Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Mik­lu­sė­nuo­se iš­as­fal­tuo­tos gat­vės, bet ar vi­siems gy­ven­to­jams lem­ta tu­rė­ti van­den­tie­kį ir nuo­te­kas?

Tik­riau­siai re­tai ku­rio­je gy­ven­vie­tė­je, ypač di­des­nė­je, iš­gir­si, kad yra iš­as­fal­tuo­tos vi­sos gat­vės. Gal­būt sun­ku pa­ti­kė­ti, bet taip yra vie­no­je di­džiau­sių Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės gy­ven­vie­čių – Mik­lu­sė­nuo­se (nuotr.), esan­čiuo­se Dzū­ki­jos sos­ti­nės kai­my­nys­tė­je. Čia as­fal­to dan­gą pa­ga­liau tu­ri vi­sos gat­vės. Dabar kai ku­riems šio­s prie­mies­ti­nė­s gy­ven­vie­tė­s žmonėms iš­ky­la klau­si­mas, ar vi­siems mik­lu­sė­niš­kiams lem­ta tu­rė­ti cen­tra­li­zuo­tą van­den­tie­kį ir to­kiu pat bū­du ša­li­na­mas nuo­te­kas.

Kaž­ka­da klaus­ta, ko­dėl as­fal­tuo­ja­ma ta, o ne ana gat­vė

Maž­daug prieš ge­rą de­šimt­me­tį „Aly­taus nau­jie­nų“ re­dak­ci­ja dar su­lauk­da­vo prie­mies­ti­nių Mik­lu­sė­nų gy­ven­to­jų nu­si­skun­di­mų dėl Aly­taus ra­jo­no val­džios ski­ria­mo per ma­žo dė­me­sio šio­je gy­ven­vie­tė­je esan­čioms gat­vėms. Gir­di, čia sta­to­mi nau­ji na­mai, ku­ria­si jau­nos šei­mos, o ne­ma­žai gat­vių – duo­bė­tos, pa­li­jus sun­kiai iš­va­žiuo­ja­mos kaip ato­kia­me kai­me.

Mik­lu­sė­niš­kiai daž­nai klaus­da­vo, ko­dėl as­fal­tuo­ja­ma ta, o ne ana gat­vė. Ne­re­tai įtar­da­vo, kad as­fal­tas klo­ja­mas to­se gat­vė­se, ku­riose gy­ve­na kaž­ko­kie įta­kin­gi ar­ vie­ti­nei val­džiai nau­din­gi žmo­nės.

Šios prie­mies­ti­nės gy­ven­vie­tės gyventojai yra ne vie­ną kar­tą krei­pę­si net į kai ku­rias ša­lies val­džios ins­ti­tu­ci­jas ir skun­dę­si ne­iš­as­fal­tuo­ja­ma vie­na ar ki­ta gat­ve.

Taip pat bū­ta ir ne vie­no at­ve­jo, kai pa­klo­jus as­fal­tą vie­no­je ar ki­to­je gat­vė­je, mik­lu­sė­niš­kiai pa­si­tik­da­vo jo­se per­kirp­da­mi sim­bo­li­nes juos­te­les ir net pa­si­kvies­da­mi į na­mus ar­ba­tos puo­de­liui. Gy­ven­to­jai džiau­gė­si, kad ne­be­rei­kės au­to­mo­bi­liais tran­ky­tis per duo­bes, ne­be­kils dul­kių ka­muo­liai jiems pra­va­žiuo­jant.

Gat­vės baig­tos as­fal­tuo­ti pastaruoju metu

Aly­taus se­niū­ni­jos, ku­riai pri­klau­so Mik­lu­sė­nai, se­niū­nas Kęs­tu­tis Tu­my­nas pa­gal ati­tin­ka­mus se­niū­ni­jos te­ri­to­ri­jos do­ku­men­tus su­skai­čia­vo, kiek tiks­liai šio­je prie­mies­ti­nė­je gy­ven­vie­tė­je yra gat­vių. Ogi – 31. Ir šiai die­nai jos vi­sos as­fal­tuo­tos. Toks mik­lu­sė­niš­kiams la­bai svar­bus dar­bas baig­tas pastaruoju metu.

