Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Už milijoną įrengti keltuvai kaimo žmonėms netarnauja

Prieš mažiau nei penkerius metus pėsčiųjų viaduko (perėjos) virš geležinkelio sulaukę Šeštokų miestelio (Lazdijų r.) gyventojai juo džiaugėsi neilgai – jau kuris laikas neveikia abu keltuvai, turintys į 9 metrų aukštį užkelti neįgaliuosius su vežimėliais, sunkiai vaikštančius žmones bei dviratininkus. Mat miestelį geležinkelis dalija į dvi dalis, todėl, norint iš vienos pusės patekti į kitą, dabar vėl tenka eiti pėsčiomis ar važiuoti neįgaliojo vežimėliu daugiau kaip 2 kilometrus.

Palikti likimo valiai

Neprisišaukdami vietos valdžios pagalbos, kad būtų sutaisyti keltuvai, į redakciją vietos žmonių vardu kreipėsi Šeštokų miestelio gyventoja Irena Barčiauskienė. Neįgali moteris pasakojo, kad keltuvai reikalingi ne tik jai, judančiai neįgaliojo vežimėliu, bet ir sunkiai vaikštantiems senyvo amžiaus žmonėms, o tokių šiame miestelyje – nemažai. Taip pat tiems, kurie važinėja dviračiais, jaunoms mamoms, stumiančioms vežimėlius su kūdikiais.

„Mes Šeštokuose ilgai kovojome dėl pėsčiųjų perėjos. Dabar jau yra perėja virš geležinkelio, bet labai didelė problema ta, kad negalime naudotis „keltukais“ – jie abu nebeveikia. Kai tik buvo įrengti, jie veikė labai trumpai – nedaug mes jais pasidžiaugėme“, – sakė I.Barčiauskienė.

Šeštokietei I.Barčiauskienei tenka neįgaliojo vežimėliu iš savo namų važinėti į ambulatoriją susileisti vaistus, o medicinos įstaiga yra kitoje geležinkelio pusėje nei moters namai. „Aš turiu neįgaliojo vežimėliu baladotis aplinkkeliu, o man labai greitai išsikrauna vežimėlio baterija ir važiuoti labai toli, susidaro didžiulė kelio atkarpa. Vasarą per karščius tekdavo nuvažiuoti vežimėliu ne tik į ambulatoriją. Prireikia ir į kapines, kirpyklą, parduotuvę, bažnyčią, seniūniją, šarvojimo salę,  neįmanoma tiek kelio sukarti neįgaliojo vežimėliu, – guodėsi Šeštokų miestelio gyventoja. – Dar sudėtingiau bus rudenį, kai pabjurs orai. Jau taip nusibodo šitas vargas. Jau nežinau už ko griebtis, kad situacija pasikeistų ir „keltukai“ vėl pradėtų veikti, kad nors kas imtų mūsų bėda domėtis.“

Anot moters, kai keltuvai neveikia, o reikia įvairiais reikalais siektis su kitoje miestelio pusėje dirbančiomis įstaigomis, vietos žmonėms baigėsi paskutinis kantrybės lašas. Rašė, siuntė sugedusių keltuvų nuotraukas, kad rajono valdžia atkreiptų dėmesį. Apie Šeštokų miestelyje sugedusius keltuvus vietos gyventojai pasiguodė ir internete sukurtoje socialinio tinklo paskyroje „Lazdijų miesto ir rajono gėdos lenta“. Svetainės administratorius gyventojus patikino, kad ši problema bus sprendžiama, jog apie tai informuota Šeštokų seniūnė ir Lazdijų rajono vadovai. Pasigirdo kalbos, kad esą viadukas ir keltuvai priskirti Šeštokų seniūnijai, o kaip yra iš tikrųjų, eiliniai miestelio gyventojai net ir nežino. Žmonės prašo elementarių patogumų, kad sutaisytų keltuvus, kurie miesteliui yra būtini. „Sena moteris dviratį kelia rankomis ir labai aukštais laiptais tempia, vos ne vos pati tais laiptais užlipdama iki viaduko“, – sakė tokius vaizdus jau kurį laiką stebintys vietos gyventojai.

