Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Daržovių nauda sveikatai

Dietologai tvirtina, kad sveika mityba padeda išvengti daugelio ligų, o susirgus greičiau atgauti sveikatą. Jie pataria valgyti kuo daugiau daržovių. Žiemą trūksta žalumynų, tačiau nepamirškime į savo valgiaraštį įtraukti rūsiuose žiemojančių burokų, morkų, svogūnų, kopūstų,salierų šaknų. Šias daržoves reiktų valgyti ne tik virtas, bet ir žalias, raugintas, nes jos turi daugybę sveikatai naudingų savybių.

Burokėliai. Tai labai vertinga daržovė.Jų šakniavaisiuose yra sacharozės, fruktozės, pektinų, vitaminų C, B1, B2, B12, PP, karotenoidų, pantoteno, folio ir kitų organinių bei amino rūgščių, geležies, mangano, kalio, kalcio, magnio. Burokėlių salotas, mišraines, sriubas reikėtų valgyti linkusiems į mažakraujystę. Organinės rūgštys ir ląsteliena stimuliuoja skrandžio sekreciją ir žarnyno peristaltiką. Ypač gerai toleruojami rauginti burokėliai. Jų sultys su medumi vartojamos sergant kepenų ligomis, ateroskleroze, esant padidėjusiam kraujo spaudimui. Burokėlių negalima valgyti padidėjus kraujo krešumui, viduriuojant.

Morkos. Jose gausu karotinoidų, vitaminų B1, B2, PP, C, pantoteno rūgšties, flavonoidų, eterinio aliejaus ir šių mineralinių medžiagų: kalio, kalcio, magnio, fosforo, geležies. Įrodyta, kad morkose esantis falkarinolis mažina riziką susirgti plaučių, krūties ir storosios žarnos vėžiu. Šie šakniavaisiai saugo širdies sveikatą. Reguliarus morkų vartojimas mažina cholesterolio kiekį kraujyje, padeda kepenims efektyviau apsivalyti nuo organizme susikaupusių toksinų, pagerina virškinimą. Tiesa, daug morkų nereiktų valgyti žmonėms, kuriuos vargina plonojo žarnyno uždegimai, skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opos.

Kopūstai.Jie padeda išgydyti vidurių užkietėjimą, skrandžio opas, odos ligas, egzemą, geltą, reumatą, artritą, podagrą, širdies ligas, akių sutrikimus, sumažinti antsvorį, sustabdyti senėjimo procesus bei sumažinti Alzheimerio ligos riziką. Jie turi daug vitamino C, tad yra vienas geriausių antioksidantų. Kopūstai stabdo organizmo senėjimą, stiprina imuninę sistemą, juose gausu sieros, kuri kovoja su infekcijomis, greitina žaizdų gijimą. Ypač vertingi rauginti kopūstai.

Salierųšaknys. Jose gausu mineralų: kalcio, natrio, vario, magnio, geležies, cinko, kalio, vitaminų A, C, E, D, B6, B12 ir K. Salierų šaknys turi tiamino, riboflavino, folio rūgšties ir skaidulų. Salierai mažina kraujo spaudimą bei streso hormonų kiekį kraujyje, padeda išvengti aterosklerozės, širdies priepuolio, insulto. Kasdien valgant salierus gali sumažėti arterijas užkemšančio cholesterolio kiekis. Salierus valgyti sveika šlapimo pūslės, inkstų veiklos sutrikimų kamuojamiems žmonėms.Salierai puikiai tinka žmonėms, sergantiems artritu, reumatu ir podagra, nes turi antiuždegiminių savybių, kurios padeda sumažinti sąnarių patinimą bei skausmą. Šiuose augaluose esama kumarinų, kurie skatina baltųjų kraujo kūnelių veiklą, tokiu būdu mažindami vėžio riziką.

Svogūnai. Nuo seno svogūnai laikomi stipriu vaistu nuo daugelio ligų. Jie turi daug eterinio aliejaus, kuris jiems suteikia aštrų kvapą ir skonį, dirgina gleivinę, taip pat fermentų, vitaminų C, B1, B2, PP, karotinoidų, inulino, amino rūgščių, pektinų, mikroelementų. Svogūnai pasižymi antimikrobiniu, šlapino, tulžies išsiskyrimą skatinančiu, žaizdas gydančiu poveikiu. Juos reiktų valgyti sergant cukralige, ateroskleroze, turint padidėjusį kraujo spaudimą bei padidėjusį cholesterolio kiekį kraujyje.

 

Parengė Valda Dagilė

Rekomenduojami video