Ar pedagogo vasaros atostogos turėtų būti braškių lauke pliaupiant lietui, su guminiais batais, vabzdžiais, lendančiais iš po krūmų, ir pabudimu vos auštant? „Neturėtų, – teigia Simno specialiosios mokyklos mokytojas Arūnas Narauskas, jau antrą vasarą iš eilės išvykstantis mėnesiui dirbti į užsienį. – Neturėtų taip būti, bet juk negalima aimanuoti. Todėl pasiraitoju rankoves ir bandau gyvenime kažką keisti.“
Mokytojas nuo gimimo
A.Narauskas juokauja, kad mokytoju dirba beveik nuo gimimo, tačiau savo pasirinkimu nė karto neabejojo.
„Mano močiutė visada sakė, kad privalau būti mokytojas. Juo tapau būdamas dar tik septyniolikos ir jau dvidešimt trejus metus dirbu Simno specialiojoje mokykloje. Tai beveik nuo pat gimimo“, – šypsosi jis.
Mokytojas nuo pat darbo pradžios mokykloje, tuo metu dar Simno internate, vadovauja savo įkurtai teatro studijai „Runa“. Vaikai teatro studijoje labai skirtingi ir įvairūs – beveik visi turi specialiųjų poreikių.
Paklaustas, ar „Runos“ pavadinimas pasirinktas dėl paties vardo, A.Narauskas paaiškina tikrąją versiją.
„Runose gali pamatyti likimą, įžiūrėti kažką gilaus. Tuose vaikuose galima įžvelgti ir talentą, ir jų likimus. Todėl ir sugalvojome pavadinti teatro studiją „Runa“, – pasakoja pedagogas.
Simno specialiosios mokyklos teatro studijoje vaidina ne tik vaikai, bet ir suaugusieji. Jie gyvenimo be teatro neįsivaizduoja. Arūnas atskleidžia, kad jo teatro studija didžiausia Lietuvoje – vaidina net 26 artistai.
„Ji yra nedaloma, todėl kartais neišeina dalyvauti kai kuriuose konkursuose. Mes pasirinkome tokį kelią – jau geriau vaidina visi negu tik dešimt išrinktųjų. Pats rašau kūrinius, dabar dažnai adaptuojame žymias skandinavų pasakas. Kai kurie žmonės tiesiog parašo man ir pasiūlo statyti kažkokius kūrinius. Remiuosi jais, bet adaptuoju savaip, pridedu naujų rolių tam, kad visi turėtų vaidmenis“, – teatro studijos specifiką atskleidžia A.Narauskas.
Vokietija–Lietuva–Norvegija
Arūnas mėgsta savo darbą, tačiau pripažįsta, kad mokytojų ir kitų švietimo srities darbuotojų algos nėra itin didelės. Dėl šios priežasties mokytojas apsisprendė papildomai padirbėti užsienyje – pernai pasirinko šampūnų įmonę Vokietijoje, o šiais metais – braškių laukus Norvegijoje.
Pedagogas tvirtina, kad nėra linkęs dejuoti, ir mano, jei žmogui kažko trūksta, jis turi nebijoti priimti lemtingą sprendimą ir papildomai užsidirbti.
„Praeitais metais dalyvavau vienoje televizijos laidoje kartu su ekonomiste Aušra Maldeikiene. Ji sakė, kad mokytojas per atostogas turi gulėti prie ežero, skaityti knygas ir ilsėtis. Vėliau, kai sužinojo, jog buvau Vokietijoje, paklausė, ar tokios atostogos man normalios. Ne, nenormalios. Bet ką padarysi? Imi ir bandai kažką keisti. Manau, tie, kurie valdžioje, turėtų susirūpinti, kad mokytojams neprireiktų tokių atostogų“, – prisipažįsta Simno specialiosios mokyklos pedagogas.