Keltuvai užrakinti

Senųjų Šeštokų bendruomenės pirmininko Rimo Jarmalos teigimu, jis neturi tikslių duomenų ir skaičiais negali pasakyti, kiek miestelyje ar seniūnijoje yra neįgalių žmonių, kurie naudotųsi keltuvais, tačiau yra ir senukų, ir vaikų, kurie eina į mokyklą, bet keltuvai neveikia. Jo pastebėjimu, gal vaikams lengviau – juk jie greiti, laiptais iki viaduko užkopia, bet gaila senukų, kurie keliauja į kitą miestelio pusę – į ambulatoriją, parduotuvę, bažnyčią ir t.t. Galų gale kapines, kur lanko artimųjų kapus.

„Kai čia traukiniai užstatyti, tai žmonėms yra labai sudėtinga patekti į kitą miestelio pusę, atkirstą geležinkelio. Būtent senyvo amžiaus žmonėms ir neįgaliesiems, kurie važinėja tik vežimėliais“, – VL sakė R.Jarmala, pridūręs, kad jam nesuprantama, kodėl įrengti keltuvai stovi nenaudojami.

Šeštokų bendruomenės atstovo teigimu, jis net neprisimena, kad keltuvai būtų veikę ir žmonės jais būtų kėlęsi. Jam nesuvokiama, ar gali būti tokie trumpaamžiai įrenginiai. „Atvirai pasakius, vieną kartą dar pačioje pradžioje pats pabandžiau, norėdamas įsitikinti, kaip jie veikia, ar patogūs, bet buvom užstrigę ir daugiau nebandėme naudotis. Paskui norėjome pasižiūrėti, kas ten yra, bet jau buvo užrakintos keltuvų durys ir į keltuvus net neįmanoma patekti“, – prisiminė R.Jarmala. 

Jis sakė nežinąs, kas dabar juos prižiūri, kas juos tvarko ir tuo rūpinasi. Tik pabrėžė, jog be keltuvų yra didelis nepatogumas ne tik tiems, kam sunku vaikščioti, bet net ir dviratininkams, o jais važinėja nemažai ir garbaus amžiaus žmonių, o prie laiptų nėra įrengto takelio dviračiui stumti. „Apie tokius žmones čia niekas nepagalvojo, nemąstę, kad bus reikalinga. Tad kam tuomet eikvoti lėšas keltuvui, jei jis nenaudojamas? Arba daiktas naudojamas ir atlieka funkciją, arba jo visai nereikėjo statyti, kam investuoti pinigus, jeigu jis neveikia?“, – svarstė R.Jarmala.

Pats pėsčiųjų viadukas virš geležinkelio, anot Senųjų Šeštokų bendruomenės vadovo, atlieka savo paskirtį, žmonės juo eina, tik būtų gerai, kad žiemą, kai prisninga, jo nepamirštų valyti.

Buvo būtinybė

Geležinkelio viadukas Šeštokuose, kurio taip ilgai laukė ir dėl kurio daug kovojo vietos gyventojai, baigtas statyti ir iškilmingai atidarytas 2019 metų vasario 19 d. Šis modernus statinys per „Rail Baltica“ geležinkelį leidžia gyventojams saugiai kirsti geležinkelio bėgius, kurie šioje atkarpoje išsiplečia iki 8 linijų. Viaduko perdangos ilgis – 46,66 metrai, plotis – 2,9 metro. Pėsčiųjų eismui skirtos juostos plotis siekia 2,5 metro. Viaduko konstrukcinė schema – vantinė. Tai reiškia, kad su plieniniais lynais perdangoje sukuriamos papildomos virtualiosios atramos, kurios sumažina perdangą veikiančias lenkimo jėgas. Vantai sumontuoti ant pilono, kurio aukštis – 26,9 metro. Jis susideda iš dviejų bokštų, kurie sujungti gelžbetoninėmis skersinėmis sijomis.

Vienas svarbiausių viaduko akcentų – vertikalūs keltuvai, kurie įrengti abiejose viaduko pusėse ir turėtų palengvinti susisiekimą judėjimo negalią turintiems pėstiesiems. Keltuvai turėtų užkelti pėsčiuosius ant 9,2 metro aukštyje virš geležinkelio įrengtos perdangos. Tokio tipo keltuvai – brangesnis ir sudėtingesnis sprendinys nei tradiciniai pandusai, tačiau šie užima nepalyginamai daugiau vietos, todėl tankiai apstatytose Šeštokų geležinkelio stoties prieigose toks konstrukcinis sprendinys nebuvo įmanomas.

