Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Vairavimo ypatumai žiemą: patarimai, padėsiantys išvengti netikėtumų

Žiemą vairuotojai susiduria su šaltais orais, sniegu, matomumą bloginančiomis pūgomis ir slidžia kelio danga. Nors vairavimas šaltuoju metų laiku sukelia nemažai iššūkių, orų pasikeitimai neturėtų gąsdinti. Automobilių ekspertai dalinasi patarimais, kaip vairavimą žiemą paversti saugiu ir maloniu.

Manevruoti itin atsargiai

Staigiai vairuojant apledėjusiame ar snieguotame kelyje kyla rizika labai greitai prarasti automobilio kontrolę. „Staigią akseleraciją ir stabdymą turėtų pakeisti ramus bei pamatuotas vairavimas. Tai galioja ir automobilio valdymui posūkiuose. Sudėtingomis eismo sąlygomis, staigūs ir neapgalvoti judesiai gali neigiamai paveikti automobilio stabilumą“, – tvirtina automobilių rinkos ekspertas Matas Buzelis.

Ne mažiau svarbu iš anksto planuoti ir savo sustojimus. Jei automobilį priparkuosite slidžioje įkalnėje, vėliau gali būti keblu pajudėti iš vietos. Tokios situacijos dažnai baigiasi tuo, jog automobilis vietoje to, kad judėtų į priekį, ima slysti ir trenkiasi į už jo stovinčią transporto priemonę.

Nemažai atokesnių kelių žiemą turi ilgokai palaukti savo eilės, kol bus nuvalyti. Patekus į gilų sniegą, svarbu nesustoti ir palaikyti bent keliolikos kilometrų per valandą greitį. Kitu atveju gali tekti užklimpti sniege ir kviesti pagalbą. Tačiau nereikėtų ir pernelyg spausti akseleratoriaus pedalo, nes snieguotame kelyje lengva prarasti automobilio kontrolę.

Svarbu nepanikuoti

Žiemą vairuotojams nemažai problemų kelia juodas ledas – plonas, permatomas ledo sluoksnis, kurio pavojus ne visi įvertina. Pasak M.Buzelio, automobiliui pradėjus slysti, nederėtų panikuoti.

„Jei automobilis slysta, išlikite ramūs. Pirmiausia, neužgulkite stabdžio pedalo, kad automobilis nepradėtų suktis. Norėdami kontroliuoti slydimą, naudokite vairą. Jei automobilio galas slysta į dešinę, sukite vairą į dešinę. Kai automobilis išsitiesins, ištiesinkite ir vairą. Žinoma, automobilio valdymas priklauso nuo to, ar jis varomas priekiniais, galiniais ar visai ratais ir nuo vairuotojo patirties“, – sako pašnekovas.

Eksperto teigimu, gerinti savo vairavimo įgūdžius ekstremaliomis sąlygomis vairuotojai turėtų naudodami vairavimo simuliatorius arba praktikuodamiesi atokiose vietose. Tokiu būdu išsiugdysite įpročius, kurie leis laisviau jaustis ledu padengtame kelyje.

Laikytis saugaus atstumo

Viena svarbiausių saugaus vairavimo taisyklių – tinkamo atstumo laikymasis. Tai ne tik sumažina kuro suvartojimą, padidina saugumą, bet ir palieka automobiliams daugiau erdvės bei mažina kamščius. Šiuolaikiniuose automobiliuose įdiegtos elektroninio stabilumo kontrolės (ESC) ir stabdžių antiblokavimo sistemos (ABS). Visgi, nesilankant saugaus atstumo, net išmani sistema negalės apsaugoti nuo avarijos.

Sausame kelyje 100 km/val. greičiu keliaujančiam automobiliui gali prireikti apie 100 metrų visiškai sustoti. Slidžiame kelyje šis atstumas pailgėja net keletą kartų. Žinoma, daug kas priklauso nuo automobilio svorio, stabdžių ir padangų būklės, saugumo sistemų bei vairuotojo reakcijos.

Naudoti tinkamą skystį

Druskos nusėda ant kiekvienos automobilio detalės, įskaitant ir priekinį stiklą, kas ženkliai pablogina matomumą. Vairuotojai žieminį langų skystį dažniausiai renkasi pagal temperatūrą ir tik retas įvertina pH svarbą.

