Tas kūrybinis virsmas, kai amatas tampa kūryba, priklauso nuo kiekvieno kuriančio žmogaus vidinės būsenos. Tą patvirtina ir Lietuvos tautodailininkų sąjungos narys Artūras Janickas, puoselėjantis savo krašto etninę kultūrą, tautodailės tradicijas, kuriantis išskirtinius darbus, kurie turtina tautiškumu Dzūkijos bažnytkaimių šventorius, žaliąsias erdves, privačias sodybas.
A.Janickas 2019 metais pelnė laureato vardą ir pagrindinį apdovanojimą Lietuvos nacionalinio kultūros centro organizuojamoje nacionalinėje konkursinėje liaudies meno parodoje „Aukso vainikas“. „Noriu pasakyti, kad išsipildė mano svajonė, apie kurią niekada nesvajojau. Gal nuskambėjo kiek filosofiškai, bet niekada negalvojau, kad dirbsiu mėgiamą darbą, kad turėsiu laisvo laiko sau ir kad galėsiu savo amatu žmones pradžiuginti“, – taip šiandien kalba jis apie save, savo kūrybą ir jaukumą bei šilumą skleidžiantį liaudies meną. Tautodailininką A.Janicką kalbina Aldona KUDZIENĖ.
– Alytaus kraštotyros muziejuje iki spalio 7 dienos veiks spalvinga ir jauki paroda „Po darnos dangumi“, kurioje savo kūrinius eksponuojate su tautodailininke šiaudinių sodų pynėja Lina Živatkauskaite-Žaliauskiene. Kokie įspūdžiai po tokio šilto Judviejų parodos atidarymo? Kelinta Jums ši paroda?
– Nesu surengęs daug autorinių parodų, dažniau dalyvauju grupinėse parodose. Bet 10 parodų jau bus.
Labai džiaugiuosi, nes pirmą kartą savo kūryba dalinuosi Alytuje, savo gimtajame mieste. Ir noriu pasakyti, kad tai viena gražiausių ekspozicijų, kiek esu kažkur dalyvavęs. Jaučiuosi dėkingas visam Alytaus kraštotyros muziejaus kolektyvui už šiltą priėmimą, o ypač muziejaus dailininkei Gintarei Markevičienei už ekspozicijų išdėstymą.
Taip pat noriu pasidžiaugti, kad jau ne pirmą kartą parodose dalyvauju kartu su puikia sodų rišėja Lina Živatkauskaite-Žaliauskiene. Manau, kad sakralinis menas ir sodai dera kartu.
– Labai išmintingai esate pasakęs, kad darbo su skulptūra pradžia prasideda ne tik nuo paties meistro užsispyrimo, bet ir nuo autoritetų, mokytojų. Taigi, kas tie Jūsų autoritetai, mokytojai?
– Medžio drožyba, skulptūra nėra vien tik darbas. Tai visų pirma – žinios, tada daug techninio darbo ir tik vėliau atsiranda kūryba. Žinoma, kad mano autoritetas yra tautodailininkas skulptorius Saulius Lampickas, su kuriuo susipažinau atėjęs į Alytaus dailiųjų amatų mokyklą.
Jis dažnai kartoja, kad nieko manęs neišmokė. Gal ir taip. Bet aš iš jo išmokau labai daug. Kai turi galimybę kelis mokslo metus stovėti šalia tokio meistro, tai yra pati didžiausia mokykla. Esu jam labai dėkingas už visą pagalbą ir už bendrystę.
Žinoma, autoritetų, mokytojų, įkvėpėjų yra ne vienas. Toje pačioje mokykloje dirbo skulptorius Mindaugas Jakučionis. Jis kartais taip pat duodavo patarimų. Galima pasakyti, kad kiekviena pažintis su meistru ar menininku yra ir pamoka, ir įkvėpimo šaltinis. Žaviuosi vyresniosios kartos meistrų darbštumu, pagarba kryždirbystei. Dzūkijoje turime puikius meistrus. Pleneruose Lietuvoje teko susipažinti su Artūro Zienkos, Rimanto Zinkevičiaus, Juozo Videikos, Gintauto Akstino, Adolfo Teresiaus įspūdinga meistryste. Visi jie taip pat yra autoritetai.
– Jūsų darbai turi dvasią. Retai kas taip kuria, tiek daug sudeda ne tik į išorę, bet ir vidų. Štai kad ir paukšteliai, visi jie čiulba. Ką, kokią žinutę savo giesmėmis jie mums siunčia?
