Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Įgyvendino originalų sumanymą – 3D atkūrė vadinamąją Daugio pilį

Dau­giš­kiai Ro­ber­tas Oža­lins­kas ir Ar­nas Dub­ra įgy­ven­di­no ori­gi­na­lų su­ma­ny­mą – šiuo­lai­ki­nėmis tech­no­lo­gi­jomis at­kū­rė Vy­tau­to Di­džio­jo me­džiok­lės dva­ro vie­tą, va­di­na­mą­ją Dau­gio pi­lį, bu­vu­sią Dau­gų eže­ro pa­kran­tė­je. Pa­gal da­bar­ti­nį rel­je­fą, ku­ria­me vis dar ma­ty­ti bu­vu­sių pa­ma­tų pėd­sa­kai, su­mo­de­liuo­tas dvar­vie­tės vaiz­das.

 Iš­šū­kio ėmė­si pa­ty­ręs 3D ar­chi­tek­tū­ri­nio mo­de­lia­vi­mo spe­cia­lis­tas A.Dub­ra, Dau­guo­se pra­lei­dęs vai­kys­tę ir ge­rai su­si­pa­ži­nęs su vie­tos spe­ci­fi­ka. Dau­giau kaip de­šimt me­tų jis kom­piu­te­riu ku­ria įvai­rios pa­skir­ties pa­sta­tų pro­jek­tus, yra 3D re­konst­ra­vęs ir Dau­gų žy­dų si­na­go­gą.

– Ko­dėl ki­lo su­ma­ny­mas at­kur­ti Dau­gio pi­lį ir kuo jis įdo­mus pa­tiems? – klau­siu pro­jek­to ku­ra­to­riaus R.Oža­lins­ko.

– Tuo, kad at­si­ran­da ga­li­my­bė sa­vo­mis aki­mis pa­žvelg­ti į Dau­gų mies­to pra­ei­tį –  ke­liau­ti „lai­ko ma­ši­na“. Dau­guo­se XV am­žiu­je yra bu­vęs Vy­tau­to me­džiok­lės dva­ras, ku­ris sto­vė­jo da­bar­ti­nė­je mies­to ka­pi­nių te­ri­to­ri­jo­je. Ta­čiau Vy­tau­tas at­va­žiuo­da­vo į Dau­gus ne tik pa­me­džio­ti. Vie­nas įdo­miau­sių fak­tų, kad ke­li Vy­tau­to kvie­ti­mai į bū­si­mą, bet taip ir ne­įvy­ku­sią jo ka­rū­na­ci­ją, iš­siųs­ti bū­tent iš Dau­gų. Vie­tos žmo­nės prak­tiš­kai to nė­ra gir­dė­ję, to­dėl no­rė­jo­si is­to­ri­ją ak­tu­a­li­zuo­ti. Sa­ve ger­bian­tys mies­te­liai sten­gia­si bent jau ban­dy­ti kaps­ty­tis po sa­vo pra­ei­tį, o šiais lai­kais tam ne­blo­gai pa­si­tar­nau­ja kom­piu­te­ri­nės tech­no­lo­gi­jos.

Šiuo­lai­ki­nės tech­no­lo­gi­jos 3D – ko­kias ga­li­my­bes jos at­ve­ria?

– 3D tech­no­lo­gi­ja yra ob­jek­tų pa­sta­ty­mas (su­pro­jek­ta­vi­mas su tik­rais mat­me­ni­mis iki smul­kių de­ta­lių) vir­tu­a­lio­je erd­vė­je. Skir­tin­gai nuo pie­ši­nio, jos lei­džia pa­žvelg­ti į ob­jek­tą iš bet ku­rio kam­po, jį fo­to­gra­fuo­ti, fil­muo­ti „iš dro­no“ bet kuriuo pa­ros ar me­tų lai­ku. Di­de­lis pri­va­lu­mas tai, kad pa­tį mo­de­lį įma­no­ma tiks­lin­ti, pa­vyz­džiui, jei at­si­ran­da nau­jų ar­che­o­lo­gi­nių duo­me­nų. Net­gi pri­tai­ky­ti vir­tu­a­lios re­a­ly­bės aki­nius, kad žiū­ro­vas ga­lė­tų po ob­jek­tą pa­si­vaikš­čio­ti. (No­rė­tu­me įgy­ven­din­ti ir šį su­ma­ny­mą, tai la­bai pra­tur­tin­tų mū­sų or­ga­ni­zuo­ja­mas eks­kur­si­jas.) Ži­no­ma, šių vaiz­dų jo­kiu bū­du ne­ga­li­ma pri­im­ti kaip is­to­ri­nės tik­ro­vės, nes jie nė­ra pa­grįs­ti tie­sio­gi­niais ra­di­niais. Tai yra pa­sa­ko­ji­mas, kaip ga­lė­jo bū­ti. Is­to­ri­kų yra su­ta­ria­ma ir Vy­tau­to Di­džio­jo me­džiok­lės dva­ro so­dy­ba įkur­di­na­ma la­biau­siai ti­kė­ti­no­je jos bu­vi­mo vie­to­je – piet­va­ka­ri­nė­je Dau­gų mies­to ka­pi­nių da­ly­je. Vi­si pa­sta­tai yra re­konst­ruo­ti ant re­a­laus rel­je­fo, to­dėl dau­giš­kiai leng­vai at­pa­žįs­ta vie­to­vę.

