Jau yra planas, kaip atstatyti smukusius Biržų autobusų parko finansinius rodiklius ir sumenkusį įmonės patrauklumą. Tam padėtų atnaujintas įmonės įvaizdis, pakeistas pavadinimas, nauji autobusai, naujos paslaugos ir savivaldybės bei banko pinigai.
Planas kol kas „apkalbamas“ su politikais
1992 metais įsteigtą uždarąją akcinę bendrovę „Biržų autobusų parkas“ reikia pertvarkyti. Tą viešai ir įvairiuose formatuose jau yra kalbėję kelių savivaldybės kadencijų vadovai ir politikai. Ne išimtis ir „valstiečių“ bei liberalų valdančioji koalicija, vieningu balsavimu kažkodėl atmetusi pirmtakų sprendimą europinės paramos lėšomis pirkti ekologiškus autobusus. Savivaldybės valdomo autobusų parko valdybos pirmininkas, savivaldybės administracijos direktorius Vidas Eidukas žadėjo, kad bus pateiktas minėtos įmonės pertvarkymo planas.
Skirtingai, negu direktoriaus žadėtas savivaldybės administracijos reorganizacijos projektas, autobusų parko pertvarkos planas išvydo dienos šviesą – įmonė jį pateikė savivaldybės tarybos nariams.
Įmonės direktorius Marius Šernas šį planą aptarė su vietos politikų grupėmis.
Paskutinėmis žiniomis, bus laukiama politikų pastabų ir tik rugpjūtį Biržų autobusų parko pertvarkos dokumentas galimai atsiras Biržų savivaldybės tarybos posėdžio darbotvarkėje.
Atnaujins viziją ir vertybes, pakeis pavadinimą
Pertvarkos planą pateikusi bendrovės vadovybė siūlo pakeisti įmonės pavadinimą – Biržų autobusų parką pavadinti Biržų transporto paslaugų centru UAB.
Manoma, kad plečiantis įmonės paslaugų spektrui senasis pavadinimas nebeatitinka realaus įmonės veiklos pobūdžio. Taip pat siūloma atnaujinti įmonės internetinį puslapį, logotipą, viziją ir vertybes. Vizija – tapti lygiaverte savivaldybės partnere. Pagrindinės vertybės – partnerystė, pagarba ir progresas.
Kelionių autobusų populiarumą sumenkino senienos
Žinoma tiesa, kuri išdėstyta pertvarkos plane, yra tai, kad reikšmingų investicijų į autobusų parką paskutinį dvidešimtmetį nebuvo. Seni, nepatrauklūs ir dažnai gendantys autobusai sumenkino kelionių autobusu populiarumą savivaldybėje.
Dėl prastos autobusų būklės bendrovė negali išplėsti užsakomųjų reisų segmento. Negali pradėti teikti ir tarptautinio pervežimo paslaugų. Nurodoma, kad būtent užsakomieji ir tarptautiniai reisai paskutinį dešimtmetį buvę sparčiausiai augantys kelionių autobusu segmentai šalyje. Seni autobusai apsunkina konkurenciją su kitais vežėjais. Todėl teigiama, kad parko atnaujinimas bendrovei yra kritiškai svarbus.
Tam planuojama įsigyti du tarpmiestinius autobusus, du 19 vietų autobusus priemiesčiui ir lengvąjį automobilį užsakomiesiems taksi. Transportui reikėtų 505 tūkst. eurų.
Moksleivių pavežėjimo perėmimas
Įmonė norėtų perimti moksleivių pavėžėjimo paslaugas mokyklų autobusais. Tuo pačiu būtų perimtas ir tam skiriamas finansavimas. Pažymima, kad toks modelis jau taikomas Zarasų, Jurbarko rajonų savivaldybėse.
„Kadangi mokyklų autobusai atsisako moksleivių pavėžėjimo į atokiausias vietoves, tą užtikrinti turi bendrovė. Dėl šios priežasties dalis bendrovės priemiesčio maršrutų skiriama vos keliems mokiniams pavėžėti“, - rašoma Biržų autobusų parko pertvarkos plane. Perėmus mokyklų autobusus tikimasi efektyviau planuoti maršrutus ir taip pagerinti įmonės finansinius rezultatus.
