Alytaus kraštotyros muziejuje iki balandžio vidurio veiksianti paroda „Visi mes grojom vestuves“ sulaukia išskirtinio lankytojų dėmesio. Juk tai bene pirmas tokio pobūdžio bandymas skirti dėmesį vestuvių muzikantams, pasverti jų indėlį Dzūkijos krašto istorijoje. Tai paskatino pakalbinti parodos idėjos autorių ir kuratorių Artūrą Balčiūną. Muziejininką kalbina Aldona KUDZIENĖ.
– Neblogai palinksminote
alytiškius ir jų svečius su šauniais veselijų muzikantais. Daug dėmesio
sulaukė ir į viešąją erdvę išleisti filmukai iš vestuvių muzikantų
parodos atidarymo. Kaip jaučiatės tokia jautria prisiminimų nostalgija
nugirdęs parodos lankytojus?
– Atvirai pasakius, gal labiausiai nuo visų prisiminimų ir emocijų
apgirtęs jaučiuosi aš pats. Artėjant parodos atidarymui ir kartkartėmis
stebint atsiliepimus viešojoje erdvėje, jaučiau, kad paroda gali
susilaukti didelio susidomėjimo. Nes tai dar viskas taip gyva.
– Kiek užtruko medžiagos parodai rinkimas? Kuo labiausiai pats džiaugiatės?
– Kiek užtruko medžiagos rinkimas, tiksliai pasakyti nėra paprasta. Tai
buvo daroma tarp kitų einamųjų muziejaus darbų. Intensyvūs darbai truko
apie metus laiko. Nors pati parodos idėja buvo gvildenama ne vienus
metus.
Pradžioje buvo planuota eksponuoti tik garso įrašus. Šiai akimirkai iš
to sumanymo liko tik keturi pakabinami tentai. Labiausiai džiaugiuosi
visais, kurie patikėjo šia idėja, o daugiausia, kurie „įsileido“ į savo
gyvenimus bei pasidalino savo prisiminimais.
Ši paroda bene pirmas tokio pobūdžio bandymas atkreipti dėmesį į
vestuvių muzikavimą Dzūkijos krašte, tai reiktų pasidžiaugti visais šio
krašto vestuvių muzikantais. Todėl, kad jie buvo, yra ir, reikia
tikėtis, dar ilgai bus.
– Vestuvės anuomet turbūt buvo pati didžiausia šventė. Buvo metas, kai į jas ėjo visi, net ir nekviesti svečiai. Renkant medžiagą, ko gero, ne kartą teko išgirsti labai įdomių dalykų? Pasidalinkite jais. Kuriame regiono krašte vestuvės būdavo linksmiausios, patiekalai išradingiausi, tradicijos įdomiausios?
– Jei dzūkai laikomi pačiais dainingiausiais ir atviriausiais žmonėmis,
tai gal linksmiausios vestuvės būdavo Dzūkijos krašte? Dar visai
neseniai Europos muzikologams buvo sunku patikėti, kad šio krašto kaimo
močiutė galėjo išdainuoti 200, 300, o kartais ir 500 dainų.
Senovės vestuvės buvo apipintos daugybės tradicijų ir papročių. Apie
anuometinių vestuvių tradicijas Dzūkijoje „Mūsų tautosakos“ II tome 1930
metais rašė Vincas Krėvė-Mickevičius, kur daugiau dėmesio skiria ir
vestuvių muzikantams. Vaišių gausumas galėjo priklausyti nuo kiekvieno
keliančio vestuves ekonominio pajėgumo. Dzūkija, palyginti su kitais
regionais, nėra derlingas kraštas, tai vaišių gausa stalai skyrėsi nuo
kitų regionų, bet abejoju, ar tai trukdė šokti ir dainuoti.

Tik vėlesniais laikais šie skirtumai pradėjo nykti. Daugelis iš savo
patirties žinome, kad per didelis vaišių kiekis ne visada skatina gerą
laiko praleidimą. Kraštotyrininkas Vladas Ulčinskas, aprašydamas
tarpukario vestuvių papročius Raitininkų kaime, Alytaus rajone, mini,
kad degtinės daug neduodavo, ir net pasiturintys ūkininkai jos padėdavo
tiek, kad išeidavo tik po stikliuką. Ir visi būdavo linksmi ir
patenkinti.
