Ar vienuolės – ypatingi žmonės, šalia kurių
reikėtų vaikščioti pirštų galais, o klausimus užduoti
atsargiai, neliečiant temų tabu? Interviu su seserimi
Emanuele (nuotr.) nuo pirmų minučių sugriauna panašius
stereotipus ir lieka atviras tet a tet tete-a-tete su
išmintimi ir gerumu švytinčia pašnekove. „Dar nesusidėjau
daiktų, žinoma, gaila, kad tenka išvykti. Pamilau Alytų ir jo
žmones, čia prabėgo mano jaunystė ir nemaža dalis gyvenimo.
Vienuolyne duodame paklusnumo įžadus, bet neturime pažado,
kad galėsime visą gyvenimą praleisti vienoje vietoje. Aš
išvykstu į Šv. Elžbietos seserų kongregacijos vienuolyną
Kaune“, – apie savo atsisveikinimą su Dzūkijos sostine,
kurioje praleido 16 metų, sesuo Emanuelė kalba su ta pačia
giedra šypsena. Ji atvirai pasakoja apie savo patirtis ir
mudvi drauge svarstome: kodėl šiuolaikinė visuomenė taip
mažai žino apie vienuolių gyvenimą?
– Sese Emanuele, šiandien tokia beviltiškai pilka gruodžio diena, kad eidama į vienuolyną pagalvojau – kaip Jums, vienuolei, pavyksta išsaugoti gyvenimo spalvas kasdienybėje?
– Tą pilkumą matome visi, bet malda ir ryšys su Dievu leidžia kitaip pamatyti pasaulį ir kiekvieną dieną, net tokią niūrią. Pradedi rytą su malda, tikėjimu, tai yra didelė pagalba. Bet juk normalu, kad kartais ir nuotaika prasta, ir ryte keltis nesinori. Pagalvoju, kiek pasaulyje yra žmonių, kurie kasdien keliasi labai anksti? Netgi važiuoja į darbą į kitą miestą, ir tai yra didelė auka. Štai mano pusseserė vairuoja troleibusą Vilniuje, ji keliasi 2 valandą nakties. Tai girdėdama aš suklūstu ir sakau, kad viskas man yra labai gerai!
– Smalsu, kiek laiko įprastai per dieną praleidžiate maldoje?
– Pagal krikščionišką tradiciją ir savo darbą, bendravimą su žmonėmis, netgi ėjimą – viską galima paversti malda, persunkti gyvenimą tikėjimu. Taip, galima sakyti, kad malda sudaro didžiąją mano dienos dalį, bet tikrai ne visą. Kartais vis tiek atitolsti, tai normalu, visi esame žmonės.
– Ar Šv. Elžbietos seserų kongregacija leidžia vienuolėms turėti pasaulietinę profesiją? Klausiu todėl, kad įdomu, kaip atrandate sau artimą veiklą.
– Taip, seserys gali turėti profesiją, bet ne bet kurią. Jos gali būti socialinės darbuotojos, medicinos seselės, nes tai susiję su vienuolijos charizma – tarnyste ligoniams. Mūsų vienuolynas įkurtas 19 amžiuje, kuris buvo pandemijų, karų laikas, o Šv. Elžbietos seserys slaugė sužeistuosius ir gydė ligonius. Nesu medicinos seselė, bet ir be specialaus išsilavinimo penkerius metus slaugiau močiutes ten, kur dabar išvažiuoju. Kaune mes turėjome prie vienuolyno senelių namus ir globojome seneles moteris. Į mano vietą vienuolyne Alytuje atvyksta sesuo Danielė, kuri baigė socialinį darbą ir dirbs Alytaus hospise.
– Iš kur esate kilusi?
