Lygiai po savaitės oficialiai bus galima važinėti su vasarinėmis padangomis, nors daugelis vairuotojų dėl šiltos žiemos jau senokai geidė žiemines padangas padėtiį garažą. Tačiau šių metų vasarinių padangų keitimo metas bus kitoks nei įprastai – dėl nelemto koronaviruso keičiasi autoservisų elgesys.
Vengia kontakto
Iki šiol keičiant automobilio ratus mašinos savininkas sukiodavosi greta, persimesdavo žodžiu kitu su meistru, o dabar – viskas kitaip. Klientai, norintys pasikeisi padangas ar atlikti kitą automobilių remontą, į servisų patalpas neįleidžiami, o darbas vyksta vengiant bet kokių kontaktų su kitais asmenimis.
Telefonu suderinę visus remonto klausimus, žmonės savo automobilius turi palikti autoserviso parkavimo aikštelėje ir iš ten juos pasiimti po remonto. Klientai į servisus užrašomi atitinkamais laikais, kad servisuose nesibūriuotųžmonės.
Žaibiškai atsirado nauja paslauga – transporto priemonės paėmimu ir grąžinimu klientui už atitinkamą mokestįgali pasirūpinti pats autoservisas.
Pavyzdžiui, 12 servisų skirtinguose miestuose valdanti bendrovė „Melga“ siūlo automobilį paimti nuo namų ir po remonto ar padangų keitimo grąžinti atgal. Šios paslaugos kaina Vilniuje – 19 eurų. Tiesa, užsakant paslaugų ir prekiųuž200 eurųar daugiau – automobilio paėmimas ir grąžinimas yra nemokamas. Be to, pabrėžiama, kad ši paslauga teikiama Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio, Alytaus arba Utenos miestų ribose.
Užpils ir degalų
Didžioji dalis autoservisų savo tinklalapiuose skelbia, kad prieš grąžinant automobilį dezinfekuoja vairą, pavarų perjungimo svirtį, sėdynių užvalkalus, stovėjimo stabdžio rankeną bei vidines durų rankenas. Taip pat pabrėžia, kad darbuotojai yra aprūpinti dezinfekuojančiu skysčiu, vienkartinėmis pirštinėmis ir kitomis higienos priemonėmis.
Pavyzdžiui, bendrovė „Martonas“ dar akcentuoja, kad iš serviso grąžinamas automobilis, esant dabartinėms aplinkybėms, gali būti pripildytas degalais, užpildytas trūkstamais skysčiais. Taip patjie siūlosi atlikti privalomąją automobilio techninę apžiūrą – automobilį paimti iš nurodytos vietos, o po to grąžinti.
Bendrovės „Melga“ atstovai „Valstiečių laikraščiui“ teigė dar negalintys pasakyti, koks bus naujos paslaugos populiarumas, nes padangų keitimo sezonas dar neprasidėjo, tačiau teigia neabejojantys sėkme – 19 eurų esą nėra dideli pinigai, skaičiuojant laiko sąnaudas ir užsikrėtimo riziką.
Trumpins laiką?
Tarp kitų svarbių naujienų, susijusių su padangomis, yra ir ta, jog vasario pabaigoje Susisiekimo ministerija paskelbė ketinimą svarstyti, ar trumpinti žieminių padangų naudojimo terminą. Dabar žieminėmis padangomis Lietuvoje privalu važinėti nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d.
Klausimas dėl žieminių padangų naudojimo terminų turėtų būti įtrauktas į artimiausioEismo saugumo tarybos posėdžio darbotvarkę, tačiau kada jis įvyks – dėl nepaprastos situacijos šalyjedar nežinoma.
Siūlymas numatyti trumpesnį draudimo eksploatuoti motorines transporto priemones ir priekabas su vasarinėmis padangomis laikotarpį buvo nagrinėtas 2015 m. spalio 19 d. Valstybinės eismo saugumo komisijos posėdyje. 2016 m. Vyriausybėje buvo svarstomi Kelių eismo taisyklių 230 punkto pakeitimai, kuriais lanksčiau reglamentuotas mopedų, motociklų, triračių, visų rūšių keturračių vasarinių padangų naudojimas kovo ir lapkričio mėn.
Dauguma padangų pardavėjų teigia nepritariantys siūlymui trumpinti žieminių padangų naudojimo laiką, nes sudėtingiausias laikas būna spalio pabaiga ir lapkričio pradžia, kai spusteli pirmieji šaltukai ir vairuotojai dar nėra pasiruošę žiemos sąlygoms. Daugelis mano, jog pagal vieną šiltą žiemą daryti skubotų išvadų nereikėtų, geriaudarmetus kitus palaukti, kad būtų aiškesnės besikeičiančios žiemos tendencijos Lietuvoje.