Anot prisiminimų pateikėjų, seni vestuvių papročiai ilgiausiai išsilaikė
„Ten Užnemunėje, link Merkinės“. Kai kuriais atvejais tekdavo stebėti
ir senų tradicijų apraiškas. Pavyzdžiui, paminėtas atvejis, kai
nudaigojant specialiai parinktą gaidį iš jo gaminamas patiekalas. Tai
greičiausiai dar XX a. pradžioje dzūkų vestuvėse žinomo vištavimo
papročio apraiškos.
Kitoje Lietuvos vietoje, Raseinių apylinkėse, XIX a. pabroliai
šiaudiniais bizūnais nudaigodavo vištą ir duodavo ją marčiai pietums.
– Žiauroki Jūsų paminėti vestuvių akcentai, bet žavios tos senosios nuotraukos. Ar dzūkai yra išsaugoję daug vestuvinių nuotraukų? Turbūt jų daugiau tose apylinkėse, kuriose gyveno fotografas?
– Pavyzdžiui, iš tarpukario laikotarpio Dzūkijos krašte išlikę labai
mažai nuotraukų, kuriose galime matyti vestuvių muzikantus. Greičiausiai
tai lėmė ekonominė krašto padėtis, nes ne visi išgalėjo susimokėti už
fotografo paslaugas vestuvėse. Gal įtakos turėjo ir tam tikri papročiai?
Jau minėtas V.Ulčinskas užsimena apie tradiciją po šliūbo (visam pulkui)
eiti pas fotografą ir kad tai būdavo relikvinė šeimos nuotrauka.
Žvelgiant į kai kurias to meto nuotraukas, teko atkreipti dėmesį, kad
dauguma žmonių santūrūs, o labiausiai besišypsantis yra vestuvių
muzikantas.
– Muzikantų vestuvėse skaičius irgi priklausė nuo turtinės šeimininkų padėties. Būta vestuvių, kur tik vienas armonikierius linksmino. Jūsų pastebėjimu, kokie muzikos instrumentai buvo populiariausi Dzūkijoje?
– Dzūkijoje ilgiau nei kituose regionuose išsilaikė senieji ganymo
papročiai. Todėl nenuostabu, kad XX a. pradžioje buvo plačiai naudojami
piemenų pučiamieji instrumentai.
Ankstesniais laikais daugelio iš jų grota šeimos švenčių metu.
Tarpukariu grota smuiku, būgneliu, cimbolais, armonika, basetle.
Pavyzdžiui, tuo metu Dzūkijai nėra būdingi variniai pučiamieji
instrumentai, kas kituose regionuose nebuvo retenybė. Žvelgiant į
septintojo dešimtmečio pradžios nuotraukas, galima pamatyti akustinę
gitarą, o aštuntajame dešimtmetyje pradeda plisti elektriniai muzikos
instrumentai.
– Menu, mano krašto senoliai juokaudavo, kad linksmą ir išradingą muzikantą surasti sunkiau negu ženykui antrą pusę. Kuriame Dzūkijos kampe gausiausių muzikantų būta?
Greičiausiai, kad visi Dzūkijos kampeliai turėjo gerų muzikantų. Būdavo, kad skirtingu metu viename ar kitame Dzūkijos kampelyje vieni labiau populiarūs, o kitur mažiau. Po karo vestuvių muzikantų nebuvo labai daug, o pagerėjus demografiniai situacijai, daugėjant vestuvių, netgi buvo jaučiamas jų stygius.

Sakoma, kad vestuvių muzikantai stengdavosi gerai sutarti su vestuvėse
dirbusiomis šeimininkėmis, nes tai būdavo labai puikus reklamos
šaltinis.
Daug kas priklausydavo ir nuo muzikantų charizmos, mokėjimo bendrauti su
publika. Seniau atgroti visas vestuves nebuvo paprastas reikalas.
– Turbūt anuometiniams kaimo muzikantams natos buvo kaip nežinoma užsienio kalba. Beveik visi grojo iš klausos. Ir visi veseiliotojai buvo dainingi. Nuo kelinto dešimtmečio imta muzikuoti iš natų?
– Man vestuvių muzikantus, grojančius iš natų, teko stebėti praėjusio
amžiaus paskutiniame dešimtmetyje. Tarpukario, pokario laikmečiu
daugelis, o gal net ir visi, vestuvėse grojusių muzikantų būdavo
savamoksliai.
