Kas gali pasakyti, ko nori jaunas žmogus? Tik jis pats. Jo norai keičiasi kas dieną, jis kaip uraganas eina ieškodamas to, kas jam tinka, patinka, ką jis įsimyli ir su kuo lieka ilgam. Verslas Lietuvoje vis dažniau atsisuka į jauną žmogų. Ir vis dėlto jauną žmogų suvaldyti ir nukreipti tinkama linkme reikia daug laiko ir pastangų, tad toli gražu ne visi verslai pasiryžta tiek energijos įsileisti į savo „virtuvę“.
Tačiau Kėdainių konservų fabrikas tarė didelį „TAIP“ iššūkiui. Suprasdamas nuolatinio tobulėjimo ir pokyčių svarbą, laisvės kurti ir eksperimentuoti suteikiamas galimybes bei jausdamas poreikį išplėsti verslo tikslinės auditorijos ribas, Kėdainių konservų fabrikas pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Kauno Vytauto Didžiojo universiteto Verslo praktikų centru ir, praktiškai tiesiogine to žodžio prasme, į savo virtuvę įsileido būrį inovatyvių ir aktyvių VDU studentų.
Iniciatyva – iš Kėdainių
VDU Verslo praktikų centras studentams realias galimybes dirbti su įmonių keliamas iššūkiais suteikia jau penktus metus. Šį kartą Kėdainius jis pasirinko sulaukęs Kėdainių konservų fabriko kvietimo bendradarbiauti.
„Vartotojas kuo toliau, tuo labiau darosi įmantrus. Jam reikia sveikesnio produkto, jam reikia įvairių skonių, patrauklios gaminių išvaizdos, kokybinių parametrų.
Ypatingi vartotojai – jauni žmonės. Mums įdomios jų mintys, idėjos, kitoks matymas. Mums labai svarbu suprasti, kokius produktus turime gaminti, kaip jie turi atrodyti, kaip mes juos turėtume pozicionuoti, kad jie būtų patrauklūs jauniems žmonėms.
Šiandien turimą mąstymą norisi apversti visai kitu kampu. Norisi išgirsti tas idėjas, kuriomis gyvena jauniausių kartų atstovai, todėl ir priėmėme sprendimą bendradarbiauti su VDU, kad galėtume tiesiogiai dirbti su studentais, įtraukdami juos į savo gamybos procesus“, – sako Kėdainių konservų fabriko generalinis direktorius Andrius Viazovskis.
Pasak jo, šiandien fabrikas gamindamas produktus, orientuojasi į šeimas. Kuriamus gaminius dažniausiai valdo 35-erių ir vyresni, o studentų pritraukimas į gamybos procesą leis sukurti ir tokius skonius, kurie įtiks ir labai jauniems žmonėms. O jaunimui tokie produktai, kuriuos galima greit pasigaminti, yra ypač reikalingi, nes jie nuolat skuba, reikalingus dalykus, kaip ir maistą, nori gauti čia ir dabar, be to, jiems svarbus ir prekės pateikimas, jos patrauklumas bei inovatyvumas.
A. Viazovskis įsitikinęs, kad būtent jaunuoliai diktuos ateities skonių madas, todėl ir pasiūlė jiems patiems pamėginti jas sukurti, tad didžiausios studentų pastangos bus nukreiptos kuriant idėjas, kokiais naujais ir netikėtais receptais praturtinti Kėdainių konservų fabriko sriubos asortimentą.
Kaip viskas veikia?
„Mes studentams suteikiame realų iššūkį, kuris ateina iš verslo organizacijos. Turime sukurtą metodikų bazę bei įrankius, kurie leidžia studentų generuojamas idėjas priversti dirbti taip, kad į problemą pavyktų pažiūrėti iš skirtingų, pačių netikėčiausių kampų“, – pasakojo VDU Verslo praktikų centro vadovas Osvaldas Stripeikis.
Pavyzdžiui, Kėdainių konservų fabrike toks iššūkis studentams galėtų būti užduotis sukurti naujus sriubų receptus. Įveikiant tokį iššūkį vadovaujamasi kūrybinio mąstymo metodikomis, kurios leidžia kūrybingai ir struktūruotai pažvelgti į strategijų, produktų bei paslaugų kūrimą.
Naudojamos metodikos studentams padeda suprasti, kad kiekvienas komandos narys gali atlikti skirtingas užduotis ir būti pokyčiu kūrybinio proceso metu. Čia svarbiausia – laisvė kurti ir eksperimentuoti.
Ne mažiau svarbu ir tai, kad studentai atlikdami praktines užduotis, įgyja asmeninės patirties ir naujų kompetencijų.
„Gavę verslo įmonės pateiktą iššūkį aiškinamės, kas yra produkto tikslinė auditorija, ko nori klientas, randame, kokia yra problematika.
Tuomet pradedamas idėjų generavimas ir pasiūlymai, prototipo kūrimas ir, galiausiai, testavimo etapas.
