvedoje nėra griežtų masažavimosi aliejumi taisyklių. Tiesiog reikia gausiai, švelniai, dėmesingai ir su meile ištrinti aliejumi visas savo kūno dalis limfos tekėjimo kryptimi: nuo riešo link pažasties, nuo kaklo link krūtinės, nuo pilvo link kirkšnies, nuo pėdų link kirkšnies. Tokiu būdu suaktyvinama limfos veikla. Visas kūno dalis įtriname puodeliu šilto aliejaus. Geriausias laikas masažuotis yra iš ryto pasituštinus. Po šio masažo būtina nueiti į dušą. Masažuotis galima ir vakare prieš einant miegoti, tik paskui reikėtų išsimaudyti šiltoje vonioje arba duše.

Prieš pat masažą patariama išgerti stiklinę šilto vandens. Pavalgius reikėtų palaukti ne mažiau kaip dvi valandas.

Savimasažas turėtų užtrukti bent 10–15 min. Baigus masažuotis, rekomenduojama leisti aliejui įsigerti į odą (geriausia 30 min.) ir tik po to eiti į dušą. Jei masažuojamasi kasdien, galima eiti maudytis iškart.

Atvejai, kada nepatariama masažuotis aliejumi: jei kankina peršalimas, kosulys, sloga, sinusitas, bronchitas, yra pabrinkimas arba sunkiai gydomas nutukimas; jei sutrikęs virškinimas arba viduriuojate – tai byloja, kad pakenkta agni (virškinimo ugnis) ir virškinamajame trakte yra amos (toksinų); jei karščiuojate arba sergate uždegimu; menstruacijų metu.

Daugelis žmonių skundžiasi nemiga. Ką jiems patartų ajurvedos specialistas?

Labai paprastas ir veiksmingas būdas – prieš miegą pasidaryti šiltą pėdų vonelę su druska ir levandų aliejumi arba išgerti puodelį šilto pieno (gali būti ir augalinis) su žiupsneliu muskato riešuto.

Kita dažna bėda, ypač kamuojanti vyresnius žmones, yra vidurių užkietėjimas. Ką daryti, jei kietėja viduriai?

Ajurveda teigia, kad viduriai kietėja, jei išsibalansuoja vata doša. Šiai došai yra būdingas tiek odos, tiek žarnyno sausumas. Taip pat viduriai ima kietėti, jei nusilpsta mūsų virškinimo ugnis. Tokiu atveju ajurveda rekomenduoja:

ryte atsibudus išgerti 2–3 stiklines šilto vandens;

dienos metu išgerti apie 2 litrus šilto vandens, gerti reikėtų po gurkšnelį, o ne didelį kiekį vienu kartu;

maistas turėtų būti šviežias, šiltas, drėgnas, pvz., sriubos, troškiniai;

valgyti tik išalkus;

kiekvieno valgymo metu vartoti šiek tiek lydyto (ghi) sviesto;

valgyti žalių salotų, cukinijų, moliūgų, sultingų vaisių;

vartoti prieskonių: imbiero, česnako, pipirų, cinamono, kumino, kalendros, asafetidos;

vengti sauso maisto;

daugiau aktyviai judėti, atlikti jogos asanas.

Asanos, palengvinančios būseną, esant vidurių užkietėjimui

„Vėjus malšinanti“ asana:

Atsigulkite ant nugaros, kojas ištieskite.

Sulenkite kairįjį kelį ir tvirtai laikykite abiem rankomis, spausdami kelį link skrandžio.

Dešinė koja lieka tiesi.

Kartojame tą patį su dešiniu keliu, tuomet su abiem keliais.

Pratimą kartojame tris kartus.

Kūdikio asana

Atsiklaupkite ant grindų, atsisėskite ant padų;

Lėtai lenkitės priekį, padėkite kaktą ant grindų ir ištieskite rankas į priekį delnais žemyn arba laikykite jas laisvai šalia kūno.

Būdami tokioje padėtyje, ramiai kvėpuokite.

Kūdikio  poza masažuoja vidaus organus ir skatina tuštinimąsi, taip pat sumažina pilvo raumenų įtampą ir, anot ajurvedos, išstumia įstrigusį vėją.

Jei turite sunkią kelio traumą, pirmiau pasikonsultuokite su gydytoju.

Trys receptai esant vidurių užkietėjimui:

Iš vakaro užpilame vandeniu 2–3 džiovintas figas arba slyvas ir paliekame per naktį, ryte išgeriame ir suvalgome džiovintus vaisius.

Iš vakaro užpilame 2 arbatinius šaukštelius maltų linų sėmenų, ryte išgeriame kartu su sėmenimis.

Vienas šaukštas ricinos aliejaus. Poveikis pasireiškia po 2–3 valandų.

Rekomenduojami video