Ka­dan­gi iki tol bu­vo iš­as­fal­tuo­tos pa­grin­di­nės gy­ven­vie­tės gat­vės, beliko as­fal­tą pa­klo­ti ša­lu­ti­nė­se. Kaip an­tai, Vy­nuo­gių, V.Krė­vės, Ber­žų, Bi­ru­tės, Gin­ta­ro, Vyš­nių, Lie­pų, Mai­ro­nio gat­vė­se.

Mik­lu­sė­nų gat­vėms as­fal­tuo­ti pa­nau­do­ti eu­ro­pi­nių fon­dų ir ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to pi­ni­gai.

„Tik­rai tik pa­si­džiaug­ti ga­li­me, kad vie­no­je di­džiau­sių ra­jo­no gy­ven­vie­čių su­tvar­ky­tos gat­vės, įgy­ven­din­tas pės­čių­jų ta­kų tie­si­mo pro­jek­tas“, – sa­kė Mik­lu­sė­nuo­se gy­ve­nan­tis Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės ta­ry­bos na­rys Alo­y­zas Ja­ciuns­kas.

Jis gy­rė šios gy­ven­vie­tės jau­ni­mą, mo­kan­tį kul­tū­rin­gai nau­do­tis maž­daug prieš ket­ve­rius me­tus čia įreng­to­mis žai­di­mų aikš­te­lė­mis. Pas­ta­ro­sios iki šiol ne­nu­nio­ko­tos ir la­bai gau­siai lan­ko­mos, ypač įreng­ti kal­ne­liai va­ži­nė­ti ried­len­tė­mis.

Vie­ti­nių pa­ste­bė­ji­mu, pa­va­ži­nė­ti šiais kal­ne­liais at­vyks­ta net jau­ni­mas iš Aly­taus. Mat į Mik­lu­sė­nus iš mies­to va­žiuo­ja Dzū­ki­jos sos­ti­nės vie­ti­nio su­si­sie­ki­mo marš­ru­ti­nis au­to­bu­sas.

Van­den­tie­kio ir nuo­te­kų tin­klus de­šimt­me­tį eks­plo­a­tuo­ja „Dzū­ki­jos van­de­nys“

Gat­vės iš­as­fal­tuo­tos, pa­grin­di­nė­se, ku­rio­mis va­žiuo­ja marš­ru­ti­nis au­to­bu­sas, kaip an­tai, Šilt­na­mių, Per­ga­lės, Šer­mukš­nių, Jur­gi­nų, – nau­jai nu­ties­ti ša­li­gat­viai. Re­gis, prie­mies­ti­niai Mik­lu­sė­nai tu­ri vi­są svar­biau­sią in­fra­struk­tū­rą.

Ta­čiau kai ku­riems šios gy­ven­vie­tės gy­ven­to­jams da­bar iš­ky­la klau­si­mas, ko­dėl ne vi­si ga­li nau­do­tis cen­tra­li­zuo­tu van­den­tie­kiu ir to­kiu pat bū­du ša­li­na­mo­mis nuo­te­ko­mis. Juk tai la­bai svar­bu puo­se­lė­jant ap­lin­ko­sau­gi­nes ir eko­lo­gi­nes ver­ty­bes.

Cen­tra­li­zuo­to van­den­tie­kio ir to­kiu pat bū­du ša­li­na­mų nuo­te­kų tin­klus iki 2013 me­tų eks­plo­a­ta­vo Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės įmo­nė „Sim­no ko­mu­na­li­nin­kas“. Ka­dan­gi Aly­taus mies­to sa­vi­val­dy­bės kon­tro­liuo­ja­ma ben­dro­vė „Dzū­ki­jos van­de­nys“, vyk­dy­da­ma Eu­ro­pos Są­jun­gos fon­dų 2007–2013 me­tų pro­gra­mos fi­nan­suo­ja­mą pro­jek­tą Mik­lu­sė­nuo­se pa­klo­jo 5,54 ki­lo­met­ro van­den­tie­kio ir 8,17 ki­lo­met­ro nuo­te­kų tin­klų, pa­sta­tė 4 nuo­te­kų siur­bli­nes, Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė pen­ke­rių me­tų lai­ko­tar­piui šiai mies­to van­den­tie­ki­nin­kų įmo­nei per­da­vė eks­plo­a­tuo­ti vi­sus prie­mies­ti­nė­je gy­ven­vie­tė­je esan­čius mi­nė­tus tin­klus.

