Mėnuo Juodaragis – nepriklausomas kasmetinis šiuolaikinės
baltų kultūros ir savitos, alternatyvios muzikos festivalis,
pristatantis senųjų tradicijų palikimą, post-folkloro kryptis ir
dabartinės kūrybos avangardą. Novatoriškas renginio vyksmas kasmet
įgauna vis daugiau raiškos formų – tai gausūs Baltijos ir užsienio šalių
kolektyvų koncertai, garso architektų pasirodymai, tradiciniai amatai,
baltiškos apeigos, fenomenalios paskaitos, rinktiniai filmai, parodos,
gamtinis menas, interaktyvūs kūrybos projektai, vaidinimai, žaidimai,
žygiai, vakaronės ir magiška šventės visuma po atviru dangumi.
Vienas pirmųjų vasaros festivalių Lietuvoje, gyvuojantis daugiau nei du
dešimtmečius. Jau kelias lankytojų kartas vienijantis Mėnuo Juodaragis
ilgainiui tapo vienu didžiausių Baltijos regiono festivalių, – jo
savitumas, nuostabi aplinka ir nepakartojama kultūrinė programa tapo
žinomi tarptautiniu mastu. Kiekvienos vasaros pabaigoje kelerių dienų
šventė suburia tuos, kam svarbios gimtosios savastys, Kūrybos džiaugsmas
ir laisvė. Nepakartojamą festivalio dvasią drauge kuria ir pati
nuostabiausia publika – didelė įvairių puikių žmonių šeima, šviesių
minčių ir nuoširdumo visuma, kuri ir esti tikroji Juodaragio dvasia.
Kalbiname šio festivalio dalyvę iš Jokūbavo, unikalių bei šiuolaikiškų etno stiliaus drabužių kūrėją Justę Lipinskienę.
– Gerbiama Juste, papasakokite trumpai apie šį festivalį, kas tas Mėnuo Juodaragis?
– Galbūt pradėsiu nuo to, kad pirmą sykį į Juodaragį važiavau 2004
metais su folkloro ansambliu „Mudvi“ iš Šiaulių. Buvome dvi poros sesių,
nuvažiavome su suknelėmis, su dviem kaselėmis, tokios liaudiškos,
skaisčios jaunos mergaitės. Mus sudalyvauti buvo pakvietęs Juodaragio
vadas Ugnius Liogė. Nuvažiavusios pamatėme daug visokių keistų žmonių,
kaip mums tada pasirodė, buvo gal net kiek baisoka – tokie visi laisvi,
išsidažę veidus, plaukus, rankas, tatuiruoti. Toks laisvės festivalis,
po kurio sparnu telpa visi ir visokie. Tuo metu dalyvavau tokioje labiau
folklorinėje veikloje ir kiekvienas metais važiuodavau su skirtingais
kolektyvais į didžiąsias scenas, kaip atlikėjai. O kai įkūrėme „Juostę“ –
važiuojam į amatų kiemą su savo drabužių linija.
– Kelinti metai, kai važiuojate su drabužiais?
– Jau aštunti metai.
– Papasakokite koks tas festivalis Jums pasirodė 2004 – aisiais
ir koks jis dabar? Kokio amžiaus buvote pirmą sykį jame apsilankiusi?
– Man buvo 16 metų, buvau paauglė. Tuo metu man pasirodė, kad tas
festivalis toks labiau jaunimo, jaunų žmonių renginys, o dabar laikui
bėgant ir keičiantis mūsų amžiui, jau matome šeimas, žmones su vaikais,
žinoma, yra ir jaunimo, bet jaunimėlis būna kažkur sau, o daugiau stebiu
mamas, vaikus. Tiesa, dabar ne aplink scenas būriuojamės, o esame amatų
kieme. Festivalio sudėtinės dalys yra didžioji scena, folkloro scena,
elektroninės muzikos scena, tradiciškai būna vaikų kiemelis, yra
milžiniška paskaitų palapinė ir yra amatų kiemas. Įeini pro jo vartus
ir.. viduramžiai. Tokie ankstyvieji viduramžiai: suręstos vikingiškos
palapinės, žmonės ten naktimis miega kailiais užsikloję, apsirengę
rankomis siūtais autentiškais rūbais, palaidais plaukais, vaikai
vienplaukiai, basi laksto. Pasijunti tarsi į kitą pasaulį įžengęs. Ir
taip gera tame pabūti tas visas festivalio dienas. Nuo scenų girdisi
muzika, koncertai, keičiasi atlikėjai. Mano sielai taip artima, tarsi
būčiau kažkada gyvenus, kvėpavus ta epocha. Aplinkui labai įdomūs žmonės
– vienas puodą žiedžia, kitas žiedą kala, trečias kėdę gamina ar žvakes
lieja. Vyksta atviros edukacijos, kiekvienas atėjęs gali pasirinkti kas
jam įdomiausia.
– Tai taip suprantu, kad šiemet ten nuvykusi iš to amatų kiemo taip ir neišėjote po kitas erdves pasidairyti?
– Taip, praktiškai ten ir buvau – demonstravau žmonėms savo kurtus
drabužius, mokiau kepti duoną, mes kartu ją minkėm, formavom ant klevo
lapų ir kepėm ant įkaitintų akmenų, paskui iškepę visi vaišinomės,
dainavome kartu. Buvo tokia mini vakaronė. Kitą dieną dalyviams
demonstravome žvakių lipdymą. Tai žvakės – perkūnyčios, kurias turint
namie, buvo tikima, kad saugos namus nuo Perkūno, nuo liepsnos, nuo
ugnies. Šįsyk neliejome, o pasirinkome lipdymo būdą, irgi su dainomis,
su užkalbėjimais. Tad buvau mokytoja – edukatorė. O vyras su penkiais
mūsų vaikais tai visur apsilankė, apvaikščiojo visas įdomiausias erdves –
ir su arkliais pajodinėjo, ir ožkytės pieno ragavo, ir iš lankų šaudė.
Vaikams ir suaugusiems buvo labai daug veiklų.
– Kiek maždaug žmonių dalyvauja tokio masto festivalyje?
– Taip tiksliai nežinau, bet esu girdėjusi, kad iki penkių tūkstančių
susirenka. Tai labai profesionaliai surengtas festivalis – per tiek metų
viskas jau išgryninta, ko reikia, kas svarbu – pradedant keliais, kad
nebūtų purvynų ir baigiant tualetais.
– Kuo ypatingas šiųmetis festivalis?
– Kiekvienas festivalis turi savo temą. Šių metų tema buvo ugnis. Visur
buvo rišami bei gaminami smilkalai, kiekvienoje erdvėje jie buvo
smilkomi, ant kalnų buvo sukrauti milžiniški laužai, kurie vakarais
liepsnojo, buvo iškelta didžiulė Gabijos skulptūra, kuri buvo sudeginta,
viskas buvo apdainuojama, buvo šokama. Tad – ugnis, ugnis, ugnis.
Begalinė pagarba jai.
– Ar Jūsų vaikams patinka dalyvauti šiame renginyje?
– Festivalio erdvė buvo nusidriekusi keleto kilometrų spinduliu ir
norint pasiekti tam tikrą vietą reikėdavo eiti per mišką ar pievomis,
tai, žinokite tas kelias dienas praktiškai nemačiau vaikų – jie ėjo,
domėjosi, gaminosi, ragavo, nešėsi namo, džiaugėsi, dalinosi įspūdžiais.
Ir paskaitų klausėsi, ir jogą darė, ir filmukus žiūrėjo. Didieji vaikai
labai stebėjosi kiek čia daug įvairovės. Kad yra žmonės, kuriuos matome
gatvėje, yra žmonės, kuriuos matome scenoje ir yra tie, kurių šiaip
nematome – išsipiešę veidus juodai, su ragais, su kaukėm. Ta saviraiška
festivalyje yra nereali, niekas į tave nekreipia dėmesio – esi toks koks
nori būti. Tai vaikams darė labai stiprų įspūdį. Niekas nesišaipo,
nesijuokia, neapšneka. Erdvėje daug visokių ir kitokių ir visi sutelpa.
– Ačiū Jums už pokalbį.
Kalbino Jurga Valery
Justės Lipinskienės nuotr.