Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaGamtaKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Gamta
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Seniausias pasaulyje Venecijos kino festivalis švenčia 90 metų

Seniausias pasaulyje Venecijos kino festivalis rugpjūčio 31 dieną startavo 79-ąjį kartą. 1932 metais jį pradėjo Giuseppe Volpis, buvęs Benito Musolinio vyriausybės finansų ministras. Jo vardu ilgai buvo vadinami apdovanojimai aktoriams („Volpio taurė“). Venecijos kino festivalyje jau nuo pat pradžių noriai dalyvavo Holivudo atstovai ir viso pasaulio žurnalistai. Pirmą kartą jis vyko viešbučio „Excelsior“ terasoje Venecijos Lido saloje. Vėliau specialiai festivaliui buvo pastatyti dideli kino rūmai.

Artėjant Antrajam pasauliniam karui, Italijoje įsigaliojusi fašizmo ideologija ėmė vis labiau propaguoti „teisingus“ Vokietijos, Italijos filmus ir atsisakė „menkaverčių amerikietiškų pramogų“. Likęs pasaulis nustojo lankytis Venecijoje ir tuomet prancūzas Philippe Erlangeris įkūrė „fašistiniu“ tapusio festivalio alternatyvą – kino festivalį Kanų kurorte. Taip šiandien ir konkuruoja šie du kino industrijos gigantai – Kanų ir Venecijos kino festivaliai.

Italijos festivalis seniai atsisakė fašistų ideologijos, bet Musolinio pastatai vis dar stovi tvirtai ir niekas nesiruošia jų griauti. Juose vyksta pagrindiniai festivalio renginiai, dirba spaudos centras.

Apdovanojimai už gyvenimo nuopelnus

Garbės „Auksinis liūtas“ už nuopelnus kinui šiemet buvo įteiktas mums Lietuvoje gerai pažįstamai ir mylimai prancūzų aktorei Catherine Deneuve. Jai dabar 78-eri. C.Deneuve išgarsėjo vaidmeniu Jacques Demy 1964 metų muzikiniame filme „Šerbūro lietsargiai“ ir filmuojasi iki šiol. Vargu ar reikia kam nors apie ją priminti.

Dar vienas „Auksinis liūtas“ atiteko 75-erių amerikiečių scenaristui bei režisieriui Paului Schraderiui. Jis sukūrė originalius scenarijus klasika tapusiems filmams „Taksistas“ (1975), „Įsiutęs bulius“ (1980), „Paskutinis Kristaus gundymas“ (1988). Pats režisavo filmus „Žmonės katės“ (1982), „Mishima“ (1985), „Svetimšalių viliojimas“ (1990). Lietuvoje buvo rodytas jo filmas „Kortų skaičiuotojas“ (2021). Šių metų Venecijos festivalyje nekonkursinėje programoje parodytas jo naujausias filmas „Ponas sodininkas“.

Pagrindiniame Venecijos festivalio konkurse bus parodyti 23 filmai. Tarp jų 5 italų režisierių filmai: Gianni Amelio „Skruzdėlių valdovas“, Emanuele Crialese „Begalybė“, Luca Guadagnino „Kaulai ir viskas“, Susannos Nicchiarelli „Kjara“ ir Andrea Pallaoro „Monika“.

Lygiai tiek pat vietų skirta konkurentams iš Prancūzijos – rodomas Floriano Zellerio „Sūnus“, Romain Gavro „Atėnė“, Alice Diop „Saint Omer“, Rebeccos Zlotowski „Svetimi vaikai“ ir Roschdy Zemo „Our Ties“.

Kompromisų metas

Venecijos kino festivalį šiemet atidarė amerikiečio Noah Baumbacho filmas „Baltasis triukšmas“ („White Noise“), sukurtas pagal populiarią knygą. Pagrindiniams vaidmenims N.Baumbachas pakvietęs Adamą Driverį ir savo žmoną, aktorę ir režisierę Gretą Gerwig. Kritikų ir žiūrovų filmas buvo sutiktas nevienareikšmiškai. Įdomu tai, kad filmą finansavo interneto televizija „Netflix“. Dar visai neseniai festivaliai nenorėjo vertinti kino filmų kategorijose tų kūrinių, kurie rodomi per televiziją, o ne kino teatruose. Tačiau, matyt, atėjo laikas kompromisui. Su foteliu, namų kinu ir interneto televizijomis.