Viadukas buvo statomas Lazdijų rajono savivaldybės administracijai įgyvendinant ES paramos lėšomis finansuojamą projektą, kuriuo buvo siekiama modernizuoti Lazdijų rajono susisiekimo infrastruktūrą, pritaikant ją besikeičiantiems vietos gyventojų poreikiams bei didinti eismo saugumą. Bendra projekto vertė su PVM siekė 1,12 mln. eurų, iš kurių 85 proc. sudarė ES struktūrinių fondų parama, o likusią dalį reikiamų lėšų skyrė Lazdijų rajono savivaldybė.

Nelabai ką žino

Pėsčiųjų viaduko statybos darbus atliko viešąjį konkursą laimėjusi tuometė AB „Panevėžio keliai“ (dabar – AB „Hisk“). Kaip VL aiškino šios bendrovės komunikacijos vadovas Linas Pažemeckas, objektas (viadukas) užsakovui – Lazdijų rajono savivaldybės administracijai, – baigus statybos darbus buvo perduotas 2019 m. vasario 25 d. „Per šį garantinį laikotarpį nesame gavę nusiskundimų dėl šio objekto. Spėlioti, dėl kokių priežasčių šiuo metu keltuvas neveikia, taip pat negalime, nes nesam informuoti apie tai. Pridavus objektą, dažniausiai yra sudaroma sutartis su liftą prižiūrinčia bendrove“, – aiškino L.Pažemeckas.

VL kalbinta Šeštokų seniūnė Liana Audzevičienė teigė, kad ji gerai ir nežinanti, sugedęs keltuvas ar ne, nes šiuo metu atostogauja, o prieš atostogas – sirgo. „Nei aš to keltuvo duris užrakinau, nei aš jį prižiūriu. Kai sužinodavau, kad jis neveikia, skambindavau savivaldybės administracijos Vietinio ūkio skyriaus darbuotojams ir jiems apie tai pranešdavau. Atvažiuodavo specialistai ir taisydavo, nes seniūnijoje galinčių tai daryti ir turinčių reikiamą kvalifikaciją specialistų nėra“, – aiškino L.Audzevičienė.

Dėl ko galėjo sugesti keltuvas, ji tikino nežinanti – gal atsirado koks savaiminis gedimas, o gal kas nors ir nagus prikišo prie sudėtingo įrenginio. Ji žinanti tik tiek, jog anksčiau keltuvas užstrigdavo  dėl to, kad vietinis jaunimas mėgo juo kelti savo dviračius ne visuomet laikydamiesi reikalavimų.  O dabar gal ir dar kas nors nutiko.

„Būtų geriausia, kad visas viadukas su visais įrenginiais būtų perduotas „Lietuvos geležinkeliams“, nes šie turi geresnes galimybes ir sąlygas prižiūrėti tokį sudėtingą įrenginį. Keltuvui yra reikalinga profesionali priežiūra, nes ne kiekvienas elektrikas prie jo gali krapštytis. Tai būtų pats protingiausias ir Šeštokams naudingiausias sprendimas“, – tikino Šeštokų seniūnė.

Ieško prižiūrėtojo

Pradėjus naudoti pėsčiųjų viaduko vertikalųjį keltuvą, susidūrėme su problema, kai gyventojai, galbūt daugiausia jauno amžiaus, šiuos įrenginius suniokoja, juose šiukšlina. Norėdami pakilti ant viaduko ar nusileisti nuo jo, elgiasi ne pagal keltuvo kabinoje esančią instrukciją, todėl suveikia šių įrenginių saugos elementai ir keltuvu galima tik nusileisti žemyn ir iš jo kabinos išeiti. Tolimesnė šio įrenginio eksploatacija be fizinio jo paleidimo negalima.

Suprasdami šio įrenginio svarbą ir jo eksploatavimo pavojingumą, vykdome viešąjį pirkimą dėl įmonės parinkimo šiam įrenginiui eksploatuoti, o parinkus įmonę paskirsime asmenį, kuris bus atsakingas už nuolatinę reguliarią šių įrenginių patikrą ir priežiūrą. Deja, minėtos paslaugos iki šiol nepavyko įsigyti, nes mūsų rajone įmonių, teikiančių reguliarios keltuvų patikros ir priežiūros paslaugas, nėra, o įmonės, veikiančios kitose savivaldybėse, pasiūlymų nepateikia. Tačiau rankų nenuleidžiame ir toliau bandome surasti tinkamą įmonę.

Rekomenduojami video