– Iš Vilniaus krašto, Šalčininkų rajono, Butrimonių kaimo. Mūsų kaime stovėjo vadinamieji „alytnamiai“ – apie Alytų tiek ir žinojau. Ir dar važinėjo toks autobusas Šalčininkai–Alytus, dešimt metų gyvenome pačiuose Šalčininkuose. Jaunimui norisi papasakoti apie savo vaikystę, bet pastebėjau, kad man sunku kažką iš jos prisiminti. Pasaulietiškų įspūdžių, kaip į darželį ėjau ar panašiai, beveik ir neišliko. Bet patirtis bažnyčioje prisimenu labai gerai. Mano tėvai giedojo chore, o teta buvo vargonininkė. Lotyniškai nieko nesuprasdavau, bet man, kaip vaikui, labiausiai įstrigo kažkoks šventumo slėpinys. Liko įspūdis visam gyvenimui – lotyniškai giedamos egzekvijos už mirusius „Requiem aeternam dona eis Domine“. Aš vis galvojau: „Kodėl jie tai kartoja, turbūt tai labai svarbi malda?“ Tik paskui sužinojau, kad čia „Amžinąjį atilsį duok mirusiems, Viešpatie“... Vaikystė prabėgo tarybiniais laikais, bet mano šeima visą laiką buvo labai giliai tikinti. Tėvai – paprasti žmonės, tėvelis dirbo melioracijoje, o mama 40 metų buvo paštininkė. Mes, vaikai, mamai padėdavome išvežioti daugybę laikraščių ir žurnalų, tais laikais visi juos skaitė. Turiu trejais metais jaunesnę sesę, dabar ji gyvena Varšuvoje, augina dukrą. Sesers gyvenime taip pat buvo lūžis, kai ji norėjo tapti vienuole. Prisimenu, kai mama atvažiavo pas mane į vienuolyną Vroclave ir pasakė: „Išprotėjo ir antra“… Tokia reakcija buvo tik dėl sesės, o dėl manęs – ne! Už šitą malonę tėveliams esu labai dėkinga. Vienuolyne girdėjau įvairių istorijų, kaip dukras tėvai išvaro iš namų, nes jiems per sunku priimti jų apsisprendimą. Man niekas neprieštaravo, tik vėliau mama prisipažino netikėjusi, kad ištversiu. Tėvelis dar paklausė, kodėl noriu eiti į vienuolyną, juk ten „bus sunku“. Kiek jis pats suprato tą „sunku“, nes aš taip pat tada nieko nesupratau... Žinote, kai man buvo 19 metų ir apsisprendžiau būti vienuole, tada buvau tikresnė savo pašaukimu nei dabar. O nebus dėl savo pašaukimo?
– Kodėl?
– Nes dabar turiu visiškai kitokią gyvenimo patirtį, su kuria gal nelabai tokį sprendimą ir priimčiau. Nesupraskite, kad kažkas buvo blogai. Kaip ir kitose profesijoje, tai jokiu būdu nėra nusivylimas, tiesiog daug išgyventa, suvokta ir supratimas tiesiog kitoks.
– Žiūrint į Jūsų šypseną atrodo, kad esate labai laimingas žmogus, tiesa?
– Stengiuosi būti laiminga. Ne, aš esu laiminga! Negaliu pasakyti, kad turiu kažkokių problemų, bet turėjau svyravimų pašaukime, buvo labai sunku, atrodė, kad neištversiu. Aš meldžiausi ir nebuvau palikta viena, nes turėjau dvasios tėvus, su kuriais visada galėjau pasikalbėti ir atsiremti.
– Sese Emanuele, kažkaip nesusimąsčiau, kad vienuolės pačios pasirenka sau naują vardą. Ar sunkiai radote savąjį?
– Tai labai atsakingas žingsnis, nes vardą juk pasirenki visam gyvenimui. Parašiau daugybę lapelių, ilgai svarsčiau, nes nenorėjau, kad mano vardo neištartų. Kadaise sesėms vardus duodavo net jų neatsiklausę. Kai jos apsivilkdavo abitus ir sužinodavo savo naujus vardus, kartais net pačios jo neprisimindavo. Išeidavo ir klausdavo: o koks mano vardas? Aš pasirinkau Emanuelės vardą, kuris išvertus iš hebrajų kalbos reiškia „Dievas su mumis“. Naują vardą vienuolėms suteikia, kai įvelka į abitą, o po metų noviciato jau duodi amžinuosius įžadus.
– Šiuolaikiniame pasaulyje tai labai keisti dalykai – naujas vardas, Dievo sužadėtinės žiedas, amžinieji įžadai… Jie turi nenusakomos paslapties, tiesa?
– Tikra tiesa. Neseniai sutikau pažįstamo kunigų seminarijos klieriko, kuris priėmė sutaną, auklėtoją. Ji dalyvavo ceremonijoje ir prisipažino verkusi daugiau nei jaunuolio mama. Ši patirtis tikrai yra labai ypatinga, ypač pasauliečiams, nes galbūt mes jau pripratome. Gražu, kad kunigų seminarijoje įšventinimo ceremonija yra vieša, visi mato, kaip klierikai išeina pasaulietiškais drabužiais, o grįžta jau vilkėdami sutanomis. Pas mus, vienuolyne, ceremonija uždara. Niekas jos nemato, net tėvai. Su jais vienuolės susitinka po kelių savaičių, kai jau įpranta vaikščioti su abitu.
