Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Giltinės grobis keliuose – po 2 ir 3 žmones iškart

Kaip sausio pradžioje paskelbė šalies policija, pernai per eismo nelaimes Lietuvos keliuose žuvo iš viso 192 žmonės. Beje, tiek pat, kaip ir 2016-aisiais. Pernai net 8 avarijos baigėsi iškart 2 žmonių žūtimis, o viena eismo nelaimė iškart nusinešė net 3 gyvybes. „Akistatos“ skaičiavimu, ir metais anksčiau tokių kraupių avarijų buvo tik vos keliomis mažiau: 6 avarijos pražudė po 2 žmones, viena – iškart 3. Ir taip kartojasi kasmet, tarsi niekada nepasisotinanti giltinė tik ir budėtų pakelėse, laukdama kuo gausesnio grobio ir atsiimdama savo duoklę... Tokių avarijų jau įvyko ir šiemet.

Noro pasprukti kaina

Sausis Lietuvoje paženklintas jau net dviem avarijomis, per kurias iškart žuvo daugiau nei vienas žmogus.

Visai baigiantis sausiui, Kaune įvyko itin šiurpi avarija, nes ji pražudė iškart 3 jaunus žmones. Prie vairo sėdėjo visai jaunas, taigi dar nepatyręs vairuotojas (22 m.). Ar jis buvo blaivus, tyrėjai tiksliai atsakys kiek vėliau. Bet jau iškart po avarijos policininkai spėliojo, kad vairuotojas turėjo būti apsvaigęs arba nuo alkoholio, arba nuo kvaišalų, nes jis elgėsi itin chuliganiškai. Gali būti, kad net nepaisydamas savo keleivių prašymų elgtis kitaip.

Ši avarija – tai dar vienas įrodymas, kad nestabdyti automobilio, kai jį stabdo policijos pareigūnai, – ir klaida, ir didžiausia rizika. Juk, bėgliui vairuotojui skubant bei jaudinantis, ir avarija gali įvykti (labai dažnai ir įvyksta, tik ne visada tragiškai), ir galima tapti bėglį gaudančių policininkų šūvių auka (taip irgi jau ne kartą būta Lietuvoje).

Na, Kauno atveju apsieita be šūvių, nors tuo metu buvo gili naktis (apie pusę keturių), kai miesto keliuose mažiau ir pėsčiųjų, ir transporto priemonių – tai yra palankios sąlygos policininkams panaudoti visas galimas bėglių gaudymo priemones. Tačiau milžiniškas bėglių automobilio greitis padarė savo – taip ir norisi teigti, kad alkaną pakelių giltinę prisišaukė pats sprukęs nepaklusnusis ekipažas.

Daugiavaikė keleivė

Šiurpioji avarija įvyko, kai automobilis BMW, naktį patrulių pastebėtas Kaune, Nuokalnės gatvėje, buvo stabdomas, tačiau nestojo – vairuotojas tik padidino greitį ir nurūko. Patruliai nutarė vytis, nes sprunkantieji dažniausiai išsiduoda kažkuo nusikaltę ar nusižengę, jeigu vengia sustoti.

Kai visai netrukus policininkai pasiekė Šiaurės prospekto ir S. Žukausko gatvių žiedinę sankryžą, bėglių automobilį jie pamatė jau sustojusį – prieš įvažiavimą į minėtą sankryžą BMW savo priekine dalimi buvo atsitrenkęs į stulpą, tiesiog „apsikabinęs“ jį.

Dar ilgai bus aiškinamos įvykio detalės ir vyks karštos diskusijos, jau yra ir dar bus keikiančiųjų policininkus, gaudynėmis neva pražudžiusius jaunus žmones, tačiau juk pareigūnai tik dirba savo darbą. Po įvykio iškart paaiškėjo esminis dalykas: automobilio vairuotojas ir 2 keleiviai iškart patyrė mirtinas traumas. Taigi žuvo 21–29 metų 2 vyrai ir moteris – vairuotojas ir po keleivį iš abiejų mašinos sėdynių. Dar 2 keleiviai (20–22 m.) iškart buvo išgabenti į ligoninę.

