Nuoskaudas patyrė daugybė Lietuvos žmonių
Delnicos kaime Lazdijų rajone, netoliese išlikusio kaimyno Prano Dzūko (Slavėno) sodybos-muziejaus, pakelėje stovi mano brolio Gintauto atstatytas kryžius. Čia žvarbų 1945 metų rudenį girti rusų kareiviai pašovė ir paliko mirti jo paties žemėje mano senelį Kazimierą Sventicką. Paveldėjau jo vardą.
1951 metų rudenį mūsų šeimą, kurioje buvo penki vaikai (jauniausiajai sesei Birutei buvo vos 6 mėnesiai), susodino į vagonus Šeštokų geležinkelio stotyje ir pavėžėjo į Tomsko sritį. Sovietinės armijos būryje pradėjau tarnauti kartu su dešimtimi vaikinų iš Lietuvos. Sąlygos buvo tokios, kad vienas bendraamžis nusišovė, o keturiese nebaigėme tarnybos dėl sutrikdytos sveikatos.
Tokių nuoskaudų patyrė daugybė Lietuvos žmonių. Logiška ir teisinga, kad po 1990-ųjų iš šalies miestų, miestelių reprezentacinių vietų ir pakelių buvo iškeliami sovietinių „vadų“ paminklai, viešojoje erdvėje naikinama sovietinė simbolika. Neapykanta svetimai ideologijai pagrįsta ir teisėta.
Nieko stebėtino, kad emocinio pakilimo metais kažkas susprogdino stūksojusią pakelėje, važiuojant iš Alytaus į Lazdijus, kario su žvaigžde akmeninę galvą. Išlikusi kita kario galva, neturinti jokių simbolių, tapo jau daugelį metų trunkančių ginčų ir kontroversiškų vertinimų objektu. Noriu išsakyti ir savo pastebėjimus.
Paminklas žuvusiesiems ar raudonarmietį šlovinanti skulptūra?
Alytaus rajone pirmosiomis karo dienomis tarpusavyje kaktomuša susidūrė dvi kovojusios pragaištingos jėgos – komunizmo ir nacizmo. Vietiniai gyventojai dar pamena, kaip prie Revų kaimo vokiečiai masiškai išžudė šimtus besitraukiančių, menkai ginkluotų sovietinės armijos karių.
Pastatyti jiems paminklą buvo kraupias žudynes menančių žmonių iniciatyva. Išskirtinumas ir tai, kad jo statybai nebuvo naudotos valstybės lėšos. Žinoma, sovietinei valdžiai sumanymas labai patiko ir buvo palaimintas.
Paminklo likimas tapo galvos skausmu Alytaus rajono savivaldybės tarybai. Išlikusi kario „galva“, regis, neturėtų kelti jokių negatyvių asociacijų, nes nėra jokios sovietinės simbolikos.
Tarybai įsigilinus į paminklo atsiradimo istoriją bei vietos gyventojų nuomonę, apgriautojo paminklo dalis liko stovėti. Gerbti mirusiųjų atminimą, nepriklausomai nuo to, kokios jie buvo tautybės, įpareigoja ne tik krikščioniškos moralės nuostatos, bet ir tarptautinės konvencijos. Jeigu prie paminklo rusiškai kalbantys žmonės retsykiais uždega žvakių, tai yra žuvusiųjų atminimo vieta.
Kita nuomonė atsklidusi iš sostinėje reziduojančių politikų bei antisovietinių visuomeninių institucijų, jog tai Raudonąją armiją šlovinanti skulptūra, kelianti aktyvių piliečių pasipiktinimą. Šios nuomonės gynėjai pasiekė savo.
Jau paskelbta apie rengiamą paminklinės skulptūros pašalinimą iš viešosios erdvės. Atseit, tam pritarė rajono savivaldybės valdančioji dauguma. Man regisi, čia neapsieita be aktyvaus spaudimo „iš viršaus“. Nesistebiu atskirų politikų siekiu turėti progą pademonstruoti asmeninę neapykantą sovietiniam režimui, tikintis pelnyti rinkėjų palankumą. Tik ar šis netradicinis atvejis tam tinkamas?
Tautos nepamiršta nusikaltimų žmogiškumui
Pamenu, Sibire partorgai ir jų idėjiniai pakalikai tremtinius vadino banditais ir atitinkamai elgėsi. Kitokios nuomonės buvo dauguma paprastų rusų žmonių, kurie rizikuodami ne kartą nepabijojo iš paskutiniųjų gelbėti mus nuo bado ir ligų. Jie suprato tikrąją padėtį, nors labai bijojo smurtinės valdžios.
Suprantama lietuvių neapykanta visokio plauko okupacinėms valdžioms. Įsiveržę į Lietuvą, naciai taip pat elgėsi kaip okupantai, nė nemanė gerbti šalies valstybingumo. Vokiečiai tada steigė getus ir išžudė tūkstančius Lietuvos piliečių žydų.
Į nacių organizuotas žudynes po psichologinio apdorojimo buvo įtraukti ir lietuviai. Nusikaltimus žmogiškumui vykdė keliolika žmonių. Tačiau žydšaudžių šešėlis ilgus metus vis dar persekioja visą mūsų tautą.
Deja, gerieji pavyzdžiai, kai rizikuojant gyvybe gelbėjami kitataučiai, mažiau prisimenami. O štai nusikaltimai, kuriais užgaunamos jautriausios tautinės stygos, prisimenami labai ilgai. Lenkų tauta niekada neatleis už Stalino klikos nurodymu įvykdytas lenkų aukštųjų kariškių elito žudynes Katynėje.
Autoritarinio režimo valdžios valia įvykdytas žvėriškas nusikaltimas ilgus šimtmečius psichologiškai slėgs ir visą rusų tautą, vėl kels lenkų įtarimų, dėl kokių priežasčių netoli Katynės įvyko nelemtoji lėktuvo katastrofa.
Todėl, prieš veikdami, atidžiai atsirinkime, kas yra tikrasis patriotizmas, o kas gali būti įvertinta kaip tautų nesantaikos kurstymas, paliekantis nedovanotinos nuoskaudos šleifą.
Kam pavojingas tapo Vytis?
Lietuvos viešojoje erdvėje jau kurį laikątarpsta paminklų problematika. Kodėl Vilniuje patriotinės jėgos nesugebėjo apginti vieno sakraliausių mūsų tautos simbolių – Vyčio? Netgi atsirado veikėjų, kurie Vyčio paminklą viešai išvadino stabu ir pan.
Ginčai apnuogino kur kas gilesnes problemas. Manau, nežymia persvara pralaimėtas projekto Lukiškių aikštėje rinkimų farsas ne dėl to, kad Vyčio projektas nepatiko Kultūros ministerijai ar Vilniaus merui Remigijui Šimašiui.
Klausimas, ar žmonės balsavo už kitą projektą, ar labiau prieš Vytį? Regis, ir laisvės laikais Vytis jau tampa pavojingas. Nes simbolizuoja istorinę tautą ir valstybę, šaukia būti pasirengusius apginti savo tapatumą ir valstybingumą.
Vadinamoji arka, primenanti prastai suvirintą sovietinį kanalizacijos vamzdį, tebekiurkso šalies sostinės centre prie Neries. Tas vaizdas kuria Lietuvos įvaizdį, kuris daugumai mano kartos žmonių atrodo svetimas. Mums aiškinama, kad dėl meninio skonio nesiginčijama.
Palyginimui – profesionalių dėstytojų buvo aukštai įvertintas Dailės akademijos absolvento diplominis darbas, drobėje atskleidžiantis fotografinį vyriško užpakalio vaizdą. Nuotraukoje emocijai sustiprinti abiem rankomis tasai vyriškis praplėtęs išangę. Supratau, į kur kai kam estetiška ar erotiška žiūrėti. Tik tautinis dobilėlis ten nepražys.
Regis, šalyje ideologiškai formuojama ir atskirų valdžios bei partinių sluoksnių yra palaikoma šalies ištirpimo globaliame pasaulyje vizija. Lito atsisakėme, valstybės simbolį brokuojame. Gal netrukus ateis laikas ir lietuvių kalbai? Pasirinkimo laisvė suponuos laisvę patiems savo valstybę numarinti?
Ar išlaikysime tolerancijos testą?
Kaip epidemija tarp vidutinybių plinta mada išaukštinti save, niekinant iškilių žmonių nuopelnus arba ryškinant jų būtas/ nebūtas praeities nuodėmes. Menkinamas Vytauto Lansbergio sumanumas ir drąsa, akivaizdžiai pademonstruoti Sąjūdžio laikais.
Randama priekabių užsipuldinėti garbiausius tautos moralinius autoritetus, tokius kaip Justinas Marcinkevičius. Rūta Vanagaitė vos ne išdaviku nori paversti Adolfą Ramanauską-Vanagą. Tarsi atsitiktinai, prieš pat valstybės atkūrimo šimtmečio jubiliejų,paskelbiami abejotinuose KGB sąrašuose „atrasti“ žymių menininkų vardai ir t.t.
Kai bus pašalintas Revų kaime žuvusiems kariams pastatytas paminklas, žirinovskiai tikrai pasinaudos proga tarptautinėje viešojoje erdvėje išvadinti lietuvius kapų niekintojais ar vandalais. Visa tai vyksta labai suintensyvėjusio informacinio karo metu. Kam tai naudinga?
Nebijokime daryti tai, ką turime daryti, nebijokime sakyti tiesą ir turėti drąsos atkirčiui priešiškai propagandai. Su sąlyga, jeigu turime pagrįstų argumentų savo poelgiams apginti tarptautinės teisės ir visuotinai priimtos moralės nuostatų pagrindais.
Ar šiuo konkrečiu paminklo kariams atveju turime? Ar nebūsime pasmerkti ne tik rusų valdžios ir tautos, bet ir tarptautinės visuomenės? Radikalumu jau norime pralenkti ir komunistus, palikusius Karmėlavoje stovėti paminklą prezidentui Antanui Smetonai ir dar keturiose Lietuvos vietose paminklus Vytautui Didžiajam.
Esame pasaulio stebimi, deklaruojame žmogaus teises ir laisves. Ar išlaikysime tolerancijos testą vertindami mūsų žemėje žuvusių lenkų, rusų, vokiečių ir kitų tautybių žmonių atminimą?
Dr. Kazimieras SVENTICKAS