Pagrindinio Venecijos konkurso vertinimo žiuri pirmininkė aktorė Julianne Moore daug dėmesio skyrė šiai temai. „Diskusijos apie kino ateitį yra komercijos klausimas. Menas nesikeičia. Klausimas, kaip mes gyvensime. Kaip žiūrėsime filmus – kino salėje ar namų krėsle“, – sakė ji spaudos konferencijoje. Skirtingai nuo Kanų festivalio, Venecija vis svetingiau priima srautinėms transliacijoms (televizijai) sukurtus filmus.

Drauge su J.Moore pagrindinio konkurso filmus vertins Argentinos režisierius Mariano Cohnas, italų režisierius Leonardo Di Costanzo, libaniečių kilmės prancūzų kino režisierė Audrey Diwan, ispanų režisierius Rodrigo Sorogoyen, Irano aktorė Leila Hatami ir Didžiojoje Britanijoje gyvenantis japonų rašytojas Kazuo Ishiguro.

Bilietų problemos ir „Oskarų“ numylėtiniai

Žurnalistai ir kino profesionalai pyksta dėl festivalio bilietų pardavimo ir akreditacijos vietų skirstymo. Nauja „Vivaticket“ platforma vėlavo daugiau nei valandą, kai prie jos vienu metu internetu prisijungė daug žmonių. Visuose festivaliuose po pandemijos įsitvirtina išankstinio vietų rezervavimo sistema. Jai reikia itin spartaus interneto ryšio ir apgalvoto žiūrovų vietų skirstymo. Kanai su tuo susitvarkė, o italams iškilo sunkumų, nors Venecijos kino festivalio meno vadovas Alberto Barbera asmeniškai ramino akredituotus svečius, kad sistema įsibėgėjus festivaliui susitvarkys.

Venecijos festivalio atidaryme skambėjo visur spėjančio Ukrainos prezidento Volodymyro Zelenskio sveikinimo kalba. Pats festivalis tvirtino, kad neribos filmų atrankos politiniu pagrindu, bet jame nėra Rusijos filmų. Užtat keturi filmai iš Ukrainos.

Daug dėmesio skiriama ne tik Rusijos invazijai, bet ir žmogaus teisėms Irane. Čia už grotų kali daugelio festivalių laureatas – Irano režisierius Jafaras Panahi. Jam buvo uždrausta kurti filmus tėvynėje, bet J.Panahi vis tiek filmavo, todėl atsidūrė kalėjime. Nežinia kokiais pogrindiniais būdais jo sukurtą filmą „No Bears“ sugebėjo gauti Venecijos festivalio organizatoriai, bet filmą rodys Venecijoje ir visi nekantriai laukia premjeros.

Venecijos festivalyje parodyti filmai dažnai pretenduoja į metų „Oskarų“ apdovanojimus. Šiemet išankstinių prognozių mėgėjai laukia airių dramaturgo Martino McDonagho filmo „Iniširo dvasios“, Darreno Aronofskio „Banginio“ su seniai nematytu aktoriumi Brendanu Fraseriu ir meksikiečio Alejandro Gonzales Iñárritu „Bardo“. Visus tris išvardintus autorius labai mėgsta JAV kino akademija.

Venecija prisimena Pietų Korėjos režisieriaus Kim Ki Duko, kuris netikėtai prieš metus mirė Latvijoje nuo COVID-19, triumfą. Režisierius nespėjo užbaigti savo filmo „Dievo šauksmas“. Dabar šis filmas jau sumontuotas ir bus parodytas festivalio metu. „Dievo šauksmo“ montažo režisieriumi buvo lietuvis Audrius Juzėnas, žiūrovų pamėgtų vaidybinių filmų „Ekskursantė“ ir „Pelėdų kalnas“ režisierius.


Rekomenduojami video