Taip tragiškai baigėsi jaunų žmonių naktinė kelionė Kauno gatvėmis. Itin skaudu dar ir tai, kad savo tikrąją motiną (29 m.) akimirksniu prarado net 6 jos vaikai! Tiek atžalų jau buvo pagimdžiusi per avariją žuvusi keleivė, beje, užaugusi vaikų namuose. Jos mažylių likimas toks: vienas vaikas jau nuo anksčiau gyvena su tėčiu, du – įtėvių šeimose, o 3 mažylius pastaruoju metu augino pati gimdytoja, tad jie netrukus turėtų rasti naujus namus gerų, bet svetimų žmonių pastogėse.

Tragedijos naktį daugiavaikės, jau seniai stokodavusios socialinių įgūdžių ir jau gerai pažinojusios Kartų namų gyvenimo skonį, savarankiškai pastaruoju metu auginti 2 mažyliai (kurių jauniausias yra gimęs 2016 metais) buvo palikti namie miegoti be suaugusiųjų priežiūros, o vienas nakvojo savaitiniame darželyje.<

Turbūt lemtinga ir tai, kad daugiavaikė su savo trimis atžalomis visai neseniai, vos prieš kelias savaites, buvo išėjusi iš Kartų namų, kad pati galėtų rūpintis savo mažyliais...

Nedrausmingi dalyviai

Žinoma, šiurpi tragedija gedulu apgaubė ir kitų Kauno avarijos nelaimėlių artimuosius. Beje, policijos duomenimis, visi juodojo ekipažo nariai kuo nors jau buvo žinomi policijai, bausti.<

O viso to galėjo nebūti, jeigu vairuotojas būtų paklusniai sustojęs patruliams arba bent jau būtų nevažiavęs didžiuliu – gerokai per 140 kilometrų per valandą – greičiu. Tai iškart nustatyta pagal bėglius besivijusių patrulių mašinos tuo metu buvusį greitį.

Be to, aišku, kad automobilio BMW ekipažas „skrydyje“ miesto gatvėmis nesinaudojo saugos diržais. Tai taip pat greičiau prišaukė žūtį – mašinoje buvę neprisitvirtinę važiavusieji po smūgio į stulpą irgi patyrė itin galingus smūgius galvomis į automobilio langą ar kitas vietas. Kurie sėdėjo už priekinių sėdynių, šios smūgį „paminkštino“, nuo žūties išgelbėjo.

Pavojingas ir kelias

Manoma, kad tiek daug ekipažo narių „nuodėmių“ tragiškai pasibaigusioje kelionėje tikrai nepriskaičiuos jau kitos avarijos tyrėjai – Molėtų policininkai. Jie tiria, dėl ko sausio 28-osios vidurdienį Molėtų krašte įvyko avarija netoli Rudilių kaimo, per kurią iškart žuvo 2 žmonės – pensininkų pora iš netolimo Toliejų kaimo. Automobilį „VW Passat“ Molėtų–Stacijavų–Smėlinkos keliu vairavo garbaus amžiaus pensininkas (77 m.). Šis automobilis slidžiame, nenuvalytame nuo sniego kelyje, toliau tebesningant, staiga išslydo į priešpriešinę eismo juostą ir rėžėsi į priartėjusį kitą tokios pat markės automobilį. Stipri mašinų kaktomuša iškart pražudė pensininką ir kartu važiavusią jo žmoną (76 m.).

Antrojo automobilio ekipažui prireikė medikų pagalbos.

Manoma, kad šią tragediją galėjo prišaukti nepalankios oro sąlygos, galbūt ir nesaugus važiavimo greitis tokiomis sąlygomis, tačiau dar aiškinamasi ir dėl vairuotojo sveikatos būklės – juk garbaus amžiaus vairuotojai neretai patys nesuvokia, kada jiems jau būtina padėti vairuotojo pažymėjimą į šalį, arba sveikatos problema užklumpa staiga. Visas spėliones ir dvejones tyrėjai turėtų išsklaidyti per ikiteisminį tyrimą.

Pražudė patirties stoka

Neseniai paaiškėjo, kas kaltas dėl žuvusiųjų skaičiumi pačios šiurpiausios 2017-ųjų avarijos, įvykusios rugsėjo 30-osios pavakare Marijampolės krašte, Vilniaus–Marijampolės kelyje, vadinamojoje Igliaukos sankryžoje. Tuokart čia iškart žuvo net 3 moterys – blaivi automobilio „Renault Clio“ vairuotoja (22 m.) ir 2 garbaus amžiaus keleivės (78 m. ir 80 m.). Dar 2 šio automobilio keleiviai vyrai (28 m. ir 48 m.) patyrė sužalojimų, bet ne mirtinų.