– Sunku įprasti?
– Nieko ypatinga, tiesiog turi truputį aukščiau kojas kelti, kad neužsikabintum. Reikia praktikos. Yra tokia patarlė, kad „ne drabužis daro iš manęs vienuolę“, bet pasakysiu, kad ir daro. Man labai patinka nešioti abitą, nes jis yra matomas mano priklausomybės Dievui ženklas. Aš nebijau jo nešioti, man jis labai gražus. Tai – tikėjimo liudijimas, mes abitą nešiojame visą laiką, neturime jokių kitų drabužių.
– O kelias atgal iš vienuolystės į pasaulietinį gyvenimą ar yra?
– Niekas mūsų nelaiko, atėjome savo laisva valia. Būna, kad išeina seserys. Bet nuo amžinųjų įžadų mus gali atleisti tik popiežius, jei sesė dar neturi jų – tada lengviau. Mes duodame tris įžadus, pagal kuriuos gyvename: skaistumo, neturto ir paklusnumo. Savo valią patiki kitam ir jokio pasirinkimo nelieka, nei aš pati atvažiavau į Alytų prieš 16 metų, nei aš pati išvažiuoju…
– Pasiilgsite Alytaus?
– Apie Alytų bus tik nuostabiausi prisiminimai! Pamilau šitą miestą ir jo žmones, čia praėjo mano jaunystė. Tiek meilės ir gerumo patyriau. Pagalvoju, kad pati Dievo apvaizda mane čia atvedė. Atvažiavome 2005 metų vasarą, kai Kaune buvo nuspręsta nebestatyti vienuolyno. Vyskupas Rimantas Norvila svarstė, kad galėtume įsikurti Alytuje. Vyresnioji sesė Jolanta, tuo metu viešėjusi pas vyskupą, pasakojo, kaip jis apsisprendė ir pasiūlė: „Paskambinkime Šv. Kazimiero parapijai!“ Skambutis kunigą Darių Vasiliauską pasiekė vairuojantį, teko šalikelėje sustoti, nes žinia buvo netikėta. Štai tokia istorija. O Alytus, kol aš jame gyvenau, labai pasikeitė, išgražėjo. Ir mūsų vienuolynas įsikūręs labai gražioje vietoje, šalia Sveikatingumo tako. Su sesėmis turime dviračius ir netgi turėjome tokį savo reisą po miestą, pėsčiųjų taku, per Tūkstantmečio tiltą, Pirmąjį Alytų. Man teko malonė, kuri labai praturtino mano gyvenimą Alytuje, nes mane pakvietė vertėjauti įvairiems miesto savivaldybės projektams iš lenkų kalbos. Tai buvo tikra dovana, nors darbas ne iš lengvųjų, kai turi galvoti dviem kalbomis. Visa, ką patyrėme, kiek pažinčių, draugysčių man davė šis užsiėmimas – tai nuostabu! Regis, buvau aktyvi alytiškė, mėgau lankytis įvairiuose miesto renginiuose, bendrauti su žmonėmis, nors yra toks stereotipas, kad vienuolė turi būti užsidariusi namuose, man jaunimas tą patį kartais sako...
– Nepaklausia, pavyzdžiui, ar naudojate išmanųjį telefoną?
– Išmanųjį telefoną vienuolyne Alytuje turime, bet vieną visoms, naudojame, kai prireikia. O kai įstojau į vienuolyną Vroclave, į namus galėjome paskambinti per Velykas ir Kalėdas… Dabar tokių griežtų reikalavimų nebeliko. Nebeateina į vienuolyną ir tokios jaunutės mergaitės, kaip mes kadaise, būdamos 18–20 metų amžiaus, įstojome. Tiesiog pasaulis labai sparčiai keičiasi, nebeliko ir tam tikrų pamatinių vertybių. 1995 metais, kai daviau pirmuosius įžadus, mūsų, jaunųjų sesių, buvo apie pusę šimto, o dabar yra tik penkios. Mažėja pašaukimų. Kartais žiūriu į dabartinį jaunimą ir man taip norisi paliesti jų širdis, bet suprantu, kaip tai yra sunku pasaulyje, kur technologijos valdo, o jie penkių minučių ramiai neišsėdi be telefono...