Langų skysčio koncentratas, kurio pH 6–8, praskiedus jį su vandeniu santykiu 1:1, užkirs kelią metalinių paviršių rūdijimui ir plastikinių dalių irimui.

Kadangi temperatūra Lietuvoje ganėtinai svyruoja, dalis vairuotojų siekia išnaudoti vasarinį langų skystį iki galo ir tik tada įsipilti specialiai žiemai skirto skysčio. Deja, ši strategija ne visada pasiteisina – langų plovimo skystis gali užšalti. Jei oro temperatūra siekia vos porą laipsnių šalčio, tikėtina, kad užteks pašildyti automobilio variklį ir skystis atitirps. Esant didesniam šalčiui, gali tekti naudoti specialių ledo tirpiklį arba įvaryti automobilį į šildomą garažą.

Vairuotojai turėtų vengti pilti į langų skysčio bakelį karštą vandenį ar bandyti nukrapštyti bakelyje susidariusi ledą – visas šiais atvejais galima pažeisti vamzdelius ar net patį bakelį.

Įvertinti padangų būklę

Nors minimalus leistinas žieminių padangų protektoriaus gylis yra 3 mm, padangų gamintojai rekomenduoja nelaukti šios atžymos ir padangas keisti anksčiau. Protektoriaus gylį galima išmatuoti ir pačiam – reikia įstatyti liniuotę ar slankmatį į protektoriaus griovelį ir pamatuoti atstumą iki padangos paviršiaus.

Jei protektorius pakankamo gylio, tai dar nereiškia, kad padangos tinkamos naudoti. Sutrūkinėjusi padangos guma, netolygus nusidėvėjimas ar gumbai išduoda, jog padangos pavojingos naudoti. Dėl prastos būklės padangų patekus į eismo įvykį, draudimo bendrovės gali atsisakyti kompensuoti patirtus nuostolius.

Padangų tarnavimo laiką gali prailginti tinkamas jų sandėliavimas. Padangas reikia laikyti sausoje ir tamsioje vietoje, kur palaikoma pastovi temperatūra. Laikant padangas medinėje pašiūrėje ar sandėliuke, sutrumpės jų gyvavimo laikas.

Nuolat stebėti aplinką

Lenktynininkas Renaldas Šeinauskas pripažįsta, kad žiema iš kiekvieno vairuotojo reikalauja papildomo dėmesio ir dar geresnio situacijos vertinimo. Jo teigimu, svarbu nepamiršti reaguoti į aplinką.

„Jei pačiam sėkmingai pavyko automobilį suvaldyti ekstremalioje situacijoje, tai dar nereiškia, kad jau gali būti ramus. Juk kitam greta važiavusiam vairuotojui kažkas galėjo nepavykti ir avarija gali būti neišvengiama. Taigi, saugus gali jaustis tik tuomet, kai ir kiti vairuotojai aplink tave yra saugūs“, – tikina sportininkas.

Lenkite atsakingai – paklauskite savęs, ar tikrai tas lenkimas dabar yra būtinas? Atminkite, kad žiemą lenkimo manevras turi būti labiau paruoštas – jis užtrunka ilgiau, jam prireiks ir ilgesnės laisvos kelio atkarpos. Taigi, ar spėsite saugiai grįžti į savo eismo juostą?

Jis pasidalino asmenine istorija, nutikusia prieš kelerius metus. „Atsimenu, kad teko važiuoti itin sudėtingomis sąlygomis – pustymas, blogas matomumas, slidus kelias link Talino. Susidarė ganėtinai ilga automobilių eilė, kuri slinko nedideliu greičiu. Vienas iš priekyje važiavusių automobilio vairuotojų nusprendė atlikti rizikingą lenkimo manevrą. Deja, sėkmingai jo pabaigti nepavyko. Visai eilei automobilių teko ekstremaliai stabdyti“, – prisimena lenktynininkas.

Jis teigė supratęs, kad tuomet vien stabdymo nepakaks, todėl, įvertinęs eismo sąlygas, nusprendė automobilį švelniai sukti į kelkraštyje esantį sniegą.

„Šis manevras išsaugojo sveiką tiek mane, tiek mano automobilį, nes už manęs važiavęs vairuotojas taip greitai į pasikeitusią situaciją nesureagavo ir būtų atsidūręs mano bagažinėje“, – dabar jau šypsodamasis incidentą prisimena R.Šeinauskas.

Rekomenduojami video