Marijampolės teisėsaugininkai nustatė, kad dėl avarijos nebėra ką teisti: nelaimę prišaukė minėto lengvojo automobilio jaunutės vairuotojos (žuvusios) vairavimo patirties stoka ir neatidumas. Jos automobilis, įsigytas vos prieš kelias dienas, dar buvo pažymėtas klevo lapo lipduku.<

Nepatyrusi vairuotoja neleistinai išvairavo automobilį iš šalutinio kelio į pagrindinį, net nestabtelėjusi prieš „Stop“ ženklą, ir jau būtų lėkusi per pagrindinį kelią tiesiai toliau, kitu šalutiniu keliu, bet kelionę sustabdė pagrindiniu keliu važiavęs krovininis automobilis DAF, vairuojamas lenko (76 m.), vykusio namo po ilgojo reiso. Sankryžoje įvyko tragiška mašinų kaktomuša – visoms lengvojo automobilio moterims tai kainavo gyvybę.

Vienas gyvas likęs liudininkas iš „Renault“ automobilio vėliau tyrėjams teigė nieko negalįs prisiminti, o kitas neslėpė, kad vairuotoja išties galėjo nepastebėti pagrindiniu keliu artėjančio krovininio automobilio, nes šio nematęs ir jis, sėdėjęs šalia vairuotojos. Tai nustebino tyrėjus, nes kelias toje vietoje tiesus, matomumas geras. Be to, anot liudytojo, vairuotoja, būdama kito tolimo rajono gyventoja, buvo jau pavargusi per ilgą kelionę ir nepažinojo svetimo krašto kelių, galbūt todėl ir pažeidė nepastebėto „Stop“ ženklo reikalavimus. Juolab kad toji rudens diena buvo labai graži – plieskė saulė, galėjusi ir akinti. Lemtinga detalė: ekipažas vyko aplankyti artimųjų kapų...

Kaip dabar jau galima liūdnai pasakyti, giltinė pakelėje tik ir laukė neapdairių eismo dalyvių...

Vairuotojas ir promilės

Jeigu minėtos Igliaukos avarijos kaltininkė būtų likusi gyva, jai būtų grėsęs klaipėdiečio Igorio Cvetkovo (46 m.) likimas. Šis vyras neseniai išgirdo jam skelbiamą Plungės apylinkės teismo nuosprendį: 10 metų nelaisvės už per avariją pražudytą Radviliškio ugniagesio Ramūno Dargužo (36 m.) šeimą, kai žuvo ir šis vyras, ir jo žmona (31 m.), ir dukrelė (3 m.). Buvo sužalota, bet liko gyva tik pirmagimė dukra (13 m.), dabar jau septintokė, avarijos dieną su šeima Palangoje šventiškai minėjusi savo 11-ąjį gimtadienį. Po avarijos ilgai gydyta ši mergaitė tapo močiutės, savo mamos motinos, globotine.

Tiesa, būtent tokia bausmė (griežčiausia už eismo nelaimes) 3 žmones pražudžiusios avarijos kaltininkui paskirta dėl to, kad tragediją jis sukėlė būdamas vidutiniškai apgirtęs (1,68 promilės alkoholio). O aukščiau minėtos avarijos jaunutė kaltininkė, jau minėta, buvo blaivi – todėl ji griežtos įkalinimo bausmės būtų išvengusi.

Ugniagesio šeimos avarija įvyko 2015-ųjų spalio 4-osios nevėlų vakarą Plungės rajone, kai Palangoje tądien viešėjusi šeima važiavo namo ir šeimos galvos vairuojamas automobilis BMW buvo „nukirstas“ kelyje sutikto I. Cvetkovo vairuojamo automobilio „Hyundai Galloper“, kuris netikėtai išvažiavo į priešpriešinio eismo juostą. Pats I. Cvetkovas patyrė sunkių sužalojimų –  medikams teko amputuoti jam ranką, traumų neišvengė ir jo žmona bei dukra, ir kartu važiavęs šios draugas, tačiau ši šeima nors liko gyva. Priešingai, nei BMW ekipažas.

Istorija turės tęsinį?

Teisme I. Cvetkovas teigė mažai ką prisimenantis apie avariją, mat pats buvęs sunkiai sužalotas, tačiau tikino esąs nekaltas dėl taip tragiškai pasibaigusios avarijos. Bet teismas nustatė kitaip.