Dažnai žmonės galvoja, kad pas mus turėtų studijuoti vien verslo administravimo studentai, tačiau iš tikro tai netiesa. Mūsų principas – darbas tarpdisciplininėse komandose, kurias sudaro skirtingų specialybių, patirčių studentai, ir jie į tą patį iššūkį gali pažiūrėti labai skirtingais ir įdomiais kampais. Sprendimai neretai būna labai netikėti pačiai įmonei ir mentoriams, kurie visą šį procesą prižiūri.
Studentai yra iš psichologijos, socialinių mokslų, verslo, IT sričių studijų programų. Tai ir leidžia mums į problemą pažvelgti pačiu netikėčiausiu kampu“, – studentų darbo modelį nupasakojo O. Stripeikis.
Moko ir mokosi
Kėdainių konservų fabriko vadovas įsitikinęs – įmonės užmegztas bendradarbiavimas su studentais bus visapusiškai naudingas tiek įmonei, tiek studentams.
A. Viazovskis sako, kad ne mažiau svarbi yra ir socialinė atsakomybė – juk įmonė suteikia vertingos patirties būsimiems savo sričių profesionalams.
Maža to, studentus viso darbo metu kuruoja ekspertai iš akademinio personalo, o jų kvalifikacija ir patirtimi yra visiškai pasikliaujama.
„Mes, kaip įmonė, esame socialiai atsakingi, todėl šiuo atveju mums ne tik įdomu sužinoti, ką mano jaunas žmogus.
Mes manome, kad svarbu prisidėti prie studentų praktikos. Jie atvažiuoja į įmonę, mato realią situaciją joje, mato, kaip vyksta realus darbas gamybinėje įmonėje, kokios naudojamos technologijos.
Studentai turi galimybę bendrauti, diskutuoti ir mokytis iš savo srities profesionalų. Žinoma, mes darbui su studentais turime skirti savo laiko, žmogiškųjų resursų, – pastebi A. Viazovskis. – Jie mokosi iš mūsų, o mes mokomės iš jų, kaip dirbti su jaunais žmonėmis, kaip dirbti su Z karta. Juk jie yra ateities darbuotojai.“
Priims visus siūlymus
Kol kas įvykęs tik pirmasis projekto etapas – susipažinimas su įmone, tad dar anksti nuspėti, kokie bus rezultatai.
„Kūrybinio mąstymo technika veikia dvigubo deimanto principu – deimantas tarsi atsiveria daugybe idėjų, jos plėtojamos, tačiau ateina laikas, kai reikia „užsiverti“ ir idėjas susiaurinti ir išgryninti. Todėl mes negalime pasakyti, koks bus sprendimas, ir apie ką konkrečiai.
Studento patirties kelionė prasideda tada, kai jis ateina į parduotuvę ir pamato nagrinėjamą produktą, o kur ta kelionė nuves, mes nežinome. Duodame laisvę fantazijai.
Priklausomai nuo studento gautos patirties, sprendimai gali būti susiję tik su produkto pakuote arba tik su turiniu. Negalime dabar net nuspėti, kas mūsų laukia“, – kalbėjo VPC direktorius O. Stipeikis pridurdamas, kad galutines išvadas studentų komanda pateiks įmonei gruodžio viduryje.
Tuo tarpu Kėdainių konservų fabrikas – atviras visokiems siūlymams.
„Neapsiribojame vienu konkrečiu dalyku. Iš savo pusės studentų komandai deleguojame marketingo, gamybos vadovus, technologus, kurie betarpiškai dirbs su jais visos praktikos metu.
Mes norime ir galime būti savo kategorijos flagmanais, o tam, kad būtum flagmanas, reikia kartais būti ir pionieriumi – sužinoti naujoves ir jas išbandyti“, – iššūkiams nusiteikęs kalbėjo A. Viazovskis.
Laukia jauno pastiprinimo
Kėdainių konservų fabriko bendradarbiavimas su VDU Verslo praktikų centru studentams ne tik suteiks galimybę praktikai. Įmonės vadovai itin palankiai žvelgia į galimybę įdarbinti ir ugdyti jaunus specialistus.
„Šiame projekte dirbs skirtingų specialybių studentai, todėl ateities darbas mūsų įmonėje ne visiems gali būti aktualus. Tačiau tie, kurie susiję su maisto pramone, su vadyba ir kurie žino mūsų įmonę bei vertina ilgametę patirtį, yra čia labai laukiami.
Jau dabar mūsų komandoje dirba du jauni technologai, ir mes, investuodami savo resursus į jaunų specialistų ugdymą, kartu labai džiaugiamės jų indėliu į įmonę.
Studentai, Z kartos atstovai, yra ateities rinkos specialistai. Ši partnerystė – vienas iš būdų parodyti jiems, kad yra tokios darbo vietos, tokios įmonės ir kad jie čia yra laukiami“, – kalbėjo Kėdainių konservų fabriko vadovas Andrius Viazovskis.
Eglė KUKTIENĖ