Sumažėjus gyventojų skaičiui ir tuo pačiu keleivių srautui bus peržiūrimi bei optimizuojami maršrutai. Siūlomi šie pokyčiai: maršruto Biržai-Kraštai-Likėnai sutrumpinimas, maršruto Biržai-Kvetkai-Medeikiai pakeitimas, maršruto Biržai-Pučiakalnė per Juozeliškį pakeitimas į maršrutą Biržai-Pučiakalnė-Biržai. Taip pat planuojami kiti pakeitimai.
Dirbtuvės, reklama ir užsakomasis taksi
Planuojama įrengti naujas modernias dirbtuves, kurios remontuotų ne tik autobusų parko automobilius.
Dirbtuvėse ketinama įrengti dvi darbo vietas.
Atnaujinus autobusų parką tikimasi daugiau uždirbti ir iš reklamos. Naujesnės transporto priemonės esą bus patrauklesnė išorės reklamai, atsiras galimybė autobusų viduje įdėti reklamos monitorius.
Įsigijus naujų autobusų bus galima žymiai padidinti ir pajamas iš užsakomųjų reisų.
Taip pat bendrovė norėtų pradėti teikti užsakomojo taksi paslaugą.
Anot plano rengėjų, didžioji dalis šiuo metu taksi paslaugos teikėjų yra privatūs asmenys. Jų automobiliai yra gana prastos būklės, aptarnavimo lygis žemas. Tai menkina miesto įvaizdį turistų, miesto svečių, verslo delegacijų akyse.
„Tarptautinėms pavėžėjimo paslaugas siūlančioms bendrovėms, tokioms kaip Bolt, Uber, Biržų rajono savivaldybė yra nepatraukli dėl mažo gyventojų skaičiaus. Atsiradusią laisvą verslo nišą galėtų užpildyti Biržų transporto paslaugų centro taksi“, - siūloma pertvarkos plane.
Manoma, kad vėliau užsakomasis taksi galėtų perimti dalį maršrutinio transporto funkcijų – vežti keleivius į atokiausius vienkiemius.
Direktoriaus pavaduotojas ne visu etatu ir atsakomybė
Reorganizavus įmonės veiklą bus sukurta direktoriaus pavaduotojo pareigybė. Direktoriaus pavaduotojas atstovaus bendrovės interesams derybose su potencialiais klientais, partneriais, valstybinėmis įstaigomis. Jis bus atsakingas ir už dispečerinės darbą, naujų klientų paiešką, užsakomųjų reisų organizavimą bei reklamavimą ir įmonės įvaizdžio gerinimą.
„Tai bus ne visas etatas, todėl naujo darbuotojo priimti nereikės. Optimizavus priemiesčio maršrutus liks tik pusė Transporto skyriaus viršininko etato, todėl direktoriaus pavaduotojo pareigos bus perduotos jam“, - teigiama Autobusų parko pertvarkos plane.
Labiausiai keisis dispečerių veikla. Užuot dirbę pasyvų darbą budėjimo-stebėjimo srityse dispečeriai aktyviai prisidės prie darbo kontrolės, ataskaitų kūrimo, informacijos kaupimo.
Šiuo metu bendrovėje dirba 58 darbuotojai. Pertvarkant įmonę reikšmingų darbuotojų skaičiaus pokyčių neplanuojama.
Pinigų poreikis ir derybos su bankais
Planuojamiems pertvarkymams reikėtų 596 tūkst. Eur investicijų. Didžioji jų dalis (85 proc.) bus skirta transportui, kita – infrastruktūrai.
Transportui planuojama 505 tūkst. Eur, o 91 tūkst. – infrastruktūrai. Iš jų 15 tūkst. Eur būtų skirta interneto svetainei su maršrutinio taksi funkcija, 76 tūkst. Eur – remonto dirbtuvių įrengimui.
Iš savivaldybės įmonė tikisi gauti 150 tūkst. Eur, o likusią dalį (446 tūkst. Eur) – pasiskolinti. Galvojama gauti ilgalaikę paskolą 5 arba 7 metų laikotarpiui.
Autobusų parko direktorius M. Šernas savivaldybės politikus yra informavęs, kad banko pasiūlymų paskolai dar laukiantis. Šiaulių bankas pateikė palūkanų paskaičiavimus, tačiau dar nepateikė oficialaus rašto. SEB bankas – atvirkščiai. Swedbank pateikti visi duomenys, kurių prašyta, tačiau atsakymo taip pat dar nesulaukta.
Bendrovės Biržų autobusų parkas pertvarkos planą planuojama pristatyti rugpjūčio mėnesį įvyksiančiame savivaldybės tarybos posėdyje.
Alfreda Gudienė