Temidės tarnai nepalankiai atmušė ir kaltinamojo argumentą, kad neįgalus, dėl avarijos vienos rankos netekęs asmuo esą negalįs gyventi įkalinimo įstaigoje. Bet juk „zonoje“ gyvena net ir aklų ar vienakojų kalinių.

Teismas nustatė, kad avarijos kaltininkas šešiems trijų žuvusiųjų artimiesiems turi atlyginti ir patirtą turtinę bei moralinę žalą – iš viso sumokėti 310 000 eurų.

Beje, pernai kovą I. Cvetkovas išsituokė su žmona, dalijosi turtą. Todėl daug kam teisme kirbėjo mintis, kad ištuokos imtasi tik baiminantis nuskursti dėl tuo metu dar tik grėsusių didžiulių (kur kas didesnių, nei dabar priteista) nukentėjusiųjų ieškinių. Žinoma, oficialiai tokia versija negalioja.

Ir dar viena reikšminga detalė: tragiškoji I. Cvetkovo sukelta avarija jam buvo jau ne pirmoji, padaryta vairuojant neblaiviam. Greičiausiai ir tai lėmė griežtą nelaisvės bausmę, kurią nuteistam vyrui paskirta atlikti pataisos namuose-atvirojoje kolonijoje. Iš šios kaliniai gali būti išleidinėjami savaitgaliais į namus ir pagal sudarytas gyvenimo sąlygas teismo „primestą“ nelaisvę gali vertinti tik kaip laisvės apribojimą.

O I. Cvetkovo veiksmų kelyje pražudytas ugniagesys R. Dargužas, tądien linksmai ir turiningai pajūryje su šeima šventęs pirmagimės gimtadienį, per avariją buvo visiškai blaivus.

Šios avarijos tyrimas ir pirmosios instancijos teismas truko daugiau nei dvejus metus. Bet teismo nuosprendis įsiteisės, atrodo, dar negreitai, nes nuteistasis, siekdamas švelnesnės bausmės, jos tikėsis aukštesniosios pakopos teisme – apeliaciniame.

Tik faktai:

Šiurpios avarijos, per kurias žūsta iškart keli žmonės, vis paženklina kiekvienus kalendorinius metus, į juodąją istoriją įrašo dažną Lietuvos rajoną.

Šalies keliuose įvykę nemažai eismo nelaimių, kurios iškart pražudė po 4, po 5 ar net ir 10 žmonių vienu metu.

Bene šiurpiausia Lietuvoje per keletą dešimtmečių laikoma vadinamoji medkirčių avarija, kai

1998-ųjų gruodžio 22-ąją netoli Kuršėnų (Šiaulių r.) žuvo 10 medkirčių (20–60 m.), po darbo automobiliu GAZ vežtų namo. Dauguma vyrų buvo neblaivūs, girtas buvo ir kuršėniškis vairuotojas (33 m.), kai sunkvežimis, važiuodamas per apledėjusį tiltą, nulėkė nuo jo į upę.

1992 metų liepos 1-osios naktį Marijampolės miesto pakraštyje žuvo 8 vyrai, Marijampolės pataisos namų kalinius saugodavę kariai – 7 eiliniai būtinosios tarnybos kariai (19–20 m.), tarnauti pašaukti iš įvairių Lietuvos rajonų, ir būrio vadas marijampolietis (33 m.); į juos, kelkraščiu bėgusius krosą, staiga įsirėžė nuo Vilkaviškio atskriejęs VAZ, vairuojamas pavargusio ir neblaivaus marijampoliečio (28 m.). Dar 28 kolonos bėgikai tuokart buvo sužaloti.

2009-ųjų vasario 21-osios vėlų vakarą iškart 7 žmonės (3–34 m.) žuvo per avariją Virbalyje (Vilkaviškio r.), kai į šių krikštynų šventės dalyvių automobilį trenkėsi lengvasis automobilis, kurį vairavo girtas Babtų miestelio (Kauno r.) gyventojas (23 m.).

2007-ųjų liepos 18-ąją automagistralėje Vilnius–Klaipėda, ties Saulažolių kaimu, girto klaipėdiečio (27 m.) vairuojamas lengvasis automobilis prisivijo ta pačia kryptimi važiavusį automobilį „Renault Espace“ ir trenkėsi į jo galą – žuvo šiuo automobiliu važiavę 6 žmonės, dviejų šeimų nariai.

 

Irena ZUBRICKIENĖ

Rekomenduojami video