– Na, man sunku vertinti savo darbus, bet džiaugiuosi, kai išgirstu sakant, kad mano kūryba turi dvasią. Prie kiekvieno darbo einu su meile, su gera nuotaika. Jeigu nėra nuotaikos, galima pjauti žolę ar kitus ūkio darbus nudirbti.
Bet dažniausiai pailsėti ar paieškoti įkvėpimo pabėgu į gamtą, ji viską sustato į savo vietas. Ten ir paukštukai pačiulba. Paskui jie čiulba ir mano kūryboje. Paukštis – laisvės simbolis. Pavasariais tai – atgimimo simbolis, juk taip mes būname pasiilgę paukščių čiulbėjimų ir giesmių.
– Kas daugiau drožyboje dirba – Jūsų kaip skulptoriaus rankos ar vidinė būsena, siela, emocija? Arba kitaip paklausus, ar galima amatauti be kūrybos?
– Aš negalėčiau tik amatauti. Na, turiu omenyje, kad negalėčiau drožinėti tik vienodų šaukštų ar kitokių daiktų. Kartais nerūpi, kaip tu sunkiai dirbi prie skulptūros ar kryžiaus, svarbu tik galutinis rezultatas, prie kurio eini. Manyje, manau, dirba vidinė būsena ir emocija.
– Kūrybingesnis Jums rytas ar vakaras?
– Man produktyviausiais yra rytas. Ypač vasaros laiku, kai anksti šviesu ir gamta pilna garsų, paukščių giesmių.
– Jei neklystu, Jūs pasirinkote liepos medį. Kodėl?
– Mokykloje mokiausi drožinėti iš liepos. Ji taip ir liko man artimas medis. Gal, kad liepa minkšta, plastiška. Taip pat mėgstu paspalvinti savo kūrinius, liepa puikiai tinka tam. Bet dirbu ir su ąžuolu, net ne ką mažiau negu su liepa.
– Sėkmingai kuriate šventųjų skulptūras. Ar yra šventasis, kurio išdrožti vis dar nesiryžtate, vis atidėliojate?
– Jeigu esi geras meistras, neturėtų būti didelio skirtumo, ką sukurti, bet kalbant apie šventųjų skulptūras, būtent man turi ateiti tam tinkamas laikas. Ar kažkuriuo šventuoju labiau susidomi, ar tiesiog nori išbandyti save meistrystėje. Šventąjį kurti įdomiausia, kai tai nėra užsakymas, kai tai darai iš savęs. Šventas Jurgis – sudėtinga skulptūra ir meistrystės išbandymas kiekvienam meistrui.
– Sakralinė tema – Jūsų tema. Ar tiesa, kad be tikėjimo sakralaus meno darbo nepadarysi? Labai pastabiai savo profesijos plotmėje yra pasakęs gamtininkas Selemonas Paltanavičius: „Eiti į gamtą nepasidomėjus ja – taip kaip eiti į biblioteką nemokant skaityti.“ Turbūt tai priderinama ir tautodailėje?
– Labai taikliai yra pasakęs Selemonas Paltanavičius… Tiesą sakant, pradėjęs domėtis sakraliniu menu, labiau suprantu, ko užeinu į bažnyčią. Anksčiau nueidavau, nes tėvai ar močiutė liepdavo, ir net neatsimenu, kas ten ką kalbėdavo. Žinau, kad reikėdavo poterius atmintinai mokėti.
Aš tikrai nesu labai pamaldus ir neinu kiekvieną sekmadienį į bažnyčią. Net poterių jau nelabai moku, bet dabar kiekvienas apsilankymas bažnyčioje praturtina mano sielą. Aš jau išgirstu klebono pamokslą ir jaučiu didelę pagarbą Dievui.
– Bent kryžiai Jūsų – labai jau dzūkiški, su strėlėmis. Tikrumo juose tiek, kad net ašarą traukia. Planuojate bristi dar giliau į Dzūkijos tautodailės klodus?
– Kalbant apie tokį reiškinį kaip išskirtinumas, tai jis – kryždirbystė Lietuvoje. Ji vienintelė išskirtinė visame pasaulyje. Tai yra mūsų protėvių kelių šimtų metų palikimas. Ir, kaip minėjau, kryždirbystė yra pagarba Dievui.
Aš daug domiuosi kryždirbyste, o ypač Dzūkijoje. Ir tikrai, kai tik bus poreikis, stengsiuosi vieną kitą kryžių sumeistravoti. Tik dabar laikai keičiasi, kryžių vis mažiau reikia. O jeigu nereikės jų, tai ir šios srities meistrų nebereikės.
– Kiekvienas kūrinys turi savo istoriją. Gal koks darbas Jums yra ir pokštų prikrėtęs?
– Kiekvienas kūrinys su istorija: arba pažintis su užsakančiu žmogumi, arba paties kūrybinis pasirinkimas. Neturiu aš daug istorijų. Minėjau, kad šv. Jurgį nėra lengva sukurti, tai mano dirbtuvėje jis pradėtas pragulėjo gal visus metus.
– Įdomu kaip vyksta Jūsų kūrybinis procesas. Mėgstate dirbti prie vieno kūrinio ar iškart prie kelių? Ar visos Jūsų skulptūros prasideda nuo eskizo?
– Pagal skulptorius, visi darbai turi prasidėti nuo eskizo. Bet aš kuriu ne visada taip. Tautodailininkai paprastai kuria tai, kas jiems išeina. Bet jeigu tai lauko skulptūra ar kryžius, būtinai pasibraižau eskizą. Būtų per didelė prabanga sugadinti didelį medžio gabalą.
Eskizas reikalingas ir pačiam meistrui dirbant, kad žinotų skulptūros ar kito kūrinio proporcijas.
Niekada nedirbu kelių darbų vienu metu, nebent viename projekte turi džiūti dažai ar klijai, tuomet, kol džiūsta, galima kažkuo kitu užsiimti.
– Šventųjų skulptūros labai subtiliai spalvingos. Ar parinkti spalvas sudėtinga?
– Dėl spalvų parinkimo man nesudėtinga. Kažkam gali būti ir sunkiau. Gal aš tiesiog jaučiu spalvą kitaip. Man patinka dažyti skulptūras. Kai baiginėju drožybos procesą, jau įsivaizduoju, kur, kokia spalva bus. Žinoma, kartais planai pasikeičia.
– Mėgstate įsigyti kitų medžio skulptorių darbų ar jiems jau nebeturite erdvės? Kokių savų darbų už jokius pinigus neparduotumėte?
– Kai stengiesi pragyventi iš savo amato, tai įsigyti kitų kūrinių kol kas neišeina. Bet ateityje, manau, turėsiu ir kitų menininkų kūrinių.
O Jūsų pastebėjimas geras, savais darbais vis labiau pildosi namai. Neturiu tam patalpos, kad namuose galėčiau gražiai visa eksponuoti.
– Neetiška klausti kuriančiojo, kaip ir tėvų, kuris jo kūrinys yra tobuliausias, mieliausias, bet norisi žinoti, kuris darbas Jums yra brangiausias dvasine prasme?
– Tobulumui ribų nėra, bet tikrai vieno darbo negalėčiau išskirti, bet kaip darbų temą galiu įvardyti. Būtent šventuolėlių skulptūros man yra brangiausios.
Ir jeigu anksčiau džiaugdavausi kažką pardavęs iš savo kolekcijos, tai dabar kai kuriuos darbus norėčiau susigrąžinti, nes niekada nepavyks atkartoti to, ką esi sukūręs.
– O kokių darbų ar kompozicijų Jūsų darbų sąraše daugiausia?
– Mano kūryboje daugiausia darbų sakraline tema. Bet tekę įgyvendinti įvairiausių projektų.
– Ar visuomet liaudies skulptūros grožis slypi paprastume, bet ne prastume?
– Lietuvių liaudies skulptūra labai savotiška. Ne kiekvienas tai priima. Gali nebūti joje proporcijų, vyrauti neįprastos spalvos, bet lietuvių liaudies menas tuo ir įdomus, kad galima pamatyti daug klaidų, bet kartu pajausti jaukumą, dvasią, šilumą.
Lietuvių liaudies meistrai buvo savamoksliai, vieni nuo kitų kopijavo. Bet drauge sugebėjo padirbti jaukią skulptūrą.
– Tai reziumė būtų: medžio trauka tokia stipri, kad iš šio amato valgote duoną?
– Taip, kaip minėjau, stengiuosi pragyventi iš savo amato, bet drauge išlikti kūrybingas. Ne visada taip išeina, bet kai sulauki kūrybiško momento, tai pradžiugina sielą.
Ir noriu pasakyti, kad išsipildė mano svajonė, apie kurią niekada nesvajojau. Gal nuskambėjo kiek filosofiškai, bet niekada negalvojau, kad dirbsiu mėgiamą darbą, kad turėsiu laisvo laiko sau ir kad galėsiu savo amatu žmones pradžiuginti.