– Tai kaip at­ro­dė pi­lis?

– Už kon­sul­ta­ci­jas apie me­di­nę XV a. ar­chi­tek­tū­rą esa­me dė­kin­gi  Val­do­vų rū­mų vyr. ar­che­o­lo­gui Egi­di­jui Oža­lui. Dau­gy­bėje fo­to­gra­fi­jų ir net­gi dau­giau kaip 10 mi­nu­čių fil­me pa­sta­tai yra vaiz­duo­ja­mi bū­din­gi bū­tent XV am­žiui. Ar­kli­dės, le­dai­nė, kluo­nas, lau­ko vir­tu­vė ir svir­nas at­lie­ka la­bai kon­kre­čias ir me­džiok­lei ar tie­siog val­do­vo su sa­vo pa­val­di­niais lai­ki­nam re­zi­da­vi­mui svar­bias funk­ci­jas. Te­ri­to­ri­ja yra ap­tver­ta,  ke­li ne­di­de­li bokš­tai – taip pat ne dėl gro­žio, o dėl sau­gu­mo.  Ka­dan­gi so­dy­ba bu­vo įsi­kū­ru­si pa­kran­tė­je, la­bai įdo­mus fak­tas – 2 met­rais pa­kel­tas Dau­gų eže­ro ly­gis, iki pat 1928 me­tų jis toks ir bu­vo. Jo­kio pa­plū­di­mio tarp da­bar­ti­nių ka­pi­nių ir eže­ro, tik sta­tus skar­dis tie­siai į eže­rą.

– Ar bran­gus ma­lo­nu­mas yra re­konst­ruo­ti is­to­ri­ją 3D tech­no­lo­gi­jo­mis?

– Pir­miau­sia, tai im­lu lai­ko pras­me – su­pro­jek­tuo­ti vie­ną pa­sta­tą jau yra ne die­nos dar­bas, o čia juk vi­sas kom­plek­sas ir jo ap­lin­ka. Be to, rei­ka­lin­ga gi­lin­tis į is­to­ri­ją, o ne tie­siog „sta­ty­ti“ šiuo­lai­ki­nius na­mus. Tam rei­kia skir­ti daug lai­ko. Lai­mei, yra Re­gio­ni­nė kul­tū­ros ta­ry­ba, ku­ri ir sky­rė da­li­nį fi­nan­sa­vi­mą, nes ki­taip tech­niš­kai tai bū­tų ne­įma­no­ma, ne­bent ko­man­da nie­ko ne­val­gy­tų ir iš­ti­sas die­nas au­ko­tų  tik to­kiam su­ma­ny­mui įgy­ven­din­ti. Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės anuo­me­ti­nė val­džia bent vie­nu eu­ru prie pro­jek­to pri­si­dė­ti, kaip pa­pras­tai, at­si­sa­kė, tad tu­rė­jo­me pri­si­dė­ti pa­tys.

– Žmo­nėms pa­tin­ka at­ras­ti is­to­ri­ją ne­įpras­to­je for­mo­je?

– Šiuo­lai­ki­škai pa­tei­kia­ma is­to­ri­ja yra pa­trauk­les­nė ne tik jau­ni­mui. Bu­vau tik­rai la­bai ma­lo­niai  nu­ste­bęs, kai į pir­mą­jį pro­jek­to pri­sta­ty­mą kul­tū­rin­go­je Dau­gų ka­vi­nu­kė­je „Tur­gaus 4“ su­si­rin­ko tiek žmo­nių, kad ne vi­si til­po. Gal­būt šiuo­lai­ki­nis už­si­ė­męs žmo­gus taip nie­ka­da ir ne­ras­tų lai­ko pa­si­do­mė­ti is­to­ri­ja, jei­gu ji ne­bū­tų pa­tei­kia­ma bū­tent to­kiu pa­trauk­liu bū­du.