– Ar gerai jaučiatės šiuolaikinėje visuomenėje?
– Suprantama, kad patinku ne visiems. Atvažiavusi į Alytų dėsčiau tikybą keturiose miesto mokyklose. Tuo metu kaip tik baiginėjau pedagogikos ir teologijos studijas Vytauto Didžiojo universitete. Iš visų mokyklų išėjau, bet iki šiol dirbu Alytaus profesinio rengimo centre, nes man ten geriausiai patinka.
– Kodėl?
– Per 16 metų Profesinio rengimo centre sutikau ir labai daug gerų vaikų, bet pradžioje buvo nelengva. Net direktorius sakė: „Jei bus sunku, mes tikrai ateisim ir padėsim!“ (Juokiasi). Prisimenu savo pirmą pamoką, kai atėjau į konferencijų salę, kurioje laukė 30 vaikinų. Šiandien man tai būtų visiškai kitokia patirtis, bet aš prisimenu ir tai, kaip prieš 16 metų žmonės į mus, vienuoles, žiūrėdavo Alytaus gatvėse... Ne, man tikrai nereikėjo prašyti Profesinio rengimo centro direktoriaus pagalbos! Išmokau bendrauti su tais jaunuoliais, visą laiką jiems kartoju, kad turi dėkoti Dievui už galimybes, kurias duoda šita mokykla. Labai norisi jiems padėti.
– Gal galite padėti ir kitiems, ieškantiems tylos, ramybės, santarvės su savimi advento laiku? Turite kokį receptą?
– Kartais net stebiuosi išgirdusi, kad žmonės puikiai supranta ir jaučia advento prasmę, paprastą kasdienybės rimtį. Neįsivaizduoju, kaip tai turėtų vykti šiame pasaulyje, bet gal tai ir būtų malda? Pavyzdžiui, senovinės rarotų mišios auštant? Nepatikėsite, kai dirbau Šv. Benedikto gimnazijoje, kurios kapelionu buvo kunigas Miroslavas Dovda, kiekvieną advento rytą grodavau rarotų mišiose. Susirinkdavo pilna koplyčia jaunimo 7 valandą ryto, net pipiriukai pirmaklasiai, ateidavo ir mokytojai. Nežinau, ar dabar tai vyksta gimnazijoje, bet rarotinės mišios yra vienas tų išskirtinių advento šviesuliukų. Manykime, kad mums reikėtų daugiau pamąstymo, maldos, bendravimo. Išjungti telefoną, išeiti iš namų su kažkuo susitikti… Man tikėjimas visą laiką buvo svarbus, bet ir aš negimiau abite. Buvo etapas, kai mes su seserimi, būdamos paauglės, labai daug laiko praleisdavome bažnyčioje. Ir aš liudiju jaunimui, kad tą laiką labai vertinu, nesigailiu nė vienos valandos, kurią būdama jauna atidaviau Bažnyčiai. Vienuolynas mane uždegė, atėjau jausdama pašaukimą, bet buvau labai rami ir santūri, o dabar matote kokia esu? Juokauju!
Manau, kad kiekvienam žmogui labai svarbu yra jaustis savo vietoje. Kai buvau vaikas, su vyresniuoju broliu ir seserimi žaisdavome mokyklą. Aš buvau mokytoja ir svajojau tuo metu tapti mokytoja. Kai pradėjau lankyti muzikos mokyklą ir groti vargonais bažnyčioje, jau norėjau užaugusi būti vargonininke. (Ir Alytuje Šv. Kazimiero parapijoje grojau visus tuos metus vargonais ir vadovavau jaunimo choreliui ir suaugusiųjų chorui. Dar norėčiau pasigirti ir padėkoti Alytaus Šv. Kazimiero parapijos tikintiesiems už tai, kad per tuos metus visi bažnyčioje susirinkę giedojome ir šlovinome Viešpatį Dievą kartu, per bendruomeninį giedojimą Eucharistijos Šventimo metu).
O galiausiai atėjo pašaukimas būti vienuole, bet tapau ir tikybos mokytoja, ir Vroclave vargonų mokyklą baigiau. Kartais pagalvoju – nieko sau, juk viskas išsipildė, ko aš gyvenime troškau!
Saulė Pinkevičienė