Ne vienas savo pirmą muzikos instrumentą buvo pats pasigaminęs. Tik
vėlesniais, tarybiniais laikais, ėmė rastis vestuvėse grojančių muzikinį
išsilavinimą turinčių muzikantų.
– Nelengva muzikantų dalia, ne vienoje dainoje išliejamas apmaudas, kai, jaunuoliui grojant, jo nusižiūrėta mergina smagiai sukasi kito glėbyje, valso sūkuryje. Ir fiziškai nukentėdavo muzikantai: nuo pučiamųjų ištindavo lūpos, akordeonas nubrozdindavo pečius, o mušamieji išvargindavo rankas. Bet turbūt yra muzikantų, kurie keliuose šimtuose vestuvių yra groję?
– Rengiant parodą teko įsigyti kompaktinę plokštelę „Smetoniški Bernai.
Man patinka visos gėlės“. Šios plokštelės informaciniame lapelyje,
aprašančiame įgarsintus atlikėjus, užsimenama apie brolius Algimantą ir
Julių Ramanauskus iš Skovagalių kaimo, kurie buvo griežę daugiau nei
tūkstantyje vestuvių.
Kaip rašoma: „Pasitaikė, kad per savaitę keturias vestuves išlaikė, net namo neparėjo.“
– Kuo daugiau svečių, tuo geresnės linksmesnės vestuvės ir pelningesnės muzikantams: sutiktuvių maršas, sveikinimų koncertas – vis pinigėliai. O vestuvininkams – išlaidos, bet ir džiaugsmas, juk smagu, kai ateinančią tavo šeimą muzikantai pasitinka grodami maršą, kai gali užsisakyti pagroti tau patinkančią dainą. Kas patį senovinių vestuvių scenarijuose žavi?
– Reikia prisipažinti, kad jeigu kas prieš kokius ketverius metus būtų
pasakęs, jog rengsiu parodą apie vestuvių muzikantus, būčiau labai
keistai nužvelgęs. Su vestuvių muzika nieko bendra neturiu, niekada jos
neklausiau. Tik va, taip jau išėjo ir kol kas to nesigailiu.
Mane labiausiai žavi seni, archajiški, vestuvių papročiai. Tik šiomis
dienomis mes į daugelį iš jų žiūrime per romantikos prizmę. Jeigu tektų
gyventi anais laikai, tai gal daugelis iš mūsų norėtų, kad viskas kuo
greičiau pasibaigtų?
– Neteko pačiam girdėti, kiek besituokiančiųjų tėvams kainuodavo vestuvės?
– Iš atskirų tarpukario paminėjimų žinome, kad muzikantai grodavo už iš
anksto sutartą kainą (gal ne visur ir ne visada), pinigų rankiojimų apie
suolus nebūdavo. Po karo grodavo už tiek, kiek susirenka, o vėliau
įsigalėjo paprotys groti už sutartą kainą.
Teko dalyvauti vestuvėse ir kainą sužinojau, bet dėl rinkos sumetimų
neviešinsiu. Paminėsiu tik labai seną atvejį, kai tarpukario laikais
muzikantas už bene vieną ar kelis labai gerai sugrotus kūrinius iš to
meto kariškio gavo bene 100 litų.
– Artūrai, tarkim, jei Jums šiandien prireiktų vestuvių muzikantų, ką kviestumėte iš tos seniausios, jau išėjusiosios kartos, kuris vestuvėse grojęs žmogus labiausiai imponuoja, kelia pagarbą?
– Juokaudamas galiu atsakyti, kad strategiškai labai sunkus klausimas.
– Ir klausimas, kurio nepaklausiau, o norisi ta tema pakalbėti.
– Na, sėdi vaikinas su mergina ant upės kranto. Mergina klausia, ar ji
jam graži. Vaikinas po nosimi murmėdamas atsako: „Nu.“ Tada mergina
klausia, ar jis ją myli, ir vėl gauna panašų atsakymą. Tada paklausia,
ar jis ją ims už žmoną. Vėl panašus: „Nu.“ Tada vėl ji: „Tai gal
pagaliau pasišnekame.“ Vaikinas: „Tai, kad jau prišnekėjau.“
– Iš tiesų labai smagiai užbaigėte pokalbį. Kuo gražiausių Jums parodos lankytojų atsiliepimų.














