Prieš dvi savaites į Alytaus miesto centre, Ugniagesių gatvėje, rengiamą privačią automobilių stovėjimo aikštelę policijos pareigūnai buvo kviečiami kelis kartus per dieną. Čia gyvenantieji ir įstaigas turintieji, pamatę statomus užtvarus, suprato, kad šioje vietoje praranda nemokamą automobilių stovėjimo aikštelę. Policininkai kviesti norint išsiaiškinti, ar privataus sklypo savininkė turi leidimą rengti tokią aikštelę.
Šiandien aptvertoje automobilių parkavimo aikštelėje jau sužymėtos vietos statyti transporto priemones, tačiau aikštelė dar stovi tuščia, savininkės žadėta stovėjimo vietų nuoma nevykdoma, nes jai nepasirašytos reikalingos sutartys. Tikriausiai tokios sutartys, jei atsiras gyventojų, norinčių nuomotis parkavimo vietas privačiame sklype, atsiras. Aplinkinių daugiabučių gyventojai ir šioje vietoje veikiančių įstaigų darbuotojai, jų klientai savo automobiliams priversti ieškoti vietos aplinkinėse teritorijose.
Tokia situacija Alytaus centre sudomino Seimo narį Naglį Puteikį, kuris jau kreipėsi į miesto savivaldybės vadovus su prašymu pateikti informaciją apie šioje vietoje esančių daugiabučių gyventojų poreikį turėti automobilių aikštelę.
Alytaus miesto centre esanti Ugniagesių gatvė anksčiau vadinosi Pasažo. 1992-aisiais čia iš savivaldybės gavę sklypus pradėjo statyti komercinius pastatus vietiniai verslininkai. Buvo įsivaizduojama, kad miesto centre atsiras pasažu vadinamas komercinių pastatų kompleksas, kuriame verslininkai alytiškiams teiks įvairias paslaugas.
Panašiai ir atsitiko. Buvusioje Pasažo, dabar Ugniagesių, gatvėje atsirado nemažai komercinės paskirties pastatų, juose veikia parduotuvės, telekomunikacijų, draudimo, kelionių, architektūros, žemėtvarkos, advokatų paslaugų įmonės. Iškilo ir vienas naujas daugiabutis, kurio pirmajame aukšte įsikūrė komercinių paslaugų tiekėjai.
Daugelis buvusiame pasaže pradėjusių veikti įmonių, taip pat ir senais laikais statytų dviejų daugiabučių gyventojai, sėkmingai naudojosi automobilių aikštele Ugniagesių gatvėje, prie pat įvažiavimo iš S.Dariaus ir S.Girėno gatvės.
Miesto valdžios atstovams seniai buvo žinoma, kad beveik 6 arus užimančios šios automobilių stovėjimo aikštelės sklypas dar 1994-ųjų gruodžio viduryje tuometės miesto valdybos potvarkiu už vyro motinos turėtą žemę Alytuje grąžintas alytiškei Onai Balsiukevičienei. Sklypas suteiktas individualiai statybai. Po penkerių metų šį sklypą paveldėjo jos dukra Alfreda Grišmanauskienė.
Buvo pakeista sklypo paskirtis ne žemės ūkio veiklai.
Panašu, kad šioje vietoje esančių daugiabučių kai kurie gyventojai apie nuosavybės teise valdomą automobilių stovėjimo aikštelę sužinojo prieš trylika metų. Taip atsitiko, kai savivaldybės iniciatyva buvo parengtas teritorijos tarp S.Dariaus ir S.Girėno bei Ugniagesių gatvių detalusis planas siekiant ją sutvarkyti.
Prasidėjus viešam šio plano svarstymui, S.Dariaus ir S.Girėno g. 6 įsikūrusių firmų ir prie pat planuojamos teritorijos esančio Rotušės a. 9A daugiabučio bendrija ėmė prieštarauti nuosavybės teisių atkūrimui į automobilių parkavimo aikštelės sklypą. Sunerimta, kad ją užstačius aplinkiniai gyventojai praras šią aikštelę.
Tad minėto daugiabučio bendrija ir kitame daugiabutyje įsikūrusių įmonių atstovai kreipėsi į Alytaus rajono apylinkės teismą prašydami panaikinti teisės aktus, kuriais vadovaujantis A.Grišmanauskienei nuosavybės teise buvo suteiktas žemės sklypas.
Bylinėtasi net iki Lietuvos Aukščiausiojo Teismo, tačiau gyventojams nepavyko įrodyti, kad šiai alytiškei nuosavybė grąžinta neteisėtai. 2006-ųjų liepos viduryje tai konstatavo Aukščiausiasis Teismas.
Veiksmai – po vienuolikos metų
Po žemės savininkei palankios Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutarties vienuolika metų automobilių parkavimo aikštele Ugniagesių gatvėje be jokių suvaržymų naudojosi visi norintieji. Aikštelė dienomis buvo užstatyta automobiliais, neretai būdavo sunku surasti laisvų vietų.
Veiksmai dėl šios aikštelės įtvirtinimo rezervuota teritorija prasidėjo šiemečio balandžio viduryje.
Savivaldybėje veikianti Saugaus eismo komisija svarstė A.Grišmanauskienės prašymą leisti pastatyti kelio ženklą „Rezervuota stovėjimo vieta“ jai nuosavybės teise priklausančioje automobilių stovėjimo aikštelėje, esančioje tarp S.Dariaus ir S.Girėno g. 6 ir Rotušės a. 9A namo.
Kadangi šios komisijos narys yra ir A.Grišmanauskienės sūnus, miesto tarybos narys, išrinktas pagal visuomeninio rinkimų komiteto „Alytaus piliečiai“ kandidatų sąrašą Marius Grišmanauskas, jis svarstant šį klausimą nusišalino.
Saugaus eismo komisija visais balsais pritarė A.Grišmanauskienės prašymui jos lėšomis pastatyti minėtą kelio ženklą. Komisija žemės sklypo savininkei nurodė aiškiai ir vairuotojams suprantamai pažymėti jai priklausančios aikštelės dalį, kurioje galios kelio ženklas „Rezervuota stovėjimo vieta“.
Neilgai trukus toks ženklas buvo pastatytas. O maždaug prieš dvi savaites A.Grišmanauskienė ėmė organizuoti automobilių stovėjimo vietų šioje aikštelėje sužymėjimą, draudžiančių į ją įvažiuoti stovų ir privačios aikštelės apribojimo stulpų pastatymą.
Būtent tuo metu aplinkinių namų gyventojai ėmė kviesti policijos pareigūnus, siekdami išsiaiškinti, ar rengti privačiai aikštelei yra reikalingi leidimai. Sklypo savininkė automobilių statyti aikštelėje neleido, o policija į šią teritoriją per dieną vyko kelis kartus.
Kaip tuomet sakė A.Grišmanauskienė, čia bus 15 mokamų automobilių stovėjimo vietų, už vieną bus imami 25 eurai per mėnesį: „Aš ir taip ilgai leidau nemokamai naudotis man priklausančia aikštele. Už žemę reikia nemažai mokėti, o naudos jokios neturiu. Man atrodo, 25 eurai per mėnesį nėra daug.“
Šiandien akivaizdžiai matyti, kad žemės savininkė jau parengusi aikštelę nuomai, tačiau ji stovi tuščia, nebent kažkas į ją įvažiuoja savavališkai.
M.Grišmanausko tvirtinimu, dar tik rengiamos nuomos sutartys, kol jos nepasirašytos su norinčiaisiais nuomotis vietas aikštelėje, neverta kalbėti apie kažkokias nuomos kainas. Jis teigė, kad dar aiškinamasi ir dėl tokios veiklos įteisinimo.
Nepatogumas aplinkiniams – akivaizdus
Nuo pat pastatymo, 1981-ųjų, dešimties aukštų Rotušės a. 9A daugiabutyje gyvenanti, dabar čia veikiančiai bendrijai vadovaujanti Dalė Ona Dimbelienė sako nesuprantanti, kaip tokį 37 butų namą miesto valdžia galėjo palikti be automobilių stovėjimo aikštelės: „Dabar siūlo aikštelę įsirengti už savo pinigus, kur tai matyta? Jei įvyktų gaisras, privažiuoti prie mūsų namo būtų sudėtinga. Tas pats su greitąja. Atrodo, niekas apie mus negalvoja, miesto valdžiai tarsi mūsų nebūtų.“
M.Grišmanauskas įsitikinęs, jei miesto valdžiai būtų rūpėję išlaikyti automobilių stovėjimo aikštelę dabartinėje Ugniagesių gatvėje, reikėjo ją numatyti tvirtinant tuomečio pasažo projektą 1992-aisiais, dabar grąžinta nuosavybė, jos neužginčijo net teismai.
Jis minėjo, kad Rotušės aikštės daugiabutis turi privažiavimą nuo S.Dariaus ir S.Girėno gatvės, o automobiliams statyti reikia įsirengti vietą prie namo esančioje žalioje vejoje.
Ar reikėjo automobilių aikštelės sklypo žemės savininkei iš savivaldybės gauti leidimą rengti privačią aikštelę? Kaip sakė miesto savivaldybės administracijos Architektūros, urbanistikos ir žemėtvarkos skyriaus vedėjo pavaduotojas, savivaldybės vyriausiasis architektas Mindaugas Matažinskas, tokio leidimo gauti nereikėjo, pagal šios vietos detalųjį planą, – tai komercinės paskirties teritorija, o detalusis planas neprieštarauja miesto bendrajam planui, kuriame numatyta smulkiojo verslo objektų statyba.
A.Grišmanauskienė yra minėjusi, kad jai priklausančioje automobilių stovėjimo aikštelėje planuojama statyti komercinės paskirties pastatą, pradžioje gal įrengti lauko kavinę. Statant tokį pastatą jau reiktų gauti savivaldybės leidimą.
Kadangi privačios automobilių parkavimo aikštelės teisėtumą gyventojai yra apskundę Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai, pastaroji turėtų aiškintis, ar jos įrengimas atitinka automobilių stovėjimo aikštelėms keliamus statybos techninio reglamento reikalavimus.
Kaip matyti iš Nekilnojamojo turto registro duomenų banko, nuo 1995-ųjų minima aikštelė dabartinėje Ugniagesių gatvėje rodoma kaip užstatyta teritorija. O užstatyta ne kažkokiu kitu objektu, o, tikėtina, automobilių stovėjimo aikštele. Tad aikštelė lyg ir įteisinta gyventojų poreikiams.
Kaip inspekcija traktuos privačios aikštelės atsiradimą, bus matyti iš gyventojams pateikto atsakymo.
Žemės klausimą ketina pristatyti Seimo Antikorupcijos komisijai
Alytaus miesto centre rengiama privačia automobilių stovėjimo aikštele ir dėl to daugiabučių gyventojams sukeliamais nepatogumais susidomėjęs Seimo narys N.Puteikis jau parašė raštą miesto merui Vytautui Grigaravičiui ir miesto savivaldybės administracijos direktoriui Vytautui Jastremskui. Jis prašo pateikti informaciją apie privažiavimų ir automobilių parkavimo aikštelių įrengimą prie privačios aikštelės esantiems daugiabučiams namams.
„30–40 metų žmonės šioje vietoje statė automobilius, o dabar neturi kur jų statyti. Antikorupcijos komisijai rengiuosi pristatyti žemės užgrobimo klausimus Alytuje. Tai vadinamojo Lietuvos elito žaidimėliai. Su komisaro Katanio komanda į miesto tarybą atėjęs tarybos narys tvarko savo žemės reikalus. Galiu pasakyti, kad jūsų meras visai ne komisaras Katanis, kaip jį kažkada vadino, jei negina žmonių interesų“, – sakė Seimo narys N.Puteikis.
M.Grišmanauskas savo, kaip tarybos nario, visuomeniniu padėjėju yra pasirinkęs sesers vyrą Aidą Urmanavičių. Būtent pastarąjį gyventojai įvardija kaip asmenį, neva padėjusį uošvei susigrąžinti žemės sklypą prestižinėje miesto vietoje – Ugniagesių gatvėje.
Kas, kam ir ką padėjo, niekas negali patvirtinti. A.Urmanavičius Alytaus miesto savivaldybės Architektūros ir urbanistikos skyriuje vyriausiojo dailininko pareigas ėjo nuo 1994-ųjų rugsėjo, nuo 2001-ųjų spalio pradžios laikinai ėjo šio skyriaus vedėjo ir vyriausiojo architekto pareigas, nuo 2002-ųjų sausio vidurio paskirtas šio skyriaus vedėju, vyriausiuoju architektu, o iš šių pareigų atleistas 2004-ųjų gruodžio pabaigoje.
Pats M.Grišmanauskas tvirtino, kad jo mama rengti privačią automobilių stovėjimo aikštelę pradėjo jam politiškai nepalankiu laikotarpiu, bet tai yra jos teisė. Tarybos narys kartu su miesto tarybos valdančiąja dauguma, ko gero, galėtų inicijuoti privačios aikštelės kaimynams – bent jau daugiabučių namų gyventojams – privažiavimų ir automobilių parkavimo vietų įrengimą. Antraip ši situacija vietinės politikos kontekste atrodo tikrai nekaip.