Ar tiesa, kad, atėjus žiemai ir iškritus gausesniam sniegui, staiga išauga didesnio pravažumo, keturių varančiųjų ratų automobilių paklausa? „Valstiečių laikraščiui“ apklausus automobilių pardavėjus, nuomonės išsiskyrė. Naudotais automobiliais prekiaujantys verslininkai teigė, kad iš tiesų žiemą smarkiai išauga visureigių paklausa. Tuo metu naujų automobilių prekybos atstovybių atstovai tikino nejaučiantys jokio skirtumo.
Perka nuolaidas
Japoniškų „Subaru“ automobilių, garsėjančių tuo, kad beveik visi modeliai turi keturis varančiuosius ratus, atstovybės „JMA Centras“ vadovas Vykintas Kezys tikino nepastebintis sezoniškumo įtakos prekybai. „Kita vertus, sunku daryti išvadas, kai per mėnesį parduodama apie 20 automobilių. Liepą parduodame 18, o gruodį – 22 automobilius, ar čia jau galime kalbėti apie žiemos įtaką?“ – šypsosi pašnekovas.
V.Kezio įsitikinimu, didžiausią įtaką pardavimų rezultatams daro ne metų laikas ar kiti veiksniai, bet siūlomos nuolaidos. „Gera nuolaida turi dešimt kartų didesnį poveikį prekybai nei pati atšiauriausia žiema“, – teigia pašnekovas.
Anot jo, Lietuvoje ne tik automobilių versle susiklostė keista situacija, kai visi perka ne daiktą, bet jam taikomas nuolaidas: „Šiuo metu savo automobilių kokybe mes pralenkiame lietuvišką norą pirkti pigiai.“
Kita vertus, jis pripažino, kad ankstesniais metais iš tiesų prieš žiemą sulaukdavo kiek daugiau pirkėjų: „Matyt, todėl, kad ir žiemos būdavo rimtesnės, ir rinkoje nebuvo tiek daug modelių su visais varančiaisiais ratais. Dabar tokius „pseudo“ visureigius gamina kas tik netingi. Todėl prieš perkant reikėtų rimtai įsigilinti, ar iš tiesų gausi tai, ko nori.“
Pasaulinė tendencija
Didžiausios šalyje naujų automobilių pardavėjos, bendrovės „Inchcape Motors“, rinkodaros vadovė Justė Šataitė taip pat teigė, kad jų parduodamiems skirtingų markių ir modelių automobiliams žiema įtakos neturi. „Negaliu teigti, kad žiemą pirkėjai renkasi transporto priemones tik su visų varančiųjų ratų sistema arba kad žiemą labai padaugėja tokių pirkėjų. Tokio sezoniškumo tikrai nėra. Automobilis yra tokia prekė, kurią pirkėjas renkasi iš anksto apgalvodamas, kokios markės ir komplektacijos jis turi būti“, – kalba ji.
Anot jos, kartu negalima nuneigti, kad vis daugiau parduodama automobilių su visais varančiaisiais ratais – pasaulinė mada neaplenkė ir Lietuvos. Pernai mūsų šalyje didesnio pravažumo automobilių rinka, palyginti su 2016-aisiais, ūgtelėjo net 33 procentais. 2016 metais rinkos pokytis sudarė 30 procentų, o 2015 metais – 14 procentų.
J.Šataitė teigia, kad, pirkdami SUV tipo automobilį, klientai vis dažniau pageidauja, kad jis turėtų visų varančiųjų ratų sistemą: „Pas mus vis dar pakanka sniego žiemą ir iš pripustytų kiemų neretai tenka išvažiuoti naudojantis visų ratų galia.“
[caption id="attachment_69138" align="alignnone" width="650"] Justė Šataitė[/caption]Priežasčių, kodėl populiarėja miesto tipo visureigiai, yra be galo daug ir įvairių. Vienus labiau traukia praktinės savybės – jie turi visus lengviesiems automobiliams būdingus privalumus, lengvai valdomi, erdvūs ir palyginti nebrangūs. Kitus pirkėjus rinktis SUV tipo automobilį skatina daugiau emocinės priežastys: didesnė transporto priemonė atrodo solidesnė, patikimesnė, žmonėms patinka aukštesnė sėdėsena.
BMW automobilių atstovybės, bendrovės „Krasta Auto“, rinkodaros vadovės Augustės Miliūtės-Zinkevičienės teigimu, keturių varančiųjų ratų BMW su „xDrive“ sistema pardavimui metų laikas neturi jokio poveikio. „Kita vertus, dabar mes daugiausia parduodame X serijos modelių, kuriuose „xDrive“ sistema yra standartinė“, – sako ji.
Išgraibsto akimirksniu
Naudotų automobilių prekyba užsiimantis verslininkas Vismantas Baršys, kurio įmonei priklausančioje aikštelėje pirkėjams siūloma apie 150 automobilių, kalbėjo priešingai – atėjus žiemai tiesiog šluote iššluojami automobiliai su visais keturiais varančiaisiais ratais.
„Pavasarį, nutirpus sniegui ir pašvietus saulutei, išauga susidomėjimas galingais, sportiniais automobiliais. O žiemą visi galvoja, kaip reikės užvažiuoti į kalnelį prie namų ar nukakti į sodybą, todėl dairosi didesnio pravažumo modelių. Pavasarį mes juokais vadiname BMW, o žiemą – „Subaru“ sezonais“, – geros nuotaikos nestokoja pašnekovas.
Iš visų jo turimų maždaug pusantro šimto mašinų, apie 20 būna visais keturiais varančiaisiais ratais. Žiemą jos akimirksniu išgraibstomos. Pirkėjai, kurių daugumą sudaro Lietuvos gyventojai (nors pasitaiko ukrainiečių, baltarusių) dažniausiai dairosi Q serijos „Audi“, „Subaru Outback“, „Škoda Yeti“ ir BMW xDrive modelių.
Aktualu kaimuose
„Kiekvienos žiemos pradžioje pastebime išaugusį automobilių su keturiais varančiaisiais ratais populiarumą. Vilniečiai ar kauniečiai nejaučia didelių privalumų važiuodami tokiu automobiliu, tačiau priemiesčių bei kaimiškų vietovių gyventojams tai gali būti lemtingas veiksnys sprendžiant, ar pavyks išvažiuoti iš namų“, – teigia automobilių skelbimų portalo „Autogidas.lt“ projekto vadovas Nerijus Paketūras.
Be to, vis daugiau žmonių persikelia gyventi į priemiestį, sodų bendrijas, kur privažiavimas yra prastesnis.
N.Paketūras priduria, kad vien automobilio transmisija neužtikrina gero pravažumo – didžiulės įtakos turi ir jo prošvaisa bei padangos. Todėl net keturiais varančiaisiais ratais varomi, tačiau prastomis padangomis „apauti“ modeliai dažniausiai nuvažiuoja ne ką toliau nei turintieji vos du varančiuosius ratus.
Biudžetas – svarbiausia
Norintiesiems atnaujinti šeimos automobilių parką keturių varančiųjų ratų modeliu N.Paketūras pataria apsispręsti dėl biudžeto – jis yra svarbiausias kriterijus.
„Į automobilio pirkimo biudžetą įeina ne tik skelbime nurodyta kaina. Reikia papildomai turėti pinigų būtiniausiam remontui, draudimui, registracijai, galbūt – padangoms. Visas šis komplektas kainuoja nuo 500 eurų (skysčių ir filtrų keitimas bei naujas akumuliatorius gali kainuoti apie 150 eurų, padangos 200–300, o privalomasis civilinės atsakomybės draudimas su registracija – dar bent 100)“, – teigia pašnekovas.
Ši suma gali gerokai išaugti, jei įsigyjamas prastos techninės būklės automobilis, kuriam reikia keisti ne tik alyvą, bet ir pakabos detales, variklio ar transmisijos komponentus. Tuomet, kaip teigia rinkos ekspertas, norint pradėti naudotis automobiliu teks investuoti keturženklę sumą.
Tad jeigu automobiliui galite skirti, pavyzdžiui, 5 000 eurų, skelbimuose reikėtų apsiriboti automobiliais, kainuojančiais 4 500 eurų. Specialistas juokauja, kad jei 500 eurų būtinam remontui ir neprireiks (pavyzdžiui, įsigyjamas automobilis jau turės geras padangas ar nereikės keisti akumuliatoriaus), liks pinigų naujo pirkinio šventei.
Tūkstančiai modelių
Peržvelgus skelbimų portalus matyti, kad šiuo metu Lietuvoje siūlomi keli tūkstančiai keturių varančiųjų ratų pavarą turinčių automobilių. Vyrauja „Audi“, „Nissan“, „Volvo“ markių modeliai.
Tokio tipo automobilius N.Paketūras dalija dar į dvi dalis: visureigius ir nevisureigius. Pirmieji turi didelę prošvaisą – atstumą nuo žemės iki žemiausios kėbulo dalies, blokuojamus diferencialus ir kitas bekelėje padedančias sistemas. Nevisureigiai – dažniausiai sedanai ar krosoveriai, turintys nedidelę prošvaisą ir neturintys diferencialų blokavimo galimybės.
„Su kai kuriais 4WD transmisiją turinčiais automobiliais – „Jeep Grand Cherokee“, „Land Rover Discovery“, „Toyota Land Cruiser“ ir panašiais – pasieksite net pačią atokiausią sodybą. Jie – tikri visureigiai. O kai kurie keturių varančiųjų ratų modeliai – „Audi A4“, BMW 3 ar „Volkswagen Golf“ – suteikia stabilumo slidžiuose keliuose ir lengviau įveikia nedideles kliūtis, tačiau dėl mažos prošvaisos gausiai apsnigti miško keliai ar net lengva bekelė jiems gali tapti neįveikiama kliūtimi“, – sako automobilių specialistas.
Todėl kitas žingsnis nustačius biudžetą – išsirinkti konkretų automobilio tipą. Visureigis padės pasiekti atokiausius kampelius, tačiau jo apetitas degalams – didelis, o ir eksploatacija brangesnė. Be to, visureigio kaina, palyginti su tais pačiais metais pagamintu keturių varančiųjų ratų krosoveriu, yra didesnė. Sedaną ar hečbeką su keturiais varančiaisiais ratais kur kas maloniau valdyti ne žiemos sąlygomis, jis galimai bus komfortiškesnis ir ekonomiškesnis, tačiau net ir važiuojant į žiemos ralį gali tekti nusivilti jo pravažumu.
Kaip ir visose srityse, taip ir pravažumo lenktynėse yra kompromisų: bekelės specialistų vertinamų visureigių, kurie nėra brangūs ir pasižymi puikiomis savybėmis prastuose keliuose. Tai – prieš keliolika metų pagaminti „Nissan X-Trail“ ar „Subaru Forester“. Daug komforto tokiuose modeliuose nėra, tačiau tarpinio varianto (tarp bekelės monstro ir hečbeko) funkciją jie atlieka puikiai.