– Kai žiū­riu į Jū­sų veik­lą Dau­guo­se, ma­tau pa­ra­le­lių su Mer­ki­ne. Kur čia ben­dras var­dik­lis – is­to­ri­ja, o gal ne­abe­jin­gi jai žmo­nės?

– Pa­ra­le­lės yra is­to­ri­nės, mies­tai įsi­kū­rę ant to pa­ties is­to­ri­nio ke­lio iš va­ka­rų į Vil­nių. Tiek Dau­guo­se, tiek ir Mer­ki­nė­je skir­tin­gais lai­ko­tar­piais val­do­vai tu­rė­jo re­zi­den­ci­jas. Tie­sa, Mer­ki­nė vė­les­niais lai­kais daug la­biau iš­si­vys­tė kaip mies­tas, anks­čiau ga­vo Mag­de­bur­go tei­ses. Pa­na­šus dy­dis, pa­na­ši ge­og­ra­fi­nė si­tu­a­ci­ja, iš­sky­rus tai, kad Dau­gai ne­bu­vo upių uos­tas. Bet, prie­šin­gai ne­gu Dau­gai, šian­dien Mer­ki­nė kles­ti. Ir kles­ti ji bū­tent dėl to, kad ten, nuo pat ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo tel­kė­si in­te­lek­tu­a­lai, pui­kiai su­vo­kę is­to­ri­jos ty­ri­nė­ji­mo ir ak­tu­a­li­za­vi­mo reikš­mę, o sa­vi­val­dy­bė vi­sa tai pa­lai­kė. Il­ga­me­čio dar­bo re­zul­ta­tas – Mer­ki­nės ži­no­mu­mas Lie­tu­vo­je ir net­gi už­sie­ny­je, ne­nu­trūks­tan­tys tu­ris­tų srau­tai, gy­va eko­no­mi­ka.  Net­gi da­bar Mer­ki­nė­je nuo­lat vyks­ta ar­che­o­lo­gi­niai ka­si­nė­ji­mai. Dau­guo­se vy­ko prie­šin­gas pro­ce­sas – is­to­ri­ja val­džiai bu­vo po­duk­ros vie­to­je. Pa­sta­tas, ku­ria­me ga­lė­tų bū­ti mu­zie­jus ir kul­tū­ros cen­tras, bu­vo ap­leis­tas ir par­duo­tas, ne­bu­vo įvyk­dy­ti nei vie­ni ar­che­o­lo­gi­niai ty­ri­mai sie­kiant iš­aiš­kin­ti is­to­ri­nes hi­po­te­zes (per 30 me­tų te­bu­vo vie­ni žval­gy­mai bū­si­mų van­den­tie­kio vamz­džių vie­to­je). Dau­gų is­to­ri­ja yra ne so­li­džių ir la­bai kom­pe­ten­tin­gų  ins­ti­tu­ci­jų – kaip Mer­ki­nė­je, o tik pa­vie­nių en­tu­zias­tų ran­ko­se. Be jų nie­kas ne­kau­pia net ži­no­mos is­to­ri­nės me­džia­gos. Mes te­tu­ri­me tru­pi­nius, iš ku­rių tą is­to­ri­ją lais­vu nuo dar­bo lai­ku kli­juo­ja­me. Kol ne­bus ins­ti­tu­ci­nio po­žiū­rio, su­vo­ki­mo, kad Dau­gams rei­kia mu­zie­jaus  is­to­ri­ko ir kas­dien vyks­tan­čių ty­ri­mų, tol ir gy­ven­si­me maž­daug 20 me­tų at­si­li­kę šio­je sri­ty­je. Tie­sa sa­kant, no­ri­si bū­ti op­ti­mis­tu ir ti­kė­tis, kad nu­tiks ste­buk­las, ir ši nau­ja val­džia, prie­šin­gai, nei se­no­ji, tuos pa­ma­ti­nius da­ly­kus su­voks. Eko­no­mi­nio kles­tė­ji­mo be su­si­drau­ga­vi­mo su is­to­ri­ja, jos puo­se­lė­ji­mo tie­siog ne­bū­na.

– Ko­kių dar idė­jų tu­ri­te ir no­rė­tu­mė­te įgy­ven­din­ti Dau­guo­se?

– Kul­tū­ros klu­bas „Ki­taip“ švie­tė­jiš­ka veik­la už­si­i­ma jau dau­giau kaip 10 me­tų. Pa­grin­di­nė veik­los ašis nuo pat pra­džių bu­vo is­to­ri­jos ak­tu­a­li­za­vi­mas ir vie­tos iden­ti­te­to pa­brė­ži­mas, kei­tė­si tik for­mos. Žy­gis, eks­kur­si­ja, Dau­gų him­nas, skulp­tū­ros, 3D pro­jek­ci­jos.  Mums pa­tiems la­bai įdo­mu ste­bė­ti į ką tai iš­au­go. Leis­ki­me ir šiam nau­jau­siam dar­bui pa­gy­ven­ti, kad jį pa­ma­ty­tų kuo dau­giau žmo­nių. Ne­abe­jo­ti­na, kad siū­lų ka­muo­lys pra­dės vy­nio­tis, gal­būt at­si­ras ir se­niai din­gu­sios ke­ra­mi­kos šu­kės su Vy­čio sim­bo­li­ka, ku­rios bu­vo su­ras­tos nu­ma­no­mo­je dvar­vie­tė­je, da­bar­ti­nių ka­pi­nių vie­to­je, o gal ir dar kas nors įdo­mes­nio… Ne­at­mes­ti­na, kad at­ei­ty­je 3D pa­vi­da­lu ga­lė­tų at­gim­ti ir dau­giau is­to­ri­nių mies­to pa­sta­tų. Su­rin­kus dau­giau duo­me­nų, bū­tų įdo­mu pa­si­žiū­rė­ti ir į Vy­tau­to sta­ty­tos Dau­gų baž­ny­čios vaiz­dus,  ir į  mies­to cen­tro vys­ty­mo­si is­to­ri­ją.

Ro­ber­tas Oža­lins­kas: „Mak­si­ma­lus re­zul­ta­tas bū­tų, jei te­ma pa­siek­tų ir vie­ti­nės val­džios au­sis – ar­che­o­lo­gi­niai ty­ri­mai mū­sų mies­te­liams yra rei­ka­lin­gi ne tik tam, kad bū­tų leis­ta ties­ti vamz­džius, bet ir tam, kad bū­tų at­skleis­ta is­to­ri­ja, ku­ria­mas pa­si­di­džia­vi­mas ja. Kol ne­bus ins­ti­tu­ci­nio po­žiū­rio, su­vo­ki­mo, kad Dau­gams rei­kia mu­zie­jaus, bent  is­to­ri­ko ir kas­dien vyks­tan­čių ty­ri­mų, tol ir gy­ven­si­me maž­daug 20 me­tų at­si­li­kę šio­je sri­ty­je. Tie­sa sa­kant, no­ri­si bū­ti op­ti­mis­tu ir ti­kė­tis, kad nu­tiks ste­buk­las ir ši nau­ja val­džia, prie­šin­gai nei se­no­ji, šiuos pa­ma­ti­nius da­ly­kus su­voks. Eko­no­mi­nio kles­tė­ji­mo be su­si­drau­ga­vi­mo su is­to­ri­ja ir jos puo­se­lė­ji­mo tie­siog ne­bū­na.“

Ar­nas Dubra: „Šis pro­jek­tas yra ne pir­mas, ku­rį įgy­ven­di­na­me drau­ge su Ro­ber­tu, tai ir di­des­nių klau­si­mų ne­ki­lo. Da­rom! Ga­li­my­bė bent kaž­kuo pri­si­dė­ti prie Dau­gų is­to­ri­jos ir da­bar­ties, o ne tik va­sa­ro­ti čia, man vi­sa­da yra svar­bi. Pro­jek­tas, ku­rį pa­rė­mė Lie­tu­vos kul­tū­ros ta­ry­ba, lei­do trum­pam grįž­ti į tuos lai­kus, kai pats sta­čiau būs­ti­nes ir laks­čiau su kar­du po is­to­ri­nes pa­e­že­res. At­kur­ta Vy­tau­to Di­džio­jo me­džiok­lės dva­ro vie­ta – svar­bus Dau­gų ak­cen­tas, ku­rio ne­ži­no­jau, bet ku­ris, ti­kiuo­si, iš­liks. Lin­kė­ji­mai Mo­čiu­tei!

Rekomenduojami video