Draudikų asociacijos direktorius Andrius Romanovskis taip pat mano, jogsiūlymas leisti pačiamvairuotojui nuspręsti, žiemines ar vasarines padangas naudoti kovo mėnesį, turėtų ypač neigiamos įtakos eismo saugumui. Todėl šiuo klausimu negali būti skubotų ir nepasvertų sprendimų, yra būtinas visapusiškas poveikio vertinimas bei aiški argumentacija.
Susisiekimo viceministrasVladislavas Kondratovičius teigia, kad kaimyninėse šalyse žiemines padangas privalu naudoti gerokai trumpiau:Latvijoje, Estijoje, Baltarusijoje tai privalu nuo gruodžio 1 d. iki kovo 1 d., o Lenkijoje – jos rekomenduojamos, bet neprivalomos. Pasak jo, pokyčių šioje srityje galima laukti jau šį rudenį.
Praktiniai patarimai
Renkantis padangų dydį turite pasirinkti iš tam automobiliui leistinųdydžių. Automobilis su žemo profilio padangomis valdomas tiksliau, vairuotojui lengviau jį valdyti važiuojant dideliu greičiu, ypač posūkiuose, todėl šio tipo padangos bus naudingos aktyviam važiavimui. Bet su jomis automobilis kietesnis, labiau krato.
Todėl jeigu vietovėse, kuriomis važinėjatedažniausiai, keliai yra duobėti, turėtumėte pagalvoti apie aukštesnio profilio padangas.
Kadangi padangos ant varančiosios ašies nusidėvi labiau, pakartotinai montuojant reikėtų vietomis apkeisti priekines ir galines padangas, o jeigu leidžia protektoriaus raštas – tai ir dešines su kairėmis. Tai padės pagerinti automobilio valdymą ir padidins padangų tarnavimo laiką. Jeigu ant vienos ašies naudojamos senos padangos, o ant kitos – naujos, tai pastarąsias rekomenduojama montuoti ant varančiųjų ratų.
Kuo ilgiau padangos guli sandėlyje, tuo mažesnis jų eksploatavimo resursas, nes guma sensta. Todėl pageidautina pirkti produkciją, išleistą ne anksčiau kaip prieš 1–2 metus.
Kieto gumos mišinio padangos yra atsparesnės nusidėvėjimui. Todėl jeigu automobiliskasdien įveikia didelius atstumus, geriau rinktis būtent tokias padangas. Tačiau minkštesnės gumos mišinio padangos pasižymi geresnėmis sukibimo savybėmis.
Keisti padangas kartu su ratlankiais yra kur kas naudingiau ir patogiau, nei montuoti pačias padangas. Pirmuoju atveju, pasitelkus domkratą, visus ratus galima pasikeisit ir pačiam.
Naudingas žymėjimas
Nuo 2012 m. liepos 1 d.Europos Sąjungoje pagamintos padangos turi specialų žymėjimą – paveiksliuką, kuris apie padangas pasako tris svarbius faktus:padangų pasipriešinimą riedėjimui (nuo kurio daug priklauso degalų sąnaudos), sukibimą su šlapia kelio danga irpadangų skleidžiamą triukšmą.
Šis žymėjimas – savotiškas sufleris nieko neišmanančiam padangų pirkėjui, tačiau visuomet geriau klausti pardavėjo-specialisto, o ne kliautis lipduku. Be to, automobilių pramonės kuluaruose kalbama, kad šis žymėjimas buvo sukurtas Europos padangų gamintojams siekiant apsaugoti rinką nuo itin pigių ir tuo metu nekokybiškų Kinijos, Taivano padangų gamintojų.
Pasipriešinimo riedėjimui skalėje „A“ reiškia aukščiausią efektyvumą, o „G“ – žemiausią. Skaičiuojama, kad „A“ degalų suvartojimo koeficientą turinčios padangos sunaudos 9 proc. mažiau kuro, nei turinčios „G“.
Padangų gamintojai atliko skaičiavimus, kuriais galima tikėti, galima ne.Jie teigia, kad, pavyzdžiui, jeigu automobilis 100-ui kilometrų kelio sudegina 8 litrus degalų, o per metus nuvažiuoja 20 000 kilometrų,iš kurių pusę – gyvenamojoje vietovėje, o kitą pusę – užmiestyje, tuomet važiuojant „A“ klasės padangomis įmanoma sutaupyti 120 litrų degalų, palyginti su „G“ efektyvumą turinčiomis padangomis.
Padangų sukibimas su šlapia kelio danga. Susidarius avarinei situacijai svarbūs net keli metrai. Stabdymo kelio skirtumas tarp „A“ ir „G“ klasių gali siekti net iki 30 proc.
Padangų skleidžiamas triukšmas. Decibelų lygis matuojamas naudojant logaritminę skalę. Tai reiškia, kad vos kelių decibelų skirtumas lemia gerokai didesnį padangų skleidžiamą triukšmo lygį.
Adomas Grinius