Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Antsvoris ir širdies negalavimai: koks ryšys?

Širdies ir kraujagyslių ligos jau daugelį metų yra pagrindinė mirtingumo priežastis Lietuvoje, o statistikos duomenimis, kas 36 sekundes pasaulyje gyvybės netenka žmogus, kurį vargina įvairūs širdies negalavimai. Specialistai teigia, kad didelė rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis visų pirma kyla antsvorio turintiems asmenims. Kokius produktus vartoti ir kokių atsisakyti, siekiant atitolinti širdies susirgimus bei kovojant su antsvoriu?

Širdies sveikatą lemia kraujagyslių funkcija

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Studentų mokslinės draugijos Kardiologijos draugijos pirmininkas Arnoldas Leleika pabrėžia, jog širdis nepailstamai dirba visą gyvenimą, dėl to svarbu suprasti, kokių maistinių medžiagų reikia, kad širdies veikla būtų sklandi.

„Širdies pažeidimas vyksta ne tiesiogiai paveikiant širdies raumenį, – tam įtakos turi kraujagyslių sistemos funkcija. Mūsų arterijomis teka arterinis kraujas, kuriuo po visus organus yra išnešiojamas deguonis bei maistinės medžiagos, be to, mūsų širdį supa vainikinės arterijos. Būtent šių kraujagyslių išsaugojimas nuo pažeidimo atitolina širdies ir kraujagyslių ligas. Jeigu žmogus vartoja daug raudonos mėsos, gyvulinės kilmės riebalų, druskos, produktų, turinčių didelį cukraus kiekį, vartoja nikotino turinčius produktus ar alkoholį, tai siejama su tam tikra kraujagyslių pažeidimo rizika“, – atskleidžia A.Leleika.

Nereta netinkamos mitybos pasekmė yra padidėjęs svoris. Antsvoris dažnai paaštrina širdies negalavimus ir spartina kraujagyslių ligų vystymąsi, didina širdies nepakankamumo, išeminės širdies ligos riziką, yra siejamas su antrojo tipo cukrinio diabeto vystymusi. Su nutukimu siejamas ir metabolinis sindromas, kuris nustatomas esant pilviniam nutukimui, cholesterolio koncentracijos padidėjimui, aukštam arteriniam kraujo spaudimui, gliukozės koncentracijos padidėjimui. Žmogus gali jausti oro trūkumą, susiduriama su prastesniu fizinio krūvio toleravimu.

„Padidėjęs kraujo spaudimas (140/80 mmHg ir didesnis), širdies susitraukimų dažnio nuokrypiai (daugiau nei 80–100 kartų per minutę arba mažiau nei 50 kartų per minutę), neritmiškas širdies plakimas, prakaitavimas, nuovargis, silpnumas, skausmas krūtinėje fizinio krūvio metu ar fizinio krūvio netoleravimas gali būti pirmieji kardiovaskulinės sistemos sutrikimo požymiai, kurie turėtų paskatinti sunerimti“, – priduria A.Leleika.

Kaip maitintis?

Dietistė Eglė Ažubalienė sako, kad norint stiprinti savo širdies ir kraujagyslių sveikatą bei reguliuoti savo svorį, į mitybos racioną reikėtų įtraukti daugiau augalinės kilmės maisto produktų, mažiau valgyti gyvulinės kilmės produktų, vengti greito maisto gaminių ir pusgaminių, gauti pakankamai skaidulinių medžiagų, riboti cukrų ir druską.

„Į savo mitybos racioną reikėtų įtraukti kaip įmanoma daugiau įvairių spalvų daržovių. Per dieną rekomenduojama suvalgyti 5 porcijas daržovių ir 1–2 porcijas vaisių“, – pataria dietistė.

E.Ažubalienė taip pat akcentuoja ir fizinio aktyvumo svarbą. Sportuodami ne tik geriname kraujotaką, mažiname blogojo cholesterolio lygį kraujyje, stangriname raumenis ir atsikratome papildomų kilogramų, bet taip pat stipriname ir širdies raumenį. Atlikti tyrimai rodo, kad reguliarus fizinis aktyvumas padeda sumažinti koronarinės širdies ligos riziką net iki 21 proc. vyrams ir iki 29 proc. moterims. Be to, aktyviems žmonėms rizika patirti širdies smūgį yra 20 proc. mažesnė. Reguliari mankšta taip pat padeda išlaikyti optimalų cukraus kiekį kraujyje, o tai savo ruožtu padeda sumažinti prediabeto ir II tipo diabeto riziką.

Stresas, nerimas, nuovargis taip pat yra svarbūs faktoriai, galintys daryti įtaką svorio pokyčiams ir į kuriuos itin svarbu atkreipti dėmesį, siekiant išsaugoti sveiką širdį.

Padeda ir vaistažolės

Sutrikus širdies ritmui, jaučiant diegimą, spaudimą, skausmą ar vadinamuosius „permušimus“ širdies srityje, sveikatos specialistų nuomone, svarbu pasitelkti augalus. Puikiai tinka gudobelės, sukatžolės, valerijono preparatai. Geriausių rezultatų pasiekti pavyks šiuos augalus derinant tarpusavyje ir taip sustiprinant kiekvieno jų gerąsias savybes.

Moksliniais tyrimais įrodyta, jog vaistažolių veikliąsias medžiagas organizmas geriausiai geba pasisavinti, vartojant jas tinktūrų pavidalu – jų įsisavinimas siekia net 98 procentų. Nuo seno vartojamos tradicinės augalinės tinktūros yra mokslo bei laiko patikrintas ir veiksmingas būdas širdies negalavimams lengvinti.

Etanolis yra tirpiklis, didinantis vaistažolėse esančių veikliųjų medžiagų įsisavinimą, tad tinktūros yra veiksmingesnės net iki 8 kartus.

Siekiant geresnių bei ilgalaikių rezultatų kovoje su širdies ir kraujagyslių ligomis, rekomenduojama konsultuotis su savo gydytoju ar vaistininku, o ieškant sprendimų tinkamai mitybai, gali padėti visuomenės sveikatos specialistai ar dietistai.

Rekomenduojami video