Arūnas atvirauja, kad darbas Vokietijoje pernai buvo sunkus. Dirbti pradėdavo pusę septynių ryte, o baigdavo pusę šešių vakare. Visi gyveno kambarėliuose po keturis ir miegojo dviaukštėse lovose.
Šiais metais A.Narauskui taip pat siūlė grįžti į Vokietiją, tačiau jis pasirinko Skandinaviją: „Esu Lietuvos Raudonojo Kryžiaus narys ir mes bendradarbiaujame su šia organizacija Norvegijoje. Kai kurie nariai žinojo, jog ieškau vasarai darbo, ir pasiūlė atvykti į Norvegiją. Ir keturi Raudonojo Kryžiaus nariai iš Simno išvyko į Norvegiją laimės ieškoti“ (juokiasi).
Kartu su juo vyko simniškis Deivydas Bardzilauskas, Simno Raudonojo Kryžiaus vadovė ir buvusi Simno specialiosios mokyklos direktorė Elena Dainauskienė bei tos pačios mokyklos logopedė Rimutė Cibulskienė.
„Keturi raudonkryžiečiai (trys iš jų pedagogai) išvažiavo į skandinaviškus braškynus ir mėnesiui patapo „braškinių brigada“, kaip aš mėgstu vadinti“, – su humoru dėsto pašnekovas.
Iššūkiai svetimoje šalyje ir darbas nuo ankstaus ryto
Arūno klausiu, koks buvo pirmas vaizdas, atvykus į kaimelį, kuriame turėjo gyventi tris savaites.
„Gyvenome kempinge. Kai pirmą kartą pamačiau, jog tokioje šalyje kaip Norvegija gali būti tokios sąlygos, šiek tiek išsigandau. Šimtui penkiasdešimčiai žmonių skirta viena skalbyklė, viena viryklė. Maži kambarėliai, dviaukštės lovos. Aš iš mūsų komandos turbūt labiausiai išsigandau tos vietos, maniau, kad gyventi bus nesaugu, nepatikima“, – įspūdžiais dalijasi mokytojas.
Jis pasakoja, kad visiems reikėjo minti keturis kilometrus iki darbo vietos. Tiek moterys, tiek vyrai į darbą vykdavo dviračiais, bet keliai itin siauri, statūs ir važiavimas reikalavo fizinių jėgų.
Darbą Norvegijoje lietuviai ir kiti pradėdavo penktą ryto, keldavosi ketvirtą, todėl, anot pašnekovo, trūko miego. Dėl šalto ir vėlyvo pavasario braškių derlius šiemet mažesnis nei anksčiau, todėl ir uogų skynimas baigdavosi dar iki vidurdienio.
Arūnas prisipažįsta, kad turėjo laisvo laiko – galėjo ir pažvejoti, ir pasigrožėti Norvegijos vaizdais, tačiau kartu su kolega Deivydu susirado papildomo darbo ir kalnuose tvėrė tvorą arkliams.
Paklaustas, kas buvo sunkiausia, pedagogas nedvejoja: „Ankstus kėlimasis, važiavimas, darbas ant kelių. Visą laiką puolė mašalai, lįsdavo į ausis, nosį. Sunku buvo dirbti per liūtį. Priešpaskutinę dieną prisiminiau lietuvišką filmą „Tadas Blinda“. Ten viename epizode vyrai per smarkų lietų riša javus. Taip ir mes dirbome – išsipili vandenį iš kaliošų ir skini toliau.“
„Wi-Fi“ ryšys veikė tik viename ruože, todėl, kaip pasakoja A.Narauskas, reikėdavo atrasti tinkamą vietą, nes norėjosi sekti naujienas gimtojoje šalyje, palaikyti ryšį su tėvyne.
Lietuviškų patiekalų ilgesys
Klausiu Arūno, ko per tą nepilną mėnesį, be artimųjų, pasiilgo iš Lietuvos. Atsakymas – labai tradicinis ir lietuviškas.