Nau­jai van­den­tie­kio ir nuo­te­kų tin­klai tuo­met bu­vo nu­ties­ti vi­so­se gat­vė­se, kur sto­vė­jo gy­ve­na­mie­ji na­mai.

Šių tin­klų per­da­vi­mo su­tar­tis bu­vo pra­tęs­ta 2018-aisiais dar pen­ke­rių me­tų lai­ko­tar­piui ir bai­gia ga­lio­ti at­ei­nan­čių me­tų rug­sė­jį. O iš vi­so „Dzū­ki­jos van­de­nys“ da­bar Mik­lu­sė­nuo­se eks­plo­a­tuo­ja 8,96 ki­lo­met­ro van­den­tie­kio, 13,291 ki­lo­met­ro nuo­te­kų, 0,97 ki­lo­met­ro pa­vir­ši­nių ar­ba lie­taus nuo­te­kų tin­klų ir 5 nuo­te­kų siur­bli­nes.

Kaip tei­gė šios ben­dro­vės Eko­no­mi­kos ir plėt­ros de­par­ta­men­to va­do­vas To­mas Va­lat­ka, Mik­lu­sė­nuo­se nau­jai nu­ties­tus van­den­tie­kio ir nuo­te­kų tin­klus no­rė­ta ati­duo­ti eks­plo­a­tuo­ti Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bei, ta­čiau su tuo ne­su­ti­ko Ap­lin­kos pro­jek­tų val­dy­mo agen­tū­ra, per ku­rią bu­vo skir­tas eu­ro­pi­nis fi­nan­sa­vi­mas. O da­lį tin­klų pa­li­kus eks­plo­a­tuo­ti „Sim­no ko­mu­na­li­nin­kui“, ki­tą da­lį ati­da­vus „Dzū­ki­jos van­de­nims“, bū­tų ki­lę ne­ma­žai nesu­si­pra­ti­mų.

Bė­da Nau­ja­ku­rių gat­vė­je

Mik­lu­sė­nuo­se gy­ve­na maž­daug 1 tūkst. žmo­nių, čia yra per 360 na­mų val­dų.

„Dzū­ki­jos van­de­nys“ čia tu­ri 333 abo­nen­tus, be­si­nau­do­jan­čius cen­tra­li­zuo­tu van­den­tie­kiu ir to­kiu pat bū­du ša­li­na­mo­mis nuo­te­ko­mis. Prak­tiš­kai vi­si – in­di­vi­du­a­lių na­mų gy­ven­to­jai ir tik ke­le­tas ju­ri­di­nių as­me­nų.

Tai liu­di­ja, kad be­veik vi­si mik­lu­sė­niš­kiai nau­do­ja­si šia „Dzū­ki­jos van­de­nų“ pa­slau­ga. Tik ma­ža jų da­lis tu­ri vie­ti­nį van­den­tie­kį ir ka­na­li­za­ci­ją.

Bent da­bar dėl cen­tra­li­zuo­to van­den­tie­kio ir nuo­te­kų tin­klų di­džiau­sių bė­dų esa­ma Nau­ja­ku­rių gat­vė­je.

Šios gat­vės, tu­rin­čios iki de­šimt in­di­vi­du­a­lių na­mų, gy­ven­to­jai nie­kaip ne­ga­li to­kia pa­slau­ga pa­si­nau­do­ti iš ar­ti­miau­sių gat­vių, ku­rio­se nu­ties­ti van­den­tie­kio ir nuo­te­kų tin­klai. Mat Nau­ja­ku­rių gat­vė yra že­miau šiuos tin­klus tu­rin­čių gat­vių ir no­rint, kad jos gy­ven­to­jai ga­lė­tų nau­do­tis mi­nė­tais tin­klais, rei­kia sta­ty­ti nau­ją nuo­te­kų siur­bli­nę.

Kai 2010–2011 me­tais Mik­lu­sė­nuo­se pa­gal eu­ro­pi­nį pro­jek­tą bu­vo tie­sia­mi van­den­tie­kio ir nuo­te­kų tin­klai, pa­gal „Dzū­ki­jos van­de­nų“ pa­teik­tą in­for­ma­ci­ją Nau­ja­ku­rių gat­vė­je gy­ve­na­mų­jų na­mų ne­bu­vo, tad ir šie tin­klai ne­bu­vo klo­ja­mi.

Bent jau da­bar van­den­tie­ki­nin­kų įmo­nė jų plėt­ros Mik­lu­sė­nuo­se ne­pla­nuo­ja.

„Dzū­ki­jos van­de­nų“ Eko­no­mi­kos ir plėt­ros de­par­ta­men­to di­rek­to­riaus T.Va­lat­kos tei­gi­mu, gal­būt tai ga­lė­tų spręs­ti Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė, or­ga­ni­zuo­da­ma nuo­te­kų siur­bli­nės sta­ty­bą, kad Nau­ja­ku­rių gat­vės gy­ven­to­jai ga­lė­tų pri­si­jung­ti prie van­den­tie­kio ir nuo­te­kų tin­klų.

Kaip sa­kė Aly­taus ra­jo­no vi­ce­me­ras Au­ri­mas Trun­cė, šiuo me­tu ren­gia­mas sa­vi­val­dy­bės at­ei­nan­čių me­tų biu­dže­to pro­jek­tas, į ku­rį pla­nuo­ja­ma įtrauk­ti Mik­lu­sė­nų gy­ven­vie­tės van­den­tie­kio ir nuo­te­kų tin­klų plėt­rą.

Vi­ce­me­ras pa­brė­žė, kad tik biu­dže­to svars­ty­mo me­tu ga­vus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės ta­ry­bos pri­ta­ri­mą šiai plėt­rai, pla­nuo­ja­ma pra­dė­ti van­den­tie­kio ir ka­na­li­za­ci­jos tin­klų pro­jek­ta­vi­mo dar­bų pir­ki­mo pro­ce­dū­ras.

Ar pa­ju­dės nuo­te­kų rei­ka­lai pas Ne­mu­no gat­vė­s gyventoją?

Jau daug me­tų cen­tra­li­zuo­tai ša­li­na­mų nuo­te­kų pa­slau­ga ne­ga­li nor­ma­liai nau­do­tis vie­nas Ne­mu­no gat­vės gy­ven­to­jas, tu­rin­tis ne­ga­lią. Pa­si­ro­do, da­lis nuo­te­kų tra­sų yra pri­va­čio­je val­do­je, vi­siš­kai ne­su­pran­ta­ma, kaip taip ga­lė­jo at­si­tik­ti, ir ji ge­rai ne­su­jung­ta su ben­dra tra­sa. Tad Ne­mu­no gat­vė­je gy­ve­nan­tis žmo­gus dėl už­si­kem­šan­čios ka­na­li­za­ci­jos na­muo­se pri­vers­tas ken­tė­ti ne­ma­lo­nius kva­pus, kar­tais net ap­sė­mi­mus.

Šią Ne­mu­no gat­vės gy­ven­to­jo bė­dą ban­dė spręs­ti anks­tes­nė ra­jo­no val­džia, bet jos įveik­ti ne­pa­vy­ko.

Pa­sak Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės ta­ry­bos na­rio mik­lu­sė­niš­kio A.Ja­ciuns­ko, bū­ti­na dar kar­tą ieš­ko­ti bū­dų pa­dė­ti Ne­mu­no gat­vės gy­ven­to­jui, ne­ga­li taip bū­ti, kad pro­ble­ma ne­iš­spren­džia­ma ir žmo­gus na­muo­se tu­ri ken­tė­ti ne­ma­lo­nius kva­pus, bai­min­tis už­sė­mi­mo.

Aly­taus ra­jo­no vi­ce­me­ras A.Trun­cė tvir­ti­no, kad at­si­žvel­giant į gy­ven­to­jų pra­šy­mus, Nau­ja­ku­rių gat­vės pra­džio­je bus įreng­tas ke­lio žen­klas „Ak­la­ke­lis“, Pu­ti­nų, Bo­čių, Jur­gi­nų ir Na­vic­kų gat­vė­se – ke­lio žen­klai „Ri­bo­to grei­čio zo­na 30“, o Pu­ti­nų gat­vė­je – pa­pil­do­mi švies­tu­vai.

Rekomenduojami video