Karas keliuose tęsiasi. Nuo metų pradžios Lietuvoje avarijos nusinešė jau per 30 žmonių gyvybių. Atidžiai sekantieji tokius faktus jau nevadina avarijų keliuose nelaimėmis – tik nusikaltimais, žmogžudystėmis. Mat tik itin retai pražūtingos avarijos įvyksta dėl transporto priemonės staigaus gedimo ar kelio problemų. Didžiąją daugumą tragedijų keliuose sukelia patys nedrausmingi eismo dalyviai, lyg darytų tai tyčia.
Mirties ieškojimas
Štai ir Išlaužo seniūnijos (Prienų r.), kur neseniai per avariją žuvo sutuoktinių pora, seniūnas Tomas Skrupskas „Akistatai“ sakė jau seniai įsitikinęs, kad eismo dalyviai ne eina ar važiuoja keliais, o juose ieško mirties. Seniūno manymu, po kiekvienos avarijos, žinoma, galima kaltinti neva per siaurą kelią, kelio vingius esą ne vietoje, įkalnes ir pakalnes, tačiau iš tiesų jokios kelių rekonstrukcijos nepadeda išvengti žūčių ir traumų keliuose, jeigu patys eismo dalyviai nesugeba sveikai mąstyti ir negali suvokti, kad visų pirma jie keliuose privalo laikytis Kelių eismo taisyklių (KET) ir būti budrūs, dėmesingi – turi saugoti savo ir kitų gyvybes.
„Mirties ieškojimas keliuose – liūdna kasdienybė, ir ji tęsis tol, kol nebus eismo dalyvių drausmės“, – sakė seniūnas T. Skrupskas. Jis taip kalbėjo po avarijos, įvykusios vasario pabaigoje netoli Išlaužo miestelio, kelyje Kaunas–Prienai, kai žuvo du žmonės – netoliese, Rutkiškių kaime, gyvenę sutuoktiniai S.: savo automobilį „Opel Zafira“ vairavęs vyras (62 m.) ir kartu važiavusi jo žmona (61 m.). Dar du keleiviai – nėščia poros dukra (22 m.) ir neįgalus poros globotinis (43 m.) – po įvykio dėl rimtų sužalojimų buvo nugabenti į ligoninę.
Šis keturių artimų žmonių ekipažas tą sekmadienio rytą, apie pusę dešimtos, automobiliu, pažymėtu specialiu neįgalaus vairuotojo ženklu, vyko į bažnyčią, Kauno kryptimi. Kelionę akimirksniu nutraukė priešpriešiais, Prienų kryptimi, lėkęs nesuvaldytas visureigis „Land Rover“, rėždamasis į opelį.
Bėda – girtumas
Kad išlaisvintų opelyje po avarijos likusius prispaustus 3 žmones, į pagalbą atskubėjo ugniagesiai gelbėtojai. Tuo metu iš įtariamo avarijos kaltininko vairuoto visureigio abu vyrai – vairuotojas S. B. (40 m.), pastaruoju metu gyvenantis užsienyje, ir jo keleivis (38 m.) – nesugalvojo nieko kito, kaip kuo greičiau sprukti iš įvykio vietos. Vienas pasileido laukais, kitas – į priešingą pusę, įšokdamas į Jiesios upelį. Bet abu tuoj pat pareigūnų buvo sučiupti.
Iškart tapo aišku, kodėl emigrantas skubėjo pabėgti, – mat jis buvo girtas: nustatytas vidutinis girtumo laipsnis (1,93 promilės alkoholio kraujyje). Girtas buvo ir visureigio keleivis, per avariją jis patyrė galvos traumą, tad sučiuptas po „kroso“ buvo nugabentas į gydymo įstaigą.
Rimtesnių sužalojimų išvengęs girtas emigrantas buvo pristatytas į policijos areštinę dviem paroms. Po to Alytaus apylinkės teismo nutartimi šis įtariamas avarijos kaltininkas buvo suimtas dviem mėnesiams.
Avarijos vietoje vieni iš pirmųjų buvę ugniagesiai gelbėtojai, vėliau pakalbinti „Akistatos“, nenorėjo detalizuoti, koks siaubingas vaizdas buvo po šios tragedijos. Jie tik patarė paskaityti interneto žinių komentarus, mat po avarijos buvo sustojęs ne vienas vairuotojas ir matė tą šiurpų vaizdą, o po to pasidalijo liūdnais įspūdžiais internete. Anot jų, buvo baisu žiūrėti į sumaitotus kūnus, bejėgius ir kenčiančius sužalotuosius, į jų atviras žaizdas... „Tai turėtų savo akimis matyti avarijos kaltininkas, turėtų pamatyti ir daugelis kitų – gal tuomet, patyrę šoką, patys keliuose elgtųsi atsargiau“, – savo nuomonę pagarsino vienas internautų...
Anot Išlaužo seniūno, žuvę sutuoktiniai iki tragedijos buvo įsikūrę vienkiemyje ir kartu rūpinosi dviem globotiniais – suaugusiais neįgaliais vyrais. Vienas jų po avarijos jautėsi globėjų sodyboje likęs vienišas (kitas – sužalotas) ir atviravo, kad tų namų priežiūra – ne jo jėgoms. Seniūnas teigė, kad sutuoktiniai nekėlė jokių problemų, gyveno tyliai, ramiai, buvo paslaugūs.
Reiklūs komentatoriai
Manoma, tragediją sukėlė visureigio vairuotojas, lemiamu momentu mėginęs aplenkti kitą automobilį, bet staiga visureigiu rėžęsis į priešpriešiais artėjusį opelį. O lenkti tame kelio ruože buvo negalima. Tai rodo kelio ženklai. Negalima ir viršyti nustatyto 70 kilometrų per valandą greičio. Bet, anot „Akistatos“ kalbinto prieniškio Ričardo, patyrusio vairuotojo, dažnai važinėjančio Kauno–Prienų keliu, tik labai retas kuris vairuotojas paiso esamų kelio ženklų. „Lenkia vieni kitus, nors šis senas kelias tikrai neplatus ir vingiuotas, spaudžia greitį, o policijos patrulių šiame kelyje matau labai retai, – sakė Ričardas. – Pavyzdžiui, jeigu per mėnesį šiuo keliu važiuoju apie 20 kartų, tai patrulius jame matau kokius du kartus.“
Prieniškiui žinoma, kad jau seniai šį kelią planuota platinti, tačiau dėl įvairių problemų planai buvo nukelti. Tai tęsiasi iki šiol: ir jokios eismo dalyvių drausmės, ir jokios jų kontrolės.
O minėta tragiškoji avarija įvyko vienam iš automobilių kylant į nelygaus kelio kalniuką, tad kito automobilio iškart nė nebuvo matyti...
Interneto žinių komentatoriai, piktindamiesi avarijomis, kurias sukelia girti ar kitaip KET nepaisantys eismo dalyviai, jau reikalauja mirties bausmės tokių avarijų kaltininkams ir esą parodomųjų linčo teismų. „Kokia gi eismo nelaimė, jeigu avariją sukėlė girtas?! – stebisi jie. – Baudomis ir įkalinimu keleriems metams jau nieko nepasiekiama. Reikia atimti avarijos kaltininkų vairuotas mašinas: įvyko tokia avarija – mašiną iškart po presu! Ir nesvarbu, kieno ji – mamos, brolio, dėdės ar kaimyno. Vairuotojas vėl pagautas girtas – ir kitą mašiną atimti!“
Bet kol kas pas mus įstatymai labai švelnūs kaltininko naudotos transporto priemonės konfiskavimo atžvilgiu.
Beje, labiausiai žmones piktina girti eismo dalyviai – jų nė kiek nesigailima. Štai kaip „Akistatai“ pasipasakojo vienas jau susipratęs vairuotojas, kaunietis Evaldas, anksčiau įkliuvęs neblaivus prie vairo: „Vakar prigėriau degtinės pas draugą. Naktį namo grįžau taksi automobiliu – net 20 eurų taksistas paprašė! Šiandien dar turiu vargti vykdamas savo mašinos parsivaryti. Bet, b..... (keiksmažodis – aut. past.), aš juk labai laimingas – vakar aš nieko neužmušiau! Ir po upelį plaukioti nereikėjo kaip kai kam!”
Žuvo trys žmonės
Šis „Akistatos“ pašnekovas turėjo mintyse ir kitą neseną tragišką avariją, šiurpiai papildžiusią vasario avarijų sąrašą Lietuvoje, kai ties Lyduvėnų miesteliu (Raseinių r.) iškart žuvo du suaugę vyrai (35 m. ir 43 m.) ir mažametis (6 m.).
Visi jie ir dar vienas vyras bei mažametis (4 m.) tą vasario pabaigos popietę važiavo mikroautobusu „VW Caravelle“, kai kelyje Kušeliškė–Lyduvėnai–Maironiai automobilio vairuotojas A. B. (35 m.), manoma, dėl nesaugaus greičio nebesuvaldė automobilio, o šis užvažiavo ant tilto per Dratvens upę atitvarų ir, nuvažiavęs nuo tilto į upę, apvirto.
Žuvo vairuotojas ir du keleiviai, traumų neišvengė ir kiti du keleiviai. Vienas pastarųjų – Lyduvėnuose žinomas geradarys Žanas Talandis, vadinamas Padubysio šventuoju, tuokart važiavęs kartu su savo dviem mažamečiais sūnumis. Sunkiai sužalotas vyresnėlis mirė ne įvykio vietoje, o jau nugabentas į ligoninę.
Berniukų tėvas žinomas tuo, kad netoli Lyduvėnų, Padubysio kaime, yra įkūręs sodybą, kurioje priėmęs gyventi žmonių, turinčių įvairių priklausomybių, bet norinčių jų atsikratyti. Tokį kelią yra praėjęs ir pats Ž. Talandis, tad gyvenimo paklydėlius stengiasi pakeisti savo pavyzdžiu. Du tąkart kartu važiavę vyrai – kaip tik iš minėtos sodybos gyventojų.
Per avariją į upę įkritęs mikroautobusas su žmonėmis priekine savo dalimi buvo paniręs į vandenį. Priekyje buvę žmonės ir žuvo iškart. Gyviems likusiems keleiviams padėjo išsikapanoti atvykę ugniagesiai gelbėtojai. Jie iškėlė iš mašinos ir žuvusiųjų kūnus.
Anot tyrėjų, mikroautobusas buvo techniškai tvarkingas, tačiau važiavimo sąlygos tuo metu buvo prastos ir todėl pavojingos – slidi kelio danga, tad viršytas greitis ir galėjo lemti šią tragediją. Nors po įvykio nebuvo jokių duomenų, kad vairuotojas galėjęs būti neblaivus, tačiau tyrimui buvo paimta jo kraujo.
Tik faktai:
Anot kelių policijos pareigūnų, pagrindinės eismo nelaimių priežastys yra tai, jog vairuotojai nesugeba įvertinti eismo situacijos, kai staiga pasikeičia važiavimo sąlygoms, taip pat grubūs KET pažeidimai, ypač – girti eismo dalyviai.
Todėl nuolat atkreiptinas visų eismo dalyvių dėmesys ir į tai, ir į saugumą, ir į kiekvieno žmogaus atsakomybę už savo elgesį kelyje, siekiant skatinti kultūringą transporto priemonių vairuotojų ir kitų eismo dalyvių elgesį, mažinti pavojingo ir chuliganiško elgesio atvejų.
Dėl to kelių patruliai dažnai išvyksta į „žvalgybą“ keliuose, tik pareigūnai nėra ekstrasensai, kad galėtų nuspėti, kuriuo metu kurioje Lietuvos vietoje automobiliu skuos sveiką protą praradęs mirties nešėjas ar pėsčiomis kulniuos neatsargus, dažnai kelyje per vėlai pastebimas žmogelis.
Paskutinėmis vasario dienomis tragiškos avarijos, be jau minėtųjų, paženklino dar ir kelius Pasvalio, Radviliškio, Šilutės rajonuose, žuvo 34–60 metų 3 vyrai – vienas vairuotojas ir 2 pėstieji, ėję tamsiu paros metu be jokių atšvaitų.
Beje, Lietuvoje yra jau 3 vairuotojai, padarę pražūtingas avarijas ir už jas nubausti ilgai kalėti kaip už nužudymą, tačiau iš jų klaidų nesimoko dar tikrai didžiulis būrys kelių erelių.
Irena ZUBRICKIENĖ