„Cepelinų ir šaltibarščių“, – juokiasi jis. Simno specialiosios mokyklos pedagogas prisipažįsta, kad braškių niekada per daug nemėgo, todėl ir dirbdamas laukuose paragavo vos kelias. A.Narauskas tikina, jog ryte dažniausiai nieko nevalgydavo, nes nespėdavo.
„Vežėmės lietuviškos mėsos, lašinių. Jų ilgam pakako. Artimiausia parduotuvė buvo už 7 kilometrų, todėl reikėdavo minti. Mums pasisekė, nes mus lankydavo draugai norvegai, jie atveždavo maisto. Norvegijoje nemačiau nei varškės, nei grietinės, nei juodos duonos – gerai, kad buvome nusivežę du kepalus, todėl draugiškai dalijomės“, – apie maistą Norvegijos kempinge pasakoja pašnekovas. Ir priduria, kad vieną popietę kolegės Elena ir Rimutė pagamino lietuviškų šaltibarščių, kuriais pakvipo visa stovyklavietė.
A.Narauskas pastebi, kad Norvegijoje maisto kainos panašios kaip ir Lietuvoje. Tik labai brangus alkoholis, cigaretės. Pati šalis, jo nuomone, yra labai graži ir nenuvylė – nors ir su kaliošais bei mašalais pašonėje.
„Manęs klausė: ar nesunku buvo iškeisti kasdien nešiojamą kostiumą į darbinę aprangą? Ne, nesunku. Tiesiog trumpam persijungi ir darai kažką, kad pagerintum savo gyvenimo sąlygas. Darbo užmokestis yra toks, koks yra, ir kiekvieno pasirinkimas yra arba gyventi tik iš to, arba bandyti kažką veikti. Gėdos visiškai nejaučiu. Aš tik gėdyčiausi vogti ir prašyti išmaldos, tačiau ne dirbti“, – atvirauja teatro studijos „Runa“ vadovas.
Pailsėti žada lietuviškame pajūryje
Klausiu pašnekovo, ar dar suspės šiais metais pailsėti kaip tikras mokytojas. Atsako, kad suspės, nes kartu su viena drauge iš Amerikos vyks į Jūros šventę Klaipėdoje. „Visi keikia lietuvišką jūrą, bet man patinka. Ta atmosfera, žmonės, atostogų nuotaika. Man ir pati Lietuva labai graži“, – sako A.Narauskas.
Jis priduria, jog kai parskrido iš Norvegijos, iškart sulaukė kelių skambučių dalyvauti Alytaus rajono renginiuose ir vėl įsiliejo į kultūrinį gyvenimą. Netrukus mokytojas privalės grįžti į darbą, nes vykdo projektą su mokiniais, kurie baigė Simno specialiąją mokyklą.
Paklaustas, ar kitais metais žada važiuoti į užsienį ir vėl pasiraitoti rankoves darbui, pašnekovas linksi galvą: „Taip, žinoma. Aš nenusivyliau, neišsigandau, darbas nesutrikdė manęs. Žinau, kad kai kurie mokytojai atostogauja kalnuose ar šiltuose kraštuose, o kai kurie skina braškes arba pakuoja šampūnus. Seniau sakydavau, kad jau aš tai tikrai nevažiuosiu į užsienį uždarbiauti, bet požiūris pasikeitė. Ir viskas yra gerai – kiek stengiesi, tiek turi.“
Pabaigoje privalau paklausti, kas sunkiau – mokyti vaikus ar skinti uogas Norvegijos laukuose?
Arūnas susimąsto. „Abu darbai sunkūs. Čia kaip tas palyginimas: ar kilogramas plunksnų, ar kilogramas akmenų daugiau sveria? Skirtumas tas, kad braškių laukai neteikia jokio malonumo. Darbas su mokiniais sunkus, bet jis suteikia džiaugsmo. Mokytojas investuoja į vaikus, ugdo ir, kai mato juos laimingus, džiaugiasi pats“, – apie mokytojo darbą dėsto pašnekovas.
Rūta GINIŪNAITĖ