Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Ir vėl labiausiai nukenčia gyvenantys skurdžiausiai

Nuo šių metų pradžios Lietuvoje padidėjusios degalų kainos sukėlė ne tik prekių kainų kilimą. Tai paskatino šalies gyventojus ieškoti pigesnių alternatyvų. Kaimyninėse valstybėse pigesni degalai tapo patrauklia galimybe tiek gyventojams, tiek tranzitinio transporto vairuotojams. Ekspertai pabrėžia, kad šie pokyčiai Lietuvai atneša tiek ekonominių, tiek socialinių iššūkių, o labiausiai dėl to kenčia skurdžiausiai gyvenantys žmonės.

Taupo apsipirkdami svetur

Lietuvos pasienio gyventojai vis dažniau renkasi vykti į Lenkiją, siekdami sutaupyti. Nors šis sprendimas leidžia sumažinti išlaidas, jis kelia ir nepatogumų.

Lazdijų gyventojas Algimantas dalijasi savo patirtimi: „Kaina nulemia viską. Ten pigiau. Kai pildaisi pilną baką, skirtumas labai jaučiasi. Tačiau laiko susigaišta, o ir norėtųsi pinigus Lietuvoje leisti. Bet kai tokios kainos, kas belieka.“

Regina, kuri apsiperka Lenkijoje kas keletą savaičių, pasakoja: „Visi važiuoja. Dukra važiuoja, žentas važiuoja, mes su vyru irgi važiuojam. Su kai kuriais pažįstamais net ten dažniau pasimatom nei Lazdijuose.“

Kėdainiečiai Lenkijoje apsiperka ir degalų bakus prisipildo, kai vyksta į pasienio miestus pas gimines – tuomet apsimoka ir Lenkiją pasiekti – pigiau apsipirkus ir užsipylus degalų, žiūrėk jau ir kelionė atsiperka.

Transporto įmonės degalus pilasi kaimyninėse šalyse

Ekonomistas Marius Dubnikovas pabrėžia, kad padidėjęs akcizas jau sumažino Lietuvos patrauklumą tranzitiniam transportui. Daugelis transporto įmonių renkasi degalus piltis kaimyninėse šalyse, kur kainos žymiai mažesnės.

„Motyvacija piltis degalus mūsų šalies degalinėse, ypač pasienio zonose, mažėja. Stambieji transporto vežėjai, galintys užsipilti didelius degalų kiekius, renkasi pigesnes alternatyvas užsienyje,“ – teigia ekonomistas.

Be to, naftos kainų augimas tik dar labiau pablogino situaciją. Gyventojams teko susidurti su dvigubu efektu: padidėjusiu akcizu ir naftos kainų šuoliu.

Kėdainiečiai Lenkijoje apsiperka ir degalų bakus prisipildo, kai vyksta į pasienio miestus pas gimines – tuomet apsimoka ir Lenkiją pasiekti – pigiau apsipirkus ir užsipylus degalų, žiūrėk jau ir kelionė atsiperka.Aut. past.

Verslas jaučia kritimą

„Viada“ degalinių tinklo generalinis direktorius Linas Vytautas Karlavičius atskleidžia, kad pasienio degalinėse apyvarta krito net penkis kartus: „Tai nestebina, nes apie galimas pasekmes dėl akcizų kėlimo buvo kalbėta dar praėjusiais metais. Gyventojų nerimas dėl išlaidų augimo ir kainų skirtumai su kaimyninėmis šalimis lemia mažesnį degalų pardavimą pasienio regionuose.“

Pasak jo, šis kritimas paveikė ne tik degalų pardavimus, bet ir kitas ekonomines sritis.

Perspektyvos ir sprendimai

Marius Dubnikovas įspėja, kad tikėtis akcizų mažinimo neverta. Pasienio gyventojai toliau rinksis pigesnes alternatyvas, o tai turės ilgalaikių pasekmių.

„Kainų skirtumai verčia gyventojus priimti nepatogius sprendimus: gaišti laiką kelionėms į kitas valstybes. Tai mažina jų gerovę,“ – pažymi ekonomistas.

L. V. Karlavičius priduria, kad būtinas valdžios ir verslo dialogas, siekiant rasti sprendimus: „Akcizų didinimas jau dabar veikia ekonomiką. Džiaugiamės, kad šis klausimas yra svarstomas, tačiau būtina imtis aktyvesnių veiksmų. Tikiu, kad bendradarbiaujant verslui ir valdžiai galima rasti efektyvius sprendimus, kurie būtų naudingi visiems.“

Jonė Paukštytė

Rekomenduojami video