Ketvirtį amžiaus girdėdami tik pažadus, kad kelio Virbalis–Žalioji 4 kilometrų atkarpa bus išasfaltuota, Vilkaviškio rajono Šiaudiniškių, Švitrūnų, Gudkaimio ir dar 10 aplinkinių kaimų gyventojai kelyje surengė protesto akciją. Nuo Virbalio iki Šiaudiniškių kryžkelės piketo dalyviai surikiavo apie 300 automobilių ir pareikalavo valdžios, kad „Pažadų kelias“ pagaliau būtų išasfaltuotas.
Trūko kantrybė
Susirinkę Šiaudiniškių kaimo bendruomenės žmonės teigė, kad šiuo duobėtu keliu vien tik iš jų kaimo kiekvieną dieną į darbus važinėja per 80 žmonių. Į Šiaudiniškių kaimo pradinę mokyklą mokinukus suveža trys mokykliniai autobusiukai.
„Pas mus gyvena nemažai jaunų šeimų, turime pradinę mokyklą, kaimas tikrai nemirštantis. Pas mus statosi arba perkasi šeimos namukus. Bėda ta, kad kaime negyvena nė vienas valdininkas. Šiuo atveju visi tikriausiai seniai važinėtų asfaltuotu keliu.Visi esame paprasti žmonės, išsilavinę, bet dirbame eilinius darbus“, – guodėsi Šiaudiniškių kaimo bendruomenės pirmininkė Irena Senkienė.
Pažadų kelyje nusidriekė kilometrinė automobilių eilė – apie 300 mašinų, tarp jų – katafalkas. R. Kazakevičienės nuotr.
Anot jos, kur tik jie kreipiasi, visur atsimuša kaip į sieną, todėl jų kantrybė baigėsi. „Mes paskaičiavome, kiek per metus sumokame mokesčių. Jei leistų jų nemokėti, išasfaltuotume kelią patys“, – išeitį siūlė ji.
Jai pritarė Šiaudiniškių seniūnaitė Eglė Kazakevičienė. „Mūsų žmonės jau pavargo laukti. Norime, kad valdžia ir Lietuvos automobilių kelių direkcija daugiau nežaistų“, – žmonių lūkesčius išsakė E.Kazakevičienė ir pridūrė, kad viena iš darbų vilkinimo priežasčių – nuolat besikeičiantys atsakingi direkcijos darbuotojai. Kiekvienąkart, kai jie kreipdavosi į Lietuvos automobilių kelių direkciją (LAKD), jiems tekdavo bendrauti vis su kitu valdininku.
Šiaudiniškių kaimo bendruomenės žmonės tikėjosi, kad atvyks kas nors iš LAKD ir paaiškins situaciją. Deja, anot E.Kazakevičienės, dėl to, kad LAKD netesi savo pažadų, turėjo raudonuoti Seimo narys Algirdas Butkevičius ir Vilkaviškio rajono meras Algirdas Neiberka.
Šiaudiniškių bendruomenės pirmininkė I. Senkienė (pirma iš dešinės) ir seniūnaitė E.Kazakevičienė (antra iš dešinės) Seimo nariui A.Butkevičiui ir Vilkaviškio rajono merui A.Neiberkai rodė iš LAKD gautą laišką, informuojantį, kad jie susitikime su gyventojais nedalyvaus. R. Kazakevičienės nuotr.
Šliaužia „pilvais“
Prie protestuotojų prisijungė ir buvęs ilgametis Vilkaviškio rajono gamtosaugininkas Vytautas Akucevičius. „Aš buvau gal dešimtmetis, kai tekdavo kiekvieną dieną po du kartus pėstute eiti šiuo keliu su puskibiriu pieno rankoje. Mano motina buvo gavusi ganyklą prie upelio, toli nuo namų, todėl reikėjo pagelbėti“, – gyvus 1945–1946 m. prisiminimus pabėrė V.Akucevičius.
Jo teigimu, tuo metu kartais koks karinis sunkvežimis prariedėdavo ar kokia padvada pasirodydavo, nes lengvųjų mašinų nebuvo. „Kelias pradėjo blogėti tada, kai atsirado daugiau transporto. Per 70 metų jis labai nedaug pasikeitė. Tiek, kad iškasti grioviai, gal dar plonas sluoksnis žvyro užpiltas, bet niekas iš esmės jo netvarkė“, – teigė vietos gyventojas.
Anot buvusio gamtosaugininko, per 17 metų, kai jis gyvena Šiaudiniškiuose, jau trečią mašiną baigia sulaužyti, nes jam dažnai reikia važiuoti į Virbalį nusipirkti duonos. Vietos žmonės prašė nors sudaryti jiems galimybę važinėti visuomeniniu transportu. Jei eitų autobusas, jie pataupytų savo mašinas. V.Akucevičiaus teigimu, už mašinos paruošimą techninei apžiūrai šiemet jam teko pakloti beveik 700 eurų, nes buvo visiškai sumalta važiuoklė. Žmogus aiškino, kad taip gadina mašinas visi, kuriems tenka važinėti keliu Virbalis–Žalioji. „Kai pavasarį ar rudenį palyja, čia mašinos „pilvu“ šliaužia“, – sakė šiaudiniškis.
Jo duomenimis, kelio projektas buvo parengtas apie 1987–1988 metus. „Aš tuos projektus pats pasirašydavau. Jis visą tą laiką kažkur dūlėjo stalčiuose“, – susirinkusiesiems pasakojo V.Akucevičius.
Savo pastebėjimus dėl šio kelio išsakė ir Virbalio bei Žaliosios parapijų klebonas Gediminas Marcinkevičius. Anot klebono, jau 10 metų jis vargsta važinėdamas šiuo keliu ir jau 10 metų girdi vien tik pažadus, kad kelias bus išasfaltuotas.
Klebonas Gediminas Marcinkevičius. R. Kazakevičienės nuotr.
„Šių metų rugpjūtį Vilkaviškio rajono meras man pažadėjo, kad rugpjūčio 20 dieną kelio darbai prasidės. Už kelių dienų jau spalio 20 diena. Du mėnesiai praėjo. Jokių darbų nei girdėti, nei matyti. Tai nors bent kartą per savaitę šį kelią galėtų kas nors pagreideriuoti, vis būtų šis tas“, – tikino Virbalio ir Žaliosios parapijas aptarnaujantis dvasininkas ir pridūrė, kad praėjusią savaitę, kai prilijo, buvo beveik neįmanoma keliu važiuoti.
Atsakomybės neprisiima
Vilkaviškio rajono savivaldybės administracijos direktoriusVitas Gavėnas teigė, kad šis kelias priklauso LAKD ir savivaldybės administracija negali skirti pinigų jam asfaltuoti. Savivaldybė teikia tik prioritetus LAKD, kuriuos žvyrkelius reikėtų asfaltuoti.
Pernai buvo žadėta šiemet pradėti kelią asfaltuoti, bet LAKD savivaldybės administracijai pranešė, kad juos „pavedė“ projektuotojai, todėl projekto įgyvendinimas vėluos.
Vilkaviškio rajono meras A.Neiberka apgailestavo, kad nė vienas LAKD atstovas neatvyko susitikti su žmonėmis, neprisiėmė atsakomybės už gyventojams duotus pažadus. Mero teigimu, nors šis kelias nėra savivaldybės turtas, bet jis yra jų rajono kelias, todėl jam ne mažiau rūpi. Darbai, kurie turėjo prasidėti rugpjūčio 20-ąją, nepradėti, todėl rajono vadovas paragino Šiaudiniškių bendruomenės atstovus vėl važiuoti į Vilnių ir tartis.
V.Gavėno teigimu, iš viso Vilkaviškio rajono savivaldybei priklauso 1 090 km kelių, iš jų apie 850 km – žvyrkeliai. Finansavimas atkeliauja iš įvairių šaltinių. Lėšų gauna iš Kelių priežiūros ir plėtros programos, dalyvaujama Europos Sąjungos projektuose. Taip pat dvejus metus iš rajono biudžeto skiriama pinigų žvyrui pirkti. Šiemet žvyro nupirkta už 40 tūkst. eurų. Seniūnijoms jis paskirstomas pagal kelių ilgį ir gyventojų skaičių, o jie jau susitaria su ūkininkais, kad šie žvyrą parvežtų, išpiltų ant kelių ir išlygintų. Taip nors kiek pagerinama žvyrkelių būklė.
„Visi norėtume, kad keliai būtų asfaltuoti. Šiemet, be tų 40 tūkst. eurų žvyrui, savivaldybė prisidėdama prie kelių tvarkymo dar skyrė 300 tūkst. eurų. Pagal biudžetą tai nemaži pinigai“, – aiškino V.Gavėnas.
R. Kazakevičienės nuotr.
Pažadai nebus popieriniai
Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius žada, kad iki šios Vyriausybės kadencijos pabaigos 2020 m. rudenį bus ištesėtas pažadas per 4 metus išasfaltuoti 1 654 km žvyrkelių. Tokius pažadus ministras išsakė Seimo Ekonomikos komitete.
Pasak J.Narkevičiaus, vien kitais metais šalyje asfaltu bus padengta apie 500 km žvyrkelių. Per trejus pastaruosius metus jų išasfaltuota apie 1 100 km. „Tai labai rimtas iššūkis. Iki kadencijos pabaigos pasitempsime“, – tvirtino ministras.
Parlamentarams J.Narkevičius tikino, kad šiemet bus išasfaltuota 383 km žvyrkelių. 2017 m. jų buvo išasfaltuota 445 km, o pernai – 270 km. Šių metų Kelių plėtros ir priežiūros programoje žvyrkeliams numatyta 109,3 mln. eurų, iš jų 99,3 mln. eurų – valstybinės reikšmės žvyrkeliams.
Kompetencijos stoka
Algirdas Butkevičius, Seimo narys, frakcijos „Lietuvos gerovei“ narys
Šis kelias į Žvyrkelių asfaltavimo programą buvo įtrauktas dar 2015 m. pabaigoje, bet paskui vyko Seimo rinkimai, keitėsi Susisiekimo ministerijos vadovai, taip ir liko viskas tik projektuose, nes nauja Vyriausybė programą sustabdė. Taip tik prarado laiko ir papiktino žmones.
Remiantis pirmine programa, šis kelias turėjo būti išasfaltuotas 2018 m. Atėjus vadovauti žmonėms, kuriems trūksta kompetencijos ir kurie neturi reikiamo inžinerinio išsilavinimo, prasidėjo įvairios diskusijos, kurios nieko gero nedavė.
Nuolat LAKD klausiu, kada ir kurie keliai bus asfaltuojami. Pateikė net lenteles, bet aišku, kad ne jos lemia, o tai, kad nebuvo laiku parengti projektai. Juos parengti turėjusi įmonė vargu ar turėjo žmogiškųjų išteklių aprėpti visus projektus, kurių konkursus laimėjo. Todėl projektai parengti ne visai tinkamai, dėl kai kurių ekspertai surašė labai neigiamas išvadas. Daug pastabų pareikšta ir šio kelio rekonstrukcijos projektui. Nors pagal sutartį projektavimas turėjo būti baigtas iki balandžio 24 d., bet jis iki šiol neužbaigtas. Dabar ketinama tik iki spalio pabaigos paskelbti viešųjų pirkimų konkursą asfaltavimo darbams.
Lėmė subjektyvios priežastys
Evaldas Tamariūnas, LAKD Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus komunikacijos vadybininkas
Kelio Nr. 5112 Virbalis–Žalioji ruožas nuo 0,532 km iki 4,278 km yra įtrauktas į Valstybinės reikšmės 2018–2020 m. žvyrkelių asfaltavimo programą. Įgyvendinimo terminas užsitęsė dėl projektavimo darbų. Šiuo metu projektas taisomas pagal ekspertų pastabas. Ekspertizės aktas turėtų būti gautas šią savaitę. Tuomet Kelių direkcija operatyviai – per spalį ketina inicijuoti rangos darbų pirkimą pagal šį projektą. Ruožas turėtų būti išasfaltuotas iki 2020 m. pabaigos.
Vyriausybės 2017–2020 m. programoje numatyta išasfaltuoti 1 654 km žvyrkelių. Per Vyriausybės programos įgyvendinimo laikotarpį faktiškai (iki 09 30) jau išasfaltuota 977 km valstybinės reikšmės žvyrkelių.
2017 m. vykdant Žvyrkelių asfaltavimo programą, buvo fiksuotas atsilikimas nuo Vyriausybės programoje numatyto plano 150 km, 2018 m. – 67 km. 2019 m. pagal Vyriausybės programą buvo numatyta išasfaltuoti 335 km.
Atsilikimas susidarė dėl rangovų vėlavimo atlikti darbus. LAKD 2018 m. rangovams dėl vėlavimų atlikti darbus priskaičiavo 2,78 mln. eurų delspinigių. Vėlavimai susidarė ir dėl rangovų atsisakymo vykdyti darbus (pvz., UAB „Kamesta“ ir UAB „Žemkasa“), taip pat dėl nuo rangovų nepriklausančių aplinkybių, pvz., archeologinių radinių.
Kadangi didžioji dalis projektų yra tęstiniai ir iš vienų kalendorinių metų persikelia į kitus, programos įgyvendinimas nėra vertinamas kalendoriniais metais. Asfaltavimo darbai gali būti vykdomi nuo kovo 15-osios iki gruodžio 15-osios, tačiau viešųjų pirkimų